آیا میدانید: که سنجاقک ها با داشتن ٦ پا نميتوانند راه بروند ؟
logo

سیستم عامل webOS بهتر است یا اندروید برای تلویزیون


سیستم عامل webOS بهتر است یا اندروید برای تلویزیون

نوع سیستم عامل در تلویزیون‌های هوشمند، بر نحوه کار کردن با تلویزیون تاثیرگذار است. مسلما هر چه رابط کاربری تلویزیون هوشمند ساده‌تر باشد، کاربر برای کار کردن با آن راحت‌تر خواهد بود. این مساله، مخصوصا در هنگام جستجو در اینترنت، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. آشنایی با تفاوت‌ها از جمله تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید، به انتخاب بهترین تلویزیون هوشمند، کمک می‌کند.

سیستم عامل WEB OS و Android TV، دو سیستم عامل مرسومی هستند که در تلویزیون‌های هوشمند به کار می‌روند. بسیاری از برندها، از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. اما سیستم عامل WEB OS تنها در تلویزیون‌های ال جی به کار می‌رود. حال سوال این است که تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید چیست؟ سیستم عامل WEB OS بهتر است یا اندروید تی وی؟ پاسخ به این سوال، به تجزیه و تحلیل عملکرد این رابط‌های هوشمند، نیاز دارد. در ادامه این مطلب، درباره تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید بیشتر صحبت می‌کنیم.

معرفی سیستم عامل اندروید

برای درک تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید بد نیست شناخت اولیه‌ای از هر دو رابط کاربری داشته باشیم. در حال حاضر، بسیاری از برندهای تلویزیون هوشمند، از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. اندروید تی وی همان گوگل تی وی (Google TV) است که دائما توسط گوگل، در حال تغییر و ارتقا است. این سیستم عامل، از رابط‌های هوشمند قدرتمند به حساب می‌آید. اندروید تی وی می‌تواند به گوگل پلی استور (Google Play Store) متصل شده و نرم‌افزارهای مختلف را دریافت کند. بنابراین تنوع نرم‌افزارهایی که بر روی تلویزیون‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید قابل نصب هستند، زیاد است.

منوی سیستم عامل اندروید

تلویزیون‌های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، منوی گسترده دارند. به این معنا که منوی آن‌ها به صورت چند ردیف افقی در زیر یکدیگر نمایش داده می‌شود. بنابراین تمام صفحه توسط منو پوشش داده می‌شود. اتفاقا اصلی‌ترین تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید در فرم ظاهری آن‌ها است که بعدا به آن می‌پردازیم.

قابل استفاده در همه تلویزیون‌های هوشمند

سیستم عامل اندروید تی وی، در انواع تلویزیون هوشمند با برندهای مختلف به کار می‌رود. اما تلویزیون‌های ال جی و تلویزیون‌های سامسونگ از اندروید تی وی استفاده نمی‌کنند. در واقع، این برندها رابط کاربر اختصاصی خود را دارند. برای مثال، سیستم عامل WEB OS در تلویزیون‌های ال جی و سیستم عامل تایزن او اس در تلویزیون‌های سامسونگ به کار می‌روند.

سیستم عامل WEB OS چیست؟

سیستم عامل WEB OS چیست

سیستم عامل WEB OS، یک سیستم عامل اختصاصی برای تلویزیون‌های ال جی است. این سیستم عامل، از نظر منو تفاوت بسیاری با اندروید دارد. در واقع، منوی تلویزیون‌های هوشمند ال جی به صورت یک نوار باریک در پایین تلویزیون قرار می‌گیرد. برای مشاهده منوهای مختلف، نشانگر باید روی قسمت‌های مختلف منوی سیستم عامل WEB OS قرار بگیرد. در نهایت، زیرمنوی مربوط به آن گزینه، به صورت یک لیست در بالای آن ظاهر می‌شود.

ورژن‌های سیستم عامل WEB OS

سیستم عامل WEB OS شامل ورژن‌های WEB OS ۲، WEB OS ۳ و WEB OS 3.5 به بالا (WEB OS 6.0) است. در مدل‌های جدید از برند ال جی، از سیستم عامل WEB OS 3.5 به بالا استفاده می‌شود. در مدل‌های اخیر این برند، ورژن WEB OS 6.0 به کار می‌رود که منویی کاملا متفاوت با مدل‌های قبلی دارد. تلویزیون‌های قدیمی ال جی، از این نسخه‌ها پشتیبانی نکرده و باید از ورژن‌های قدیمی‌تر استفاده کنند.

منوی سیستم عامل WEB OS

منوی مربوط به سیستم عامل WEB OS در پایین تلویزیون نمایش داده می‌شود. بنابراین تمام صفحه تلویزیون را اشغال نمی‌کند. البته در تلویزیون‌های تولید سال ۲۰۲۱ به بعد، از WEB OS ۶ استفاده می‌شود.

در این ورژن، تمامی مشخصات منوی تلویزیون تغییر کرده است. به طوری که منو در این تلویزیون‌های هوشمند، به صورت ردیف‌های زیر هم بوده و تمام صفحه تلویزیون را اشغال می‌کند. ناگفته نماند که در منوی تلویزیون ال جی با رابط کاربری WEB OS، بنرهای بزرگ، داشبورد و لیست برنامه‌های نصب شده بر روی صفحه تلویزیون، قابل مشاهده خواهند بود.

انواع تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید

تا اینجا ویژگی‌های مهم دو سیستم عامل اندروید و WEB OS را بیان کردیم. در این قسمت، تفاوت این دو سیستم عامل با یکدیگر را بررسی می‌کنیم:

انواع تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید

نحوه ایجاد و توسعه سیستم عامل اندروید و وب او اس

سیستم عامل اندروید توسط گوگل توسعه و ارتقا داده می‌شود. این در حالی است که شرکت ال جی برای ارائه سیستم عامل WEB OS از سیستم عامل لینوکس بهره می‌برد. لینوکس یک سیستم عامل قوی به حساب می‌آید؛ بنابراین کیفیت WEB OS بسیار بالا خواهد بود. به طوری که بسیاری از برندها، برای استفاده از این سیستم عامل تلویزیونی، با ال جی قرارداد امضا کرده‌اند.

تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید از نظر منو

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید تی وی، نوع منوی آن‌ها است. در سیستم عامل WEB OS، منوی کاربری به صورت خطی در زیر صفحه تلویزیون قابل مشاهده است. در ورژن‌های بالاتر این سیستم عامل هوشمند، منو همه صفحه تلویزیون را اشغال می‌کند. با این حال، دسترسی به رابط کاربری WEB OS راحت‌تر از منوی اندروید تی وی خواهد بود.

تنوع نرم افزارها در دو سیستم عامل

دومین تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید تی وی، در میزان دسترسی آن‌ها به نرم‌افزارهای مختلف است. لازم است بدانید که اندروید تی وی یا گوگل تی وی، به طور مستقیم با گوگل پلی استور ارتباط دارد. بنابراین تنوع نرم‌افزارهایی که بر روی اندروید تی وی، نصب می‌شوند، زیاد است. این در حالی است که سیستم عامل WEB OS، تنها می‌تواند از فروشگاه آنلاین ال جی استور نرم‌افزارهای متعدد را دریافت کند. این مساله نشان می‌دهد که تنوع نرم‌افزارها در تلویزیون‌های با سیستم عامل اندروید، بیشتر از تلویزیون‌های WEB OS است.

اختصاصی بودن سیستم عامل WEB OS

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید، در اختصاصی بودن آن‌ها است. WEB OS برای تلویزیون‌های ال جی به کار می‌رود و سیستم عامل اختصاصی این برند است. اما اندروید تی وی یا گوگل تی وی، در تمامی تلویزیون‌های هوشمند از برندهای دیگر قابل استفاده خواهد بود.

نحوه برقراری ارتباط با تلفن همراه

یکی دیگر از مواردی که به عنوان تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید باید به آن توجه کرد، نحوه برقراری ارتباط با تلفن هوشمند است. در تلویزیون‌های اندروید از قابلیت Mirroring برای انعکاس صفحه موبایل استفاده می‌شود. از نظر اتصال تلفن همراه به تلویزیون، سیستم عامل اندروید ساده‌تر از WEB OS عمل می‌کند.

تفاوت WEB OS با اندروید از نظر ریموت جادویی

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که در تلویزیون‌های هوشمند ال جی وجود دارد، ریموت کنترل جادویی آن‌ها است. این نوع ریموت، به کاربر اجازه می‌دهد تا همانند موس کامپیوتر با کنترل رفتار کند. در اصل، کاربر می‌تواند نشانگر موس آن را به هر قسمت صفحه، هدایت کرده و بر روی آن کلیک نماید. تمامی تلویزیون‌های OLED و برخی از مدل‌های LCD ال جی، از کنترل جادویی برخوردار هستند.

در تلویزیون‌های اندروید تی وی، کیفیت ریموت کنترل این گونه نیست. به همین دلیل، مواردی مانند تایپ متن در تلویزیون‌های اندروید، نسبت به تایپ در تلویزیون‌های WEB OS، سخت‌تر به نظر می‌رسد.

امکان جستجوی صوتی در تلویزیون‌های WEB OS

گزینه دیگری که به عنوان تفاوت سیستم عامل WEB OS با اندروید می‌توان به آن اشاره کرد، امکان جستجوی صوتی در تلویزیون‌های WEB OS است. در واق،ع شما می‌توانید به صورت صوتی، دستورات خود را به تلویزیون اعلام کنید.

 

نوع سیستم عامل در تلویزیون‌های جی پلاس چیست؟

تلویزیون‌های جی پلاس، بر اساس همکاری این شرکت با شرکت ال جی کره تولید شده‌اند. اما در این تلویزیون‌ها، از سیستم عامل Android TV استفاده می‌شود. به همین دلیل، کاربران می‌توانند انواع نرم‌افزارهای جانبی را بر روی این تلویزیون‌ها نصب نمایند. تلویزیون‌های هوشمند جی پلاس با مدل‌های مختلف، دارای کنترل جادویی نیز هستند. هر چند ممکن است کار کردن با کنترل جادویی اندروید تی وی نسبت به تلویزیون‌های WEB OS، سخت‌تر باشد؛ اما در هر حال، این نوع ریموت کنترل، جذابیت کار کردن با تلویزیون‌های هوشمند را دوچندان می‌کند.

در عمده تلویزیون‌های هوشمند جی پلاس، مانند تلویزیون های 40 اینچی Gplus از سیستم عامل اندروید ۱۱ استفاده می‌شود. ناگفته نماند که این سیستم عامل، به طور مرتب به روز رسانی شده و مشکلات آن برطرف می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با مشخصات تلویزیون‌های جی پلاس، می‌توانید به فروشگاه های آنلاین معتبر مانند Gplusiran.ir، goldiranplus.ir و یا Digikala.com مراجعه نمایید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram