آیا میدانید: آيا مي دانستيد که شهر مکزيک سالانه بيست و پنچ سانتيمتر نشست مي کند؟
logo

استعلام موقعیت مکانی , اطلاعات و مشخصات یک آی پی (IP)


مشخصات آی پی

مشخصات آی‌پی: آشنایی با مفهوم و کاربردهای آی‌پی

آی‌پی (IP)، که اختصاری برای "آدرس پروتکل اینترنت" است، نشانگر یک شماره منحصربفرد است که به دستگاه‌ها در شبکه وب اختصاص می‌یابد. این شماره کلیدی برای ارسال و دریافت اطلاعات بین دستگاه‌ها در شبکه‌های مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله، به معرفی و توضیح مفهوم و کاربرد آی‌پی می‌پردازیم.

مفهوم آی‌پی:

همانطور که گفته شد، آی‌پی به عنوان یک شماره منحصربفرد استفاده می‌شود تا دستگاه‌ها بتوانند به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. آدرس آی‌پی بصورت یک سری از اعداد و نقطه‌ها نمایش داده می‌شود، مانند مثال زیر:

192.168.0.1

آدرس آی‌پی‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند: آی‌پی داینامیک و آی‌پی استاتیک. در آی‌پی داینامیک، آدرس شبکه به صورت خودکار توسط سرورهای DHCP تخصیص داده می‌شود و در صورت قطع و اتصال مجدد به شبکه، ممکن است تغییر کند. اما در آی‌پی استاتیک، آدرس آی‌پی برای هر دستگاه به صورت دستی تنظیم می‌شود و ثابت باقی می‌ماند.

کاربرد آی‌پی:

آی‌پی در ارتباط اینترنتی بسیار حائز اهمیت است. برخی از کاربردهای آی‌پی عبارتند از:

1. شبکه‌های خانگی: آی‌پی می‌تواند در انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها در شبکه‌های خانگی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک چاپگر را به شبکه خانگی خود متصل کنید و از طریق آی‌پی به آن ارتباط برقرار کنید.

2. کاربردهای تجاری: در شرکت‌ها و سازمان‌ها، آی‌پی برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه محلی و اینترنت استفاده می‌شود. این کار، کاربران را قادر می‌سازد تا نقشه سازمانی، ایمیل، اطلاعات سفارشی و غیره را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از راه دور به این منابع دسترسی پیدا کنند.

3. امنیت شبکه: آی‌پی به عنوان یک عنصر کلیدی در امنیت شبکه نقش دارد. با استفاده از آی‌پی، می‌توان خود دستگاه‌ها و سرورها را محدود کرد و بسته‌های ارسالی و دریافتی را کنترل کرد.

4. ردیابی جغرافیایی: آی‌پی می‌تواند به محل جغرافیایی دستگاه ذینفع متصل شده باشد. این مفید است زمانی که می‌خواهید بفهمید که کجا از دستگاهی اتصال برقرار شده است و ممکن است در کشف جرائم آنلاین با اهمیت باشد.

5. محدود کردن دسترسی: با استفاده از آی‌پی، می‌توان دستگاه‌ها را از دسترسی به برخی منابع یا سایت‌ها مانند فیلترینگ اطلاعات محدود کرد.

به طور خلاصه، آی‌پی یک مفهوم کلیدی است که در عصر دسترسی به اینترنت و مبتنی بر شبکه حائز اهمیت است. ارتباط بین دستگاه‌ها در شبکه و تبادل اطلاعات به صورت خودکار و موثر با استفاده از آی‌پی امکان پذیر می‌شود. با شناخت و فهم مفاهیم آی‌پی، می‌توانید بهترین استفاده را از این تکنولوژی مبتنی بر شبکه کنید و از آن بهینه‌ترین نتیجه را ببرید.

آدرس آی پی وارد شده معتبر نمی باشد
آی پی حال حاضر شما 3.134.104.173 میباشد. در صورت نمایش اطلاعات روی آی پی خود کلیک کنید
و یا آدرس آی پی مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید

IP چیست؟

IP (آی پی) که آن را IP address هم می گویند مخفف عبارت Internet Protocol address یا آدرس های پروتکل اینترنت است که به صورت یک سری اعداد باقاعده به هر وسیله ای (به طور مثال سرورها، کامپیوترهای شخصی، دستگاه های تلفن همراه و...) که به شبکه (Network) متصل شود اختصاص داده می شود، IP در واقع یک شماره شناسایی یکتا برای برقراری یک ارتباط تحت شبکه است که با آن دستگاه های مختلف از هم بازشناخته می شوند، به عبارتی هر دستگاه در هر شبکه باید یک IP یکتا داشته باشد که این شبکه می تواند خصوصی (مانند کامپیوترهای حاضر در شبکه محلی یک شرکت) یا عمومی (مانند دستگاه های متصل به شبکه جهانی وب) باشد.

نحوه کارکرد آی پی چیست ؟

پروتکل اینترنت IP مانند هر زبان دیگری به‌واسطه برقراری ارتباط با استفاده از دستورالعمل‌های تنظیم‌شده برای انتقال اطلاعات کار می‌کند. همه دستگاه‌ها با استفاده از این پروتکل اطلاعات را با سایر دستگاه‌های متصل تبادل می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، تمام کامپیوتر‌ها در هر مکانی با صحبت‌کردن به زبان IP باهم ارتباط برقرار می‌کنند.

راه کشف آدرس IP خصوصی

  • در ویندوز می‌توانید IPconfig را در commandline تایپ کنید.
  • اگر کاربر مک هستید، می‌توانید دستور ifconfig را در ترمینال تایپ کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌های پیداکردن آدرس IP از طریق CMD است. در این روش با دستورات کامند می‌توانید به‌راحتی آدرس آی‌پی خود را پیدا کنید

برای شروع به سراغ بازکردن پنجره Run بروید و در کادر جستجوی پنجره ویندوز عبارت “Run” را سرچ کنید یا با استفاده از کلیدهای ترکیبی پنجره ویندوز + R آن نمایش دهید. در کادر ایجاد شده عبارت CMD را وارد کنید تا خط فرمان (command prompt) باز شود.

در صفحۀ بازشده جلوی عبارت نام کامپیوتر، عبارت “ipconfig” یا “ifconfig” را تایپ کرده و اینتر (Enter) بزنید. با انجام عملیات فوق اطلاعاتی به شما نمایش داده می‌شود که یکی از آن‌ها IPV4 یا همان IP خصوصی دستگاه شما است.

کشف آدرس آی پی عمومی

آدرس IP عمومی برای اتصال شبکه خانگی یا کسب‌وکارتان به اینترنت استفاده می‌شود. این آدرس را ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) به شما اختصاص داده است.

شما می‌توانید از طریق جستجوی عبارات «آدرس IP من» یا در جستجوی گوگل به وب‌سایت وحید مجیدی بروید و آدرس آی‌پی عمومی خود را مشاهده کنید. این آدرس عمومی شما در شبکۀ جهانی اینترنت است و نمی‌توانید در شبکۀ محلی از آن استفاده کنید.

آدرس IP خصوصی

آدرس IP خصوصی مربوط به دستگاه شماست. هر دستگاهی (کامپیوتر، تلفن‌همراه هوشمند، بلندگوها، تلویزیون هوشمند و…) که به شبکه شما متصل می‌شود، متشکل از آدرس IP خصوصی است که به آن‌ها اختصاص داده شده است. ازآن‌جاکه که استفاده از دستگاه‌های مختلف در حال افزایش است، تعداد آدرس‌های IP در هر خانه نیز افزایش پیدا می‌کند. از‌این‌رو، روتر شما باید راهی برای شناسایی جداگانه این سیستم‌ها پیدا کند.

به‌همین‌دلیل، آدرس‌های IP خصوصی منحصر‌به‌فردی را برای هر‌یک از آن‌ها ایجاد و دستگاه‌های موجود در شبکه شما را از‌هم متمایز می‌کند. نکته دیگر اینکه دستگاه‌های خارج از شبکه خصوصی نمی‌توانند به آدرس‌های IP خصوصی دسترسی داشته باشند.

آدرس IP عمومی

آدرس IP عمومی آدرس اصلی مرتبط با کل شبکه شماست؛ یعنی همان آی‌پی که ISP به مودم شما اختصاص می‌دهد. ISP‌ها مجموعه بزرگی از آدرس‌های IP دارند که آن‌ها را بین مشتریانشان توزیع می‌کنند. آدرس IP عمومی شما آدرسی است که به دستگاه‌های خارج از شبکه شما کمک می‌کند تا با دستگاهتان ارتباط برقرار کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، آدرس آی‌پی عمومی را می‌توانید ازطریق وب‌سایت وحید مجیدی به‌دست بیاورید.

نسخه های مختلف IP

آدرس های پروتکل اینترنت در مجموع در دو نسخه 4 (IPv4) و نسخه 6 (IPv6) شناخته می شوند که نسخه 4 شیوه اولیه برای اختصاص IP است و به دلیل محدودیت های آن نسخه جدید تحت عنوان نسخه 6 معرفی شد

IP داینامیک (Dynamic) و استاتیک (Static) چیست؟

می توانیم آی پی ها را در یک تقسیم بندی به دو صورت داینامیک (Dynamic) و استاتیک (Static) نامگذاری کنیم، علت این نامگذاری به نحوه و مدت زمان استفاده از آدرس IP برمی گردد، منظور از داینامیک بودن IP این است که با هر بار اتصال یک وسیله به اینترنت، شماره شناسایی به آن اختصاص داده می شود که این شماره در واقع از بین یک سری (Range) آدرس های متعلق به ISP و به صورت خودکار تحت پروتکل های سرور مانند DHCP (مخفف Dynamic Host Configuration Protocol) انتخاب می شود، از این رو اطلاعات این نوع آی پی در واقع اطلاعات سرویس دهنده ای است که سری آدرس ها را خریداری کرده و در اختیار دارد و به صورت گردشی به کاربران مختلف اختصاص می دهد، در مقابل نوع دیگری از کاربرد آدرس های اینترنتی وجود دارد که معمولا طی بازه زمانی بلند مدت به یک کامپیوتر (معمولا سرور) اختصاص داده شده و با قطع یا وصل ارتباط دستگاه به شبکه آدرس IP تغییر نمی کند و ثابت است، به این صورت امکان برقراری یک ارتباط با ثبات بیشتر برای سایر سرورهای متصل به شبکه یا سایر کاربرانی که قصد دارند با استفاده از آی پی با آن سرور در ارتباط باشند فراهم می شود، آی پی های استاتیک کاربردهای خاصی در اینترنت دارند از جمله برقراری برخی قابلیت ها مانند VOIP (مخفف Voice Over Internet Protocol)، بازی های آنلاین و هر آنچه که نیاز به موقعیت یابی ساده تر در اینترنت دارد، به همین دلیل این نوع آدرس ها ممکن است به جهت شناسایی و ردیابی راحتتر، مورد هجوم حمله های مخرب یا سوء استفاده های دیگر نیز قرار گیرند که این موضوع تا حدود زیادی به رعایت مسائل امنیتی در سرور نیز بستگی دارد، باید توجه نمود که آی پی های داینامیک و استاتیک در ساختار هیچ فرقی با هم ندارند و تنها نوع کاربری و مدت استفاده از آنها سبب می شود که عنوان داینامیک یا استاتیک داشته باشند.

IP عمومی (Public) و خصوصی (Private) چیست؟

دسته بندی دیگری که می توانیم برای IP آدرس ها در نظر بگیریم اصطلاح IP عمومی (Public) و خصوصی (Private) است که مبنای آن قابلیت استفاده از آدرس در شبکه جهانی وب (اینترنت) است، بر این اساس هر IP آدرسی که بتوانیم از آن در شبکه جهانی وب استفاده کنیم عنوان عمومی و Public خواهد داشت و IP در سایر شبکه های محلی را خصوصی یا Private می نامیم، براساس تقسیم بندی سازمان IANA که پیش از این دیدیم آی پی آدرس های خصوصی شامل سه کلاس مختلف می شود که با نام های A، B و C نامگذاری می شوند، سری A از شماره 10.0.0.0 شروع شده و به شماره 10.255.255.255 با تعداد 16,777,216 آی پی ممکن ختم می شود، سری B از شماره 172.16.0.0 شروع شده و به شماره 172.31.255.255 با تعداد 1,048,576 ختم می شود و در نهایت سری C از شماره 192.168.0.0 شروع شده و به شماره 192.168.255.255 با تعداد 65,536 ختم می شود.

خطرهای اطلاع مجرمان سایبری از IP شما

اگر مجرمان سایبری آدرس IP شما را بدانند، می‌توانند حمله‌هایی علیه شما انجام دهند یا حتی هویتتان را جعل کنند. آگاهی از این نوع خطرها و نحوه کاهش آن‌ها بسیار مهم است. برخی از خطرهای سایبری مربوط به IP عبارت‌اند از:

دانلود محتوای غیرقانونی با استفاده از آدرس IP شما

هکرها با استفاده از آدرس IP شما، می‌توانند موسیقی یا ویدئوهای غیرقانونی را دانلود کنند. در این صورت، IP شما را ISP مسدود خواهد کرد. به‌طور جدی‌تر، اگر مجرمان با آی‌پی شما محتوای مرتبط با تروریسم یا پورنوگرافی کودکان را دانلود کنند، شما جریمه خواهید شد!

ردیابی موقعیت مکانی شما

هکرها می‌توانند با استفاده از IP، منطقه و شهر شما را شناسایی کنند و اگر متوجه شوند آن‌قدر دور هستید که با مسیرهای قانونی نتوانید به‌زودی به آن‌ها دست پیدا کنید، احتمالاً IP شما را سرقت خواهند کرد.

حمله مستقیم به شبکه شما

مجرمان می‌توانند مستقیماً شبکه شما را هدف قرار و انواع حملات را انجام دهند. یکی از این حمله‌های پرکاربرد حمله DDoS است. این نوع حمله سایبری زمانی اتفاق می‌افتد که هکرها از ماشین‌هایی که قبلاً آلوده شده‌اند (اصطلاحاً زامبی!) استفاده می‌کنند تا حجم زیادی از درخواست‌ها را به‌سمت سیستم یا سرور شما سرازیر کنند. حمله DDoS باعث ایجاد ترافیک بیش‌از‌حد روی سرور می‌شود و در‌نتیجه، خدمات وب‌سایتتان را مختل یا اینترنت شما را قطع می‌کند. در‌حالی‌که این حمله معمولاً علیه مشاغل و بازی‌های ویدئویی انجام می‌شود، گه‌گاه نیز ممکن است علیه فرد رخ دهد. گیمرهای آنلاین به‌ویژه در‌معرض خطر فراوان حمله یادشده هستند؛ زیرا حین بازی، صفحه‌نمایش آن‌ها را هکرها می‌توانند مشاهده کنند.

هک‌کردن دستگاه شما

اینترنت از پورت‌ها و آدرس IP شما برای اتصال استفاده می‌کند. هزاران پورت برای هر آدرس IP وجود دارد و هکری که آی‌پی‌تان را می‌شناسد، می‌تواند آن پورت‌ها را امتحان کند. به‌عنوان مثال، هکر می‌تواند تلفن شما را تصاحب کند و اطلاعاتتان را بدزدد یا اگر مجرمی به دستگاهتان دسترسی پیدا کند، می‌تواند روی آن بدافزار نصب کند.

استعلام موقعیت مکانی , اطلاعات و مشخصات یک آی پی , موقعیت مکانی ip , تشخیص موقعیت از روی IP , آدرس آی پی , استعلام آی پی , پیدا کردن موقعیت مکانی و مشخصات یک IP

مشخصات آی پی

مشخصات آی‌پی (IP) یکی از مهم‌ترین مفاهیم در اینترنت است. آی‌پی، یک شناسه منحصربفرد برای هر دستگاه در شبکه اینترنت است و به آن کمک می‌کند تا به صورت دقیق مکان یک دستگاه را در شبکه تشخیص دهد. آی‌پی شامل دو قسمت است، یک بخش منحصربفرد به هر دستگاهکه آی‌پی آدرس منطقی یا آدرس‌دهی لازمه گفته می‌شود و یک بخش مربوط به شبکه که در آن آدرس سرور و شبکه مشخص می‌شوند.

آدرس IP معمولا به صورت دودویی قابل نمایش است اما برای استفاده آسانتر از طریق بشر، به شکل اعداد و تعبیر شده است. این آدرس برای مسیریابی داده‌ها در شبکه استفاده می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که شما به یک وبسایت خاص دسترسی می‌یابید، آی‌پی شما درخواست خود را به سرور مورد نظر می‌فرستد و سرور با استفاده از آی‌پی آدرس شما به دستگاه شما درخواست خود را پاسخ می‌دهد.

آی‌پی‌ها از اشکال متفاوتی می‌توانند باشند، از جمله آی‌پی‌های استاتیک و دینامیک. آی‌پی استاتیک یک آدرس دایمی است که برای هر دستگاه در نظر گرفته می‌شود و هیچ تغییری در آن رخ نمی‌دهد. اما آی‌پی دینامیک یک آدرس موقتی است که برای هر دستگاه در هر بار ارتباط برقرار شده تغییر می‌کند.

آی‌پی‌ها به دو نوع IPv4 و IPv6 تقسیم می‌شوند. IPv4 شامل 32 بیت بوده و از یک آدرس مکتبی تشکیل شده است. این قالب شامل 4 دسته 8 بیتی است که با نقطه از یکدیگر جدا می‌شوند. اما IPv6 که برای جایگزینی IPv4 توسعه یافته است، شامل 128 بیت است و از یک آدرس هگزادسیمال تشکیل شده است. در این تکنولوژی، بجای استفاده از نقطه بین اعداد، از دو نقطه از هم جدا شده‌اند.

همچنین، هر آی‌پی آدرس دارای یک ماسک زیرشبکه است که برای تقسیم شبکه‌ها به زیر شبکه‌های کوچکتر استفاده می‌شود. این ماسک به شکل یک عدد برحسب بیت‌ها نمایش داده می‌شود و محدوده آدرس‌دهی شبکه را تعیین می‌کند.

هر آدرس آی‌پی به صورت منحصربفرد است و هیچ دستگاه دیگری نمی‌تواند همان آدرس را داشته باشد. با استفاده از این مفهوم منحصربفرد بودن، امکان از بین بردن تقلبات و تزویر در شبکه وجود دارد.

در نهایت، آی‌پی‌ها برای ارتباط و تبادل اطلاعات در اینترنت بسیار حیاتی هستند. بدون آی‌پی، دستگاه‌ها قادر به تعامل با یکدیگر نخواهند بود و عملکرد اینترنت به خوبی انجام نخواهد شد.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

comment-0 توکلی
1402/02/05 - 11:41
سلام وبا احترام به کلیه عوامل اجرایی زحمتکش واقعیتش من ودر حدود ۱۵ سال است که چند تا سایت را اداره می کنم وشهرستانی هستم.ولی وقتی به آی پی خود سر میزنم می بینم آی پی مورد نظر مال خودم نیست بلکه آی پی دوستانم از سایر شهرستانها است چون آی پی دوستانم را می شناسم بخاطر آن عرض کردم.یعنی هر وقت به وبسایتم سر میزنم شهرهای متفاوت را نشان میده با آی پی های متقاوت!امیدوارم جسارت نباشه چون جنابعالی و سایر عوامل زحمتکش ؛ در این امر استادید هستید .ولی من فکر میکنم اونها وبسایت ویا ایملم را ادد کردند بخاطر اون آی پی آنها ظاهر میشود.امیدوارم بنده را راهنمایی کنید. بازهم از تک تک عوامل بالاخص از جنابعالی نهایت تشکر رادارم.
تیم پشتیبانی وب سایت
با سلام دوست عزیزم. اطلاعاتی که این صفحه به شما میدهد , اطلاعات آی پی wan شما می باشد. یعنی فرض بر اینکه مشترک adsl مثلا مخابرات شهر شما 10 هزار عدد باشد . تمامی آنها لوکیشن ای پیشون امکان داره با شما یکی باشه .
چون این ابزار لوکیشن خروجی اصلی آی پی شما را نشان میدهد
comment-1 سیدعلی اکبر مرقاتی خویی
1402/02/05 - 11:40
برنامه کامل لرزه نگاری نصب کنم بسیار مهم وعالیست درصورت نصب برنامه . راهنمایی کنید ممنون از برنامه‌های عالیتان.
comment-2 Ahmad
1402/02/05 - 11:40
با سلام خدمت تیم و ممنون از زحمات شما جناب یه مشکلی رو میخواستم به عرضتون برسونم اینکه ادرس دقیق رو نمیده چرا مثلا اگه تو بندر باشی میگه تهران یزد باشی میگه اهواز‌ یعنی‌دقیق نیست اگه اینو درست کنید بدون شک‌یکی‌از بهترین هاست❤
تیم پشتیبانی وب سایت
سلام دوست عزیزم . این برنامه مشخصات آی پی شما رو میده و اطلاعات لوکیشن حال حاضر رو به شما نمیدهد.
مثلا شما در اهواز هستید و وقتی استعلام میگیرید نشون میده که آخرین مسیر یابی (Route) اصلی اینترنت شما در شهر اهواز می باشد
comment-3 AMIR MOHAM'MAD
1402/02/05 - 11:40
سلام روز وشبتون پراز تجربیات قشنگ همراه با رسیدن ولمس آرزوهاتون که دارن خاطرهاتون میشند. نزدیک ظهره واز اونجا که من بچه محل ک هیچ بچه کوچه امام رضام از ۳۰سال قبل نبودنم تا الان که۳۶تا خزان رو دیدم .ازصدای بلندگوها وادعیه خونه اقارضا ما به ساعت احتیاج نداریم.خاستم تشکر وقدر دانی کنم برا اولین بار بعرگد اینهمه اومدن توسایتتون و رایگان تجربه -زندگی کردم البته بیشتر باسونی ام میام سامسونگ سخته برامن-امروز دیگه غیرتی شدم گفتم طفلیها وقت وعمر میزارن یک لقمه خاب راحت به شعور نداشتم افزونه بشه مثه بز اخوش میام بیرون. دست یکایک از مدیریت تا مدیریت ابدرخونه رو ماچ بارون.ایشالاه رفتم خونه همسایمون اقارضا براشماهم شده چون پاکید اقارضا رام میده نایب شم.یاعلی خیلی باحالید .پایداریتون
comment-4 شاپور مرادی
1402/02/05 - 11:40
سلام مطالب خوب و جالبی در سایت شما بود سپاسگزارم از این که به دیگران احترام میگذارید و وقت مردم را با مطالب غیر واقعی تلف نمی‌کنید و هر چه که در سایت شما فهرست می‌گردد در عمل جالب‌تر از معرفی اولیه است نمیشد کار خوبتان را دید و قدردانی نکرد به امید روزی که ویرانه های فرهنگ و اخلاق جامعه مان ترمیم و آباد گردد
تیم پشتیبانی وب سایت
سلام دوست عزیزم.
خیلی خوشحال شدم که نظرتون رو خوندم و بسیار برام انرژی بخش و مثبت بود.
ممنون از شما شاپور عزیز
comment-5 هاشم
1402/02/05 - 11:39
ایپی کسی رو دربیاری کافیه اقا اریا
comment-6 اریا
1402/02/05 - 11:39
فقط باید ای پی باشه جواب منو بدین لطفت
تیم پشتیبانی وب سایت
بله دوست عزیزم
twitter facebook linkedin whatsapp telegram