آیا میدانید: که انسان در سال ٣٠٠٠ قد متوسط ٢ متر و ١٢٠ سال عمر و پوست قهوه اي خواهد داشت ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه اسطوخدوس


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه اسطوخدوس

طبیعت عرق گیاه اسطوخدوس : گرم

خواص: عرق گیاه اسطوخدوس

انواع سردرد، سرگیجه، لرزش بدن، عصبانیت، ضربه های مغزی فراموشی و درمان نقرس، خواب آور، رفع عفونت مجاری تنفسی

اسطوخدوس یکی از گیاهان بومی آفریقا و مناطق کوهستانی مدیترانه است که دارای خواص دارویی بسیاری است و برای مصارف آرایشی نیز از آن استفاده می‌شود. خوردن روغن ضروری اسطوخدوس،‌ در مقایسه با مصرف گیاهی آن، برای بدن مضر است و به نوعی حالت سمی به همراه دارد.  حالتی سمی دارد. در ادامه به معرفی اسطوخدوس و خواص اسطو خدوس خواهیم گرداخت.

نام و مزاج اسطوخدوس

مزاج اسطوخدوس دارویی گرم و خشک (درجه دو) است.

معرفی اسطوخدوس

  • اسطو خدوس یکی از خوشبو ترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می شود که در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می کند.
  • اسطو خدوس گیاهی چند ساله به شکل بوته کوچک به بلندی نیم متر و بسیار پرشاخه است. این گیاه دارای ساقه‌های آن ۴گوشه، برگ‌های کشیده و متقابل، پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای می‎باشد.
  • اسطوخدوس گل‌های کوچک خوشه‌ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد و ارتفاعش در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر است.
  • برگش شبیه برگ صعتر و از آن درازتر و باریکتر است. ساقه‌اش واحد و باریک و بی‌شاخ و در قد کمتر از شبری است.
  • قبهٔ آن متراکم از اجزاء شبیه به جو، بی‌تخم و مایل به سرخی، تندطعم و با اندک تلخی است.
  • از سرشاخه گلدار و یا گل اسطو خدوس باید استفاده کرد.
  • پیشینه گیاه اسطوخدوس در منطقه خاورمیانه و هند فعلی به حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. مردم اسطوخودوس را گیاه مقدسی می‌دانستند

خواص اسطو خدوس

  1.  اسطوخدوس گیاهی آرام‌بخش است و برای درمان انواع سردردها و رفع بی‌خوابی موثر است.
  2. خاصیت ضدعفونی قوی دارد، از این رو برای زخم‌ها و جراحات می توان از آن استفاده کرد.
  3. از دیگر خواص اسطو خدوس میتوان به این اشاره کرد که مقوی معده است و کرم‌های روده را از بین می‌برد.
  4. یکی دیگر از خواص اسطو خدوس آن است که برای برطرف کردن زردی مفید است.
  5. در رفع فراموشی و تقویت حافظه موثر است و این یکی دیگر از خواص اسطو خدوس است.
  6. مصرف خوراکی و موضعی این گیاه علاوه بر آنکه موجب تقویت عملکرد دستگاه عصبی بدن می شود می تواند بسیاری از اختلال ها و بیماری های جسمی مانند اسپاسم های عضلانی، ضعف عمومی و بی خوابی را درمان کند
  7. دمنوش آن توسط بسیاری از درمانگران شیوه های درمانی طب مکمل برای درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کاربردی اعجاب انگیز دارد.
  8. برای رفع بیخوابی یک قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک تکه پنبه بچکانید و آنرا داخل بالش خود قرار دهید خواب مطبوعی برای شما می آورد
  9. این گیاه دارویی درمان کنده رماتیسم ، آرتروز و نقرس است. برای این منظور کمپرس آنرا بر روی عضو مورد نظر بگذارید و یا اینکه ۲ قطره روغن آنرا با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید.
  10. برای برطرف کرده سوء هاضمه یک قطره اسانس اسطوخدوس را در یک لیوان آب نیم گرم ریخته و یا یک فنجان از دم کرده آن را بنوشید .
  11. برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد عطر مطبوعی را در هوا پخش می کند
  12. گیاه اسطوخدوس برای مصارف پوست و زیبایی کاربرد دارد و معمولا برای تولید رایحه‌ی خوش و شامپوها به‌منظور پاک‌سازی پوست استفاده می‌شود

موارد منع مصرف اسطوخدوس

  • افراد صفراوی با ملاحظه طبیب باید از آن استفاده کنند. ایجاد تشنگی میکند و زیاده‌روی در مصرف آن برای ریه مضر است.

شیوه استفاده از اسطوخدوس

  • از آنجا که بسیار لطیف و ضعیف است، جوشاندن و کوبیدن زیاد آن باعث از بین رفتن خاصیتش می‌شود.
  • دمنوش: حدود ۵ گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید . مقدر مصرف این دم کرده ۴-۳ فنجان در روز است .
  • کمپرس: ۳۰ گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

نتیجه

همان‌طور که گفته شد، اسطوخدوس یکی از گیاهان مشهور با خواص دارویی و درمانی است که در طب سنتی بر استفاده زا ان تاکید زیادی شده است. در این مقاله در خصوص طبع و خواص اسطو خدوس نکاتی گفته شد. امیدواریم که استفاده از این مقاله شما را به خوبی با گیاه اسطو خدوس آشنا کرده باشد.

عرق گیاه اسطوخدوس

عرق گیاه اسطوخدوس یا به عبارت دیگر عرق کالا برگی یا بلا برگی، بخشی از روش های سنتی درمانی است که از گذشته تا به امروز در داروسازی و پزشکی سنتی استفاده می شود. اسطوخدوس یک گیاه علفی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند و در جدا کردن واکنش دهنده های حرکتی از بخش قابل توجهی از گیاهان مهد کشاورزی از طریق یک رنگ طبیعی چربی از گیاهان فرعی یا حیواناتی خواهان یا با فرآیندی مجزا مناسب استحصال و تولید می شود.

اسطوخدوس توانایی درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات را داراست. به عنوان مثال، مصرف عرق اسطوخدوس می تواند کمک کند تا سیستم گوارشی را بهبود بخشید و مشکلات مربوط به آن نظیر دیسپپسی، تهوع، سوء هاضمه و اسهال را تسکین دهد. همچنین، این عرق در درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه، ترشح بیش از حد چربی و التهاب پوست مؤثر است.

عرق اسطوخدوس همچنین می تواند به عنوان یک ضد التهاب و ضد عفونی کننده طبیعی عمل کند. به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد میکروبی، مصرف عرق اسطوخدوس در درمان عفونت های باکتریایی و قارچی مؤثر است. از جمله بیماری هایی که می توان با استفاده از عرق اسطوخدوس درمان کرد، می توان به التهاب دستگاه تنفسی، عفونت مجاری ادراری و عفونت های پوستی اشاره کرد.

همچنین، استفاده از عرق اسطوخدوس می تواند به عنوان یک آرامبخش عمل کند و به کاهش استرس و تنش نیز کمک کند. این گیاه دارای اثر آرام بخشی است که می تواند به بهبود کیفیت خواب و کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.

همچنین، عرق اسطوخدوس دارای خواص ضدسرطانی است. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات موجود در این گیاه می توانند به کاهش تعداد سلول های سرطانی در بدن کمک کنند و در پیشگیری از بروز بیماری های سرطانی مؤثر باشند.

عرق اسطوخدوس همچنین می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که ترکیباتی که در این گیاه یافت می شوند، می توانند به تقویت سیستم ایمنی و افزایش عوامل دفاعی بدن در برابر بیماری ها کمک کنند.

با توجه به خواص درمانی عرق اسطوخدوس، می توان گفت که این گیاه در درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات مزمن مفید است. با این حال، قبل از استفاده از هر گونه محصول گیاهی، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram