آیا میدانید: که از سال ١٩٧٧ به اين سو در کلينيک هاي کورتاژ آمريکا ٨٠ هزار مورد اعمال خشونت و تجاوز به زنان گزارش شده است ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه حنا


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه حنا

طبیعت عرق گیاه حنا : سرد

خواص: عرق گیاه حنا

ضد التهاب، ضد درد و مسکن، رفع جوش، کاهش خارش و خشکی پوست، رفع عصبانیت، کاهش ریزش مو، کاهش شوره سر

حنا یکی از گیاهان معروف و محبوب است که خواص بیشماری را به خود اختصاص داده است. این گیاه از قدیم الایام مورد توجه بوده و در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف ز آن استفاده می‌شود. در این مقاله قرار است در خصوص خواص حنا و طبع حنا نکاتی را برای شما بیان کنیم. پس همراه ما باشید.

طبع حنا سرد است یا گرم؟

گیاه حنا در مناطق دارای آب و هوای خشک و تابستان گرم و طولانی به خوبی رشد میکند. بنابراین استفاده از خواص حنا و کاربرد آرایشی آن بیشتر در کشورهای مصر، آفریقا، عربستان، شبه قاره هند و آسیای جنوبی رایج است. طبع حنا در طب اسلامی سرد می‌باشد. در ایران بیشتر در جنوب کشور، استانهای کرمان، هرمزگان و بلوچستان کاشته میشود با توجه به طبع حنا نباید از خواص حنا برای سودا غافل شد. 

خواص گیاه دارویی حنا

  1. خاصیت نرم‌کنندگی و ضد آفتابی دارد. به صورت پرده‌ای، مانع تأثیر اشعه خورشید بر روی پوست بدن میشود.
  2. عصاره برگ گیاه به عنوان ضد گرفتگی عضلانی دستگاه گوارش، استفاده می‌شود.
  3. رنگ‌کننده بیزیان پوست و مو است. حنا موهای سیاه را رنگی نمیکند ولی موهای سفید یا رنگ دیگر را رنگ قرمز میکند.
  4. جوشانده برگ حنا، برای درمان بیماریهای پوستی، تسکین سردرد و دهانشویه استفاده می‌شود.
  5. پودر برگ این گیاه برای رفع اگزما و جلوگیری از تعریق دست و پا استفاده می‌شود.، برگ آن را با برگ هلو و برگ تانندار گیاهان مختلف را به خوبی مخلوط کرده و از آن به صورت ضماد استفاده شود.
  6.  داروی بی‌نظیر برای مشکلات پوستی بالاخص سرطان پوست است.
  7. مالیدن مخلوط برگهای له شده حنا با روغن زیتون به موی سر کمک زیادی به رشد آن میکند، به ویژه اگر این مخلوط را با آب گشنیز ترکیب کرده و سپس مورد استفاده قرار داد.
  8. جهت ضخیم نمودن پوست کف دست و پا و رفع زخم‌های بین انگشتان از گرد این گیاه دارویی، به صورت ضماد استفاده می‌شود.

خواص اعجاب انگیز حنا

  1. جهت دفع سنگ کلیه و مثانه برگ آن را در آب خیسانده، صاف نموده و بنوشند.
  2.  جهت تسکین درد اعصاب و مفاصل از روغن حنا استفاده شود. به این صورت که گل حنا را در روغن زیتون جوشانده، صاف نموده و استفاده می‌گردد.
  3. یکی از مشکلاتی که الان در بین خانم‌ها شیوع پیدا کرده، مساله عدم‌قاعدگی و یائسگی زودرس است. یکی از بهترین درمان‌های آن حناکردن موهای سر است.
  4. جوهر مغز را تقویت کرده و سردی و بلغم در سر راه نفوذ پیدا نمی‌کند.
  5.  استفاده‌ موضعی از روغن این گیاه برای بیماران مبتلا به التهاب و دردهای مفصلی سودمند است. با افزایش سن و تحلیل ماهیچه‌ها و غضروف‌ها، مفصل‌ها دردناک می‌شوند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد درد در قسمت‌های مختلف بدن شود. با استفاده‌ی موضعی از این روغن در قسمت‌های دردناک بدن، حرکت‌ کردن راحت‌تر و کیفیت زندگی بهتر می‌شود.
  6. درمان اختلالات کبدی است. پوست گیاه در درمان بزرگ شدن کبد و یرقان موثر است.
  7. از بین بردن جوش‌های دهان با شستشو به وسیله جوشانده این گیاه.
  8. جلوگیری از عرق کف دست با ترکیب گرد برگ‌های حنا، سدر و هلو.
  9. رفع خارش پوست و قارچ سر.

موارد منع مصرف

همان‌طور که ملاحظه کرید خواص حنا بسیار زیاد است و از آن برای موارد گوناگونی در درمان پوست و مو استفاده می‌شود. اما این گیاه نیز همانند سایر گیاهان دارویی دارای موارد منع مصرف می‌باشد. از این رو لازم است به این موارد توجه داشته باشید.

  • حنای سیاه موادی دارد که ممکن است حساسیت‌زا باشند و به بروز جوش‌های پوستی و ناراحتی داخلی بینجامند.
  •  برای حلق و ریه زیان آور است و لذا باید به همراه کتیرا خورده شود. مقدار مجاز خوردن آن ۵ گرم است و مصرف بیشتر آن خطرناک است. حساسیت تماسی، آسم، سقط جنین واثر سوء بر روی حلق و ریه از عوارض دیگر این گیاه هستند.

شیوه استفاده

شیوه استفاده از حنا چندان فرمول خاصی ندارد اما بهتر است به شیوه زیر از آن استفاده کنید.

  • برای این منظور باید حنا به شکل پودر باشد. به مقدار مورد نیاز در ظرفی قرار داده و آن را با آب مخلوط می‌کنیم تا یکدست شود. این مخلوط را باید در آفتاب یا در مکانی گرم قرار داده تا برسد و قدرت رنگ‌کنندگی خیلی بیشتری داشته باشد. زمانی که رنگ مخلوط ما عوض شد یعنی آماده استفاده است.حالا می‌توان موها یا پوست را رنگ کرد. می توان سر را با پلاستیک بسته و چند ساعت صبر کرد و بعد به حمام رفت.

عرق گیاه حنا

حنا یک گیاه با نام علمی Lawsonia inermis است که به طور گسترده در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. این گونه از گیاهان درختچه‌ای با برگ‌های خزان‌کار می‌باشد و از محصولات آن برای دست‌آوردن رنگ خاکستری تا قهوه‌ای برای بدن استفاده می‌شود. حنا در ایران، هند، عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی پراکنده است و به عنوان یک اصطلاحی نیز برای سفید کردن موها استفاده می‌شود.

این گیاه دارای فلزاتی همچون سیلیس، کربنات، آهن، منگنز و کلسیم است که دارای خواص ضد عفونی کننده و التیام بخش است. بنابراین، استفاده از حنا به عنوان یک ماده طبیعی و ضد میکروبی می‌تواند در بهبود و درمان برخی از بیماری‌ها موثر باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره حنا دارای خواص ضد التهاب، ضد سرطانی و ضد باکتری است. این خواص می‌تواند به کاهش التهابات پوست، بهبود صحت قلب و عروق، کنترل باکتری‌های مختلف و محافظت از سلول‌های سرطانی کمک کند.

همچنین، حنا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند در محافظت از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداسیونی کمک کند. این مواد آنتی‌اکسیدانی می‌توانند در کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سرطانی و مرتبط با پیری موثر باشند.

استفاده از حنا در صنعت آرایشی نیز شایع است. رنگ طبیعی حنا می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای رنگ موهای شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، رنگ حنا می‌تواند در طرح‌های نقش‌برجسته بر بدن، مانند تاتو، مورد استفاده قرار بگیرد.

با این حال، استفاده از حنا همراه با برخی از عوارض جانبی مانند حساسیت‌های پوستی، التهابات موضعی و احتمال بر طولانی‌مدت استفاده می‌تواند به پیری زودرس پوست منجر شود. بنابراین، قبل از استفاده از آن، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید و آزمون های حساسیت را انجام دهید.

در نتیجه، حنا به عنوان یک گیاه دارای خواص ضد عفونی کننده و التیام بخش معروف است. این گیاه می‌تواند در بهبود برخی از بیماری‌ها، کاهش التهابات پوست و محافظت از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداسیونی موثر باشد. با این حال، بهتر است قبل از استفاده از آن، به مشورت پزشک خود مراجعه کنید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram