آیا میدانید: که موشهاي صحرايي سالانه يک سوم منابع و ذخاير غذايي جهان را نابود مي سازند ؟
logo

بررسی آنلاین Http Header


Http Header

عنوان: Http Header

یکی از اصولی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های هر درخواست و پاسخ ارسالی در اینترنت همان هدر (header) می‌باشد. هدرها اطلاعاتی هستند که بین سرور و مشتری مبادله می‌شوند و اطلاعاتی از جمله نوع محتوا، نوع زبان، تاریخ ایجاد، اندازه فایل و اطلاعات دیگر را دربر دارند. این اطلاعات به عنوان قسمتی از بسته‌ی داده‌های اضافی در جلسه‌ی انتقال ارسال می‌شوند و همچنین به سرور اجازه می‌دهند تا درخواست‌های درست را تشخیص داده و به درستی برآورده نماید.

در هر پروتکل ارتباطی، مانند HTTP، هدر به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: هدر درخواست (Request Header) و هدر پاسخ (Response Header).

هدر درخواست:

هدر درخواست اطلاعاتی است که مشتری (مانند آی‌پی کلاینت) به سرور ارسال می‌کند تا درخواست مورد نظر خودش را ارائه دهد. در این بخش، توضیحاتی مهم درباره‌ی نوع درخواست، پروتکل درخواست، زبان ترجیحی، نوع محتوا، کوکی‌ها (مکانیسم مورد استفاده در HTTP برای نگهداری اطلاعات) و سایر جزئیات ارائه می‌شوند. همچنین هدر درخواست اطلاعاتی از قبیل آگنت کاربر (User-Agent) را شامل می‌شود که شناسایی‌کننده مشتری است.

هدر پاسخ:

هدر پاسخ اطلاعاتی است که سرور برای مشتری ارسال می‌کند تا استفاده از درخواست را تأیید کند. در این بخش، اطلاعاتی مانند نوع ورژن پروتکل، کد وضعیت (برای نمونه 200 OK یا 404 Not Found)، زمان پایان اصلاح، طول محتوا و سایر جزئیات در پاسخ ارسال می‌شود. این اطلاعات برای کاربرد‌های مختلف، از جمله کش‌کردن اطلاعات، امنیت و نشان دادن اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از مزایای هدرها این است که با استفاده از آن‌ها، اینترنت بهتر می‌تواند به نیازهای کاربران پاسخ دهد و سرورها می‌توانند براساس اطلاعات دریافتی درخواست‌ها را کاملاً پردازش کنند. علاوه بر این، با استفاده از هدرها می‌توان ارتباط بین سرویس‌های مختلف را ساده‌تر کرد و تعامل آن‌ها را بهینه‌تر ساخت.

در نتیجه، درک مفهوم هدرها و نحوه‌ی استفاده از آنها برای توسعه‌دهندگان و متخصصان وب بسیار حیاتی است. توانایی تنظیم و نمایش درست هدرها می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کیفیت درخواست و پاسخ افراد داشته باشد که می‌تواند از طریق مدیریت و بهینه‌سازی هدرها بهبود یابد.

آدرس وب سایت وارد شده معتبر نمی باشد

آدرس وب سایت یا صفحه ای از وب سایت را وارد نمایید


HTTP چیست؟

HTTP پروتکلی برای انتقال منابع (اعم از فایل های html، تصاویر و ...) بر روی شبکه جهانی وب است. HTTP معمولا از طریق سوکت های TCP/IP پیاده سازی می شود. یک مرورگر وب مانند گوگل کروم یا فایرفاکس یک کلاینت HTTP است زیرا درخواست ( یا request) های HTTP را به سمت یک سرور HTTP یعنی یک وب سرور میفرستد و پاسخ (response) را از وب سرور دریافت می کند. پورت استاندارد برای سرورهای HTTP یا وب سرورها 80 است که از طریق آن به درخواست های HTTP گوش می کنند.

منبع یا Resource چیست؟

HTTP برای انتقال منابع و نه فقط فایل ها استفاده می شود. یک منبع شامل تکه ای اطلاعات است که می تواند توسط URL شناخته شده و پیدا شود. معروفترین شکل یک منبع فایل است اما یک منبع می تواند نتیجه ی یک درخواست باشد که به صورت داینامیک ایجاد شده است.

ساختار تراکنشهای HTTP

مانند بسیاری از پروتکل های شبکه HTTP از مدل کلاینت-سرور استفاده می کند. کلاینت HTTP یک اتصال (connection) باز کرده و متن درخواست (request message) را به سمت سرور HTTP فرستاده و سرور پیام پاسخ (response message) را باز می گرداند که معمولا شامل منبعی است که درخواست شده است. پس از تحویل پیام، سرور اتصال را می بندد به همین دلیل HTTP یک پروتکل بی حالت (stateless) است یعنی هیچ اطلاعاتی از اتصال در تراکنش HTTP نگه داشته نمی شود. فرمت متن های درخواست و پاسخ شبیه به هم است.

معرفی کد های معروف Http

کد وضعیت عبارت توضیحات
200 OK Http Request به درستی دریافت اعتبارسنجی شد و پاسخ نیز به درستی به سمت کلاینت ارسال گردید.
301 Moved Permanently پاسخ ارسال می شود اما منبع درخواستی به طور دائم منتقل شده (مورد استفاده در موتور های جستجو)
302 Found صحت پاسخ و منبع درخواستی به صورت موقت منتقل شده (مورد استفاده در موتور جستجو)
400 Bad Request استاندار درخواست به درستی رعایت نشده و درخواست نامعتبر می باشد.
401 Unauthorize عدم اجرای درخواست به علت غیر مجاز تشخیص داده شدن authorization .
403 Forbidden به دلایل مختلف سرور درخواست شما را غیر مجاز می داند و پاسخی ارسال نمی کند. (مثلا وب سایت هایی که آی پی های ایران را غیر مجاز می دانند مثل ORACLE)
404 Not Found منبع درخواستی براساس درخواست شما یافت نشد.
500 Internal Sever Error بروز خطا بر روی سرویس دهنده.

Http Header

Http Header به عنوان بخشی از پروتکل انتقال ابرمتن، اطلاعاتی را در ارتباط بین سرور و مشتری ارسال می‌کند. این اطلاعات شامل اطلاعات نشانی سیستم فرستنده و گیرنده، نوع محتوا و مشخصات دیگری از بازو مشتری و سرور می‌باشد. در این مقاله، به بررسی نحوه کارکرد و استفاده از این هدرها خواهیم پرداخت.

یک Http Header به صورت یک خط متنی است که با استفاده از نشانه‌های مشخصی، اطلاعات را ارسال می‌کند. هدرها به صورت جفت‌شدنی از "نام: مقدار" تشکیل می‌شوند. این هدرها می‌توانند اطلاعات مربوط به نشانی IP و نشانی MAC، نوع مرورگر، زبان و دیگر مشخصات مربوط به سیستم مشتری و سرور را شامل شوند.

از جمله نوع هدرهای معروف در Http، می‌توان به هدرهای Request و هدرهای Response اشاره کرد. هدرهای Request اطلاعاتی را درباره درخواست مشتری از سرور ارسال می‌کنند، مثلاً نوع درخواست (GET یا POST) و نام و نسخه مرورگر مشتری. هدرهای Response، اطلاعات مربوط به وضعیت پاسخ سرور به مشتری را ارسال می‌کنند، مثلاً کد وضعیت و نام و نسخه سرور.

یکی از هدرهای مهم Http، هدر Host است که شامل نشانی سرور است. این هدر به سرور اطلاع می‌دهد که درخواست به کدام سرور مربوط می‌شود. همچنین، هدر Content-Type نوع محتوای ارسالی را مشخص می‌کند، مثلاً آیا درخواست پیامک، تصویر یا صوت است.

دیگر هدرهای معروف شامل User-Agent هستند که مشخصات مربوط به مرورگر مشتری و سیستم عامل را ارسال می‌کند. هدرهای Accept-Language هم به سرور اطلاع می‌دهند که مشتری چه زبان‌هایی را قبول می‌کند. همچنین هدرهای Cache-Control و Expires برای مدیریت حافظه نهان و زمان انقضای صفحات، نقش مهمی دارند.

هر استفاده از هدرها برای انتقال اطلاعات، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا بدون آن، ارتباط بین سرور و مشتری نمی‌تواند به درستی برقرار شود. استفاده صحیح از هدرها نیز نیازمند دقت و دانش فنی است. تغییر هر مورد در هدرها ممکن است به تغییر وضعیت و کارکرد سیستم منجر شود، بنابراین نیاز است که تمامی این تغییرات با دقت و احتیاط انجام شود.

در این مقاله، به بررسی نحوه عملکرد و نحوه استفاده صحیح از Http Header و همچنین هدرهای معروف در این پروتکل پرداختیم. اهمیت استفاده درست از هدرها به منظور انتقال دقیق اطلاعات ارسالی بین سرور و مشتری را برجسته کردیم. همچنین، نکاتی در خصوص اهمیت دقت و احتیاط در تغییر هدرها را بررسی کردیم. در کل، هدرهای Http ابزاری قدرتمند برای مدیریت و کنترل ارتباطات در میان سرور و مشتری محسوب می‌شوند.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram