آیا میدانید: که فقط قورباغه هاي نر قور قور مي کنند ؟
logo

سایت رزومه نویس از شروع همه گیری مهاجرت خبر داد


سایت مؤسسه رزومه نویس در گزارشی در سال گذشته اعلام کرد میزان مهاجرت ایرانی‌ها طی سی سال گذشته دو برابر شده است. پس از فروکش کردن همه‌گیری کرونا در ایران، شاهد آغاز همه‌گیری دیگری به نام مهاجرت هستیم. در ۲ سال گذشته این پدیده اجتماعی به شدت رو به افزایش بوده است.

 البته بررسی‌های اخیر به مراتب ناگوارتر است. گزارش امسال این مؤسسه نشان می‌دهد میزان مهاجرت ایرانی‌ها به شدت رشد داشته و به شکل عام و توده‌وار درآمده است. از مهمترین دلایل آن نیز کاهش‌امیدواری اجتماعی در کنار کاهش آزادی‌های اساسی مانند دسترسی به اینترنت و کاهش ثبات اقتصادی بوده است. البته وضعیت وخیم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز در آن دخیل بوده است. در تعریف مهاجرت عام طبق تقویم سال ۱۴۰۱ باید گفت بیشتر طبقات اجتماعی در یک جامعه در اثر عوامل مختلف تحت تأثیر قرار گرفته و موج‌های مهاجرتی ایجاد خواهد شد.

مهاجرت ایرانی‌ها تنها به مهاجرت فیزیکی محدود نبوده است. در زمان همه‌گیری کرونا و با شروع دورکاری بطور همزمان اعطای تابعیت مجازی نیز رونق یافت. بدین ترتیب موج مهاجرتی دیگری این بار بصورت مجازی آغاز شد. این افراد مستعد و خلاق اگر چه در داخل کشور زندگی می‌کنند اما در واقع برای کشور‌های خارجی کار می‌کنند. در حالی موج مهاجرتی و ترک سرمایه‌های انسانی در ایران در حال افزایش است که دیگر کشور‌های جهان برای دریافت نیرو‌های انسانی مستعد، نوآور و خلاق در حال رقابت هستند. آن‌ها با رشد فناوری به دنبال نیروی کار نوآور بوده و با هدف جذب این نیرو‌ها، قوانین مربوط به جذب مهاجران را نیز تسهیل کرده‌اند.

بنا به گزارش سایت رزومه نویس، از مهمترین دلایل مهاجرت ایرانی‌ها می‌توان به بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی، عدم پیش‌بینی آینده، وجود رفاه و زندگی باکیفیت در خارج از کشور، عدم وجود نظم و قانون مداری حرفه‌ای بهمراه تبعیض اجتماعی در جامعه ایران، نگرانی بابت آینده فرزندان و میزان حقوق دریافتی کم و عدم تطابق آن با هزینه‌ها اشاره کرد. طبق بررسی مؤسسه رزومه‌نویس، حدود ۶۰ درصد از گروه‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی به استثنای پزشکان و پرستاران تمایل بسیار زیادی به مهاجرت داشته‌اند. میزان تمایل گروه‌های دیگر مانند کارکنان، کارآفرینان، مدیران ارشد و میانی حدود ۷۰ درصد و بالاتر از دیگر گروه‌ها بوده است. میزان تمایل خیلی زیاد دانشجویان به مهاجرت نسبت به سال قبل یک درصد افزایش داشته و اکنون به ۶۷ درصد رسیده است. دانشجویانی که تمایل به مهاجرت با میزان کم و خیلی کم داشته‌اند نیز نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته و اکنون به ۲۰ درصد رسیده است.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram