آیا میدانید: که شکلات بر عصب و قلب سگ تاثير بد دارد، با کمي شکلات ميتوان يک سگ را کشت ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه چغندر


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه چغندر

طبیعت عرق گیاه چغندر : گرم

خواص: عرق گیاه چغندر

درمان برای غلبه دم، درمان ضعف اعصاب، درمان تپش قلب و خفقان، درمان لاغری و ضعف بدن

چُغُندَر که نام‌های دیگر آن چگندر، چندر و لبو است دارای مزاج گرم و‌ تر است. بهترین نوع آن، شیرین و بی‌ریشه آن است. البته مصرف برگ چغندر در طب سنتی مورد اشاره است نه ریشه آن.

معرفی گیاه دارویی چغندر

  • گیاهی از خانوادۀ اسفناجیان، با ریشۀ غده‌ای و قندی و برگ‌های درشت و پهن که مواد غذایی در ریشه‌ی ستبرش اندوخته‌می‌شود. ریشۀ غده‌ای و مخروطی‌شکل این گیاه کاربرد خوراکی و دارویی دارد.
  • گونه به نام آن چغندرِ قند است که در کارخانه‌ها از آن قند می‌گیرند. تفاله یا ملیس این گونه چغندر را برای خوراک دام‌ها یا به جای کود در پاره‌ای از کشاورزی‌ها بکار می‌برند.
  • چغندر پخته از خوراک‌های خوش‌مزه و شیرین است. این گیاه را برای پختن آش‌ها و بورانی‌های گوناگون به کار‌ می‌برند. از گونه‌ای از آن نیز قند و الکل می‌سازند.

خواص چغندر

  1. مناسب برای غذای شخص بیمار (باعث خواب و تسکین درد او می شود).
  2. درمان بی‌خوابی (بهترین درمان برای بی‌خوابی است).
  3. درمان کمبود کلسیم (مخصوصا برای بانوان در هنگام بارداری).
  4. درمان برای غلبه دم
  5. درمان ضعف اعصاب
  6. درمان تپش قلب و خفقان
  7. درمان لاغری و ضعف بدن
  8. پیشگیری از جذام
  9. درمان برسام و التهاب پرده‌ی دیافراگم
  10. تقویت استخوان و درمان پوکی استخوان
  11. زیاد کردن عقل و قدرت درک
  12. درمان بیماری‌های مغز مانند آلزایمر، ضعف عقل و …
  13. صاف‌کننده خون
  14. درمان پیسی، ویتیلیگو، برص و …

خواص برگ چغندر در صورت پخته شدن با گوشت (مثل قورمه سبزی)

  • درمان برسام (معلول تب شدید)
  • درمان شپش سر (استفاده از آب چغندر)

موارد منع مصرف

  • از ساقه و ریشه آن استفاده نکنید زیرا این دو نهی شده‌اند و سودا زا هستند.
  • خود چغندر و جرم ‌آن باعث درجاتی از یبوست ممکن است بشود.
  • زیاده‌روی در آن ممکن است باعث تولید سودا و اصطلاحا غلظت خون (تیرگی خون) شود. شاید منظور حدیث در زیادی خون همین باشد. البته در مورد کارگران و ورزشکاران یا کسانی که کار بدنی زیاد دارند (کشاورزی، چوپانی و …) یک نکته مثبت و نیاز بدنی آن‌ها است.
  •  مضر معده و باعث قولنج و دل‌پیچه‌آور است.

شیوه استفاده برگ چغندر

  • می‌توان برگ چغندر را در غذاهایی مانند آش استفاده کرد زیرا بهترین درمان است. این برگ از درمان‌های عمومی است و مردم از این غافل و به جایش از اسفناج استفاده می‌کنند که نسبت به برگ چغندر بی‌خاصیت است. از خواص دیگر این برگ این است که برای شخص بیمار بسیار مفید است و باعث خواب آرام می‌شود. البته برگ این گیاه است که توصیه شده و خود این گیاه نهی شده است.
  • در برخی کتب طب سنتی آمده که اگر سر را با آب چغندر بشویند برای شوره مفید است.
  • بعنوان مصرف خارجی برای پانسمان زخم و درمان تاول مصرف می‌شود.

عرق گیاه چغندر

عرق گیاه چغندر یک ماده طبیعی است که از گیاه چغندر به دست آمده و به عنوان یک ترکیب فعال در صنایع مختلف استفاده می شود. این عرق به دلیل دارا بودن خواص ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از خواص برجسته عرق گیاه چغندر، قدرت ضد سرطانی آن است. برخی تحقیقات نشان داده اند که عرق گیاه چغندر می تواند به خلاف سلول های سرطانی از رشد و تکثیر مناسب جلوگیری کند و همچنین می تواند فرآیند آپوپتوز (مرگ سلولی طبیعی) را در سلول های سرطانی فعال کند.

عرق گیاه چغندر همچنین می تواند به عنوان یک ضد التهاب عمل کند. خواص ضد التهابی آن می تواند در کاهش التهاب عضلات و مفاصل، کاهش درد عضلانی و مفصلی و مقابله با بیماری های التهابی مانند التهاب مفاصل تسکین قابل توجهی ایجاد کند.

عرق گیاه چغندر همچنین دارای خواص ضد میکروبی است. تحقیقات نشان می دهند که این ماده می تواند در مقابله با عفونت ها و بیماری های باکتریایی مانند عفونت های دستگاه تنفسی، عفونت های پوستی و عفونت های دستگاه گوارش موثر باشد.

همچنین، انتخاب مناسب با نیروی نمکزاری و فیبرهای موجود در عرق گیاه چغندر، آن را به یک ضد اکسیدان قوی تبدیل می کند. خواص آنتی اکسیدانی عرق گیاه چغندر می تواند به بازسازی سلول های پوست کمک کرده و علایم پیری پوست را کاهش دهد.

همچنین، عرق گیاه چغندر معروف به خواص مثبت برای سلامت قلب نیز است. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم عرق گیاه چغندر می تواند سطح کلسترول بد را در بدن کاهش داده و عوامل خطر برای بیماری های قلبی را کنترل کند.

در نتیجه، عرق گیاه چغندر به عنوان یک ترکیب طبیعی با خواص ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی می تواند در درمان برخی از بیماری ها و حفظ سلامتی کلیه مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، در صورت نیاز به استفاده از عرق گیاه چغندر برای موارد درمانی، توصیه می شود به دنبال مشورت با پزشک خود باشید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram