آیا میدانید: که در امريکا سالانه ١٥ نفر بر اثر گاز گرفتگي توسط سگها جان خود را از دست ميدهند ؟
logo

سرور را مستقیم از واردکننده سرور HP بخرید


سرورها کامپیوترهای پرقدرتی هستند که به منظور ذخیره، پردازش و مدیریت داده ها، دستگاه ها و سیستم های شبکه ساخته شده اند. 
سرورها می توانند میزبان یک وب ‌سایت پر داده باشند یا برای راه‌اندازی یک درایو مشترک برای یک بخش، یا مدیریت هزاران پرسش در هر دقیقه مورد استفاده قرار گیرند.
با پیشرفت تکنولوژی و ادغام شبکه های کامپیوتری مبتنی بر IP، تجهیزات شبکه و سرور به شدت مورد توجه افراد و مدیران شبکه قرار گرفته است. به همین دلیل دراین مقاله با عنوان تجهیزات شبکه و سرور شامل چه کالاها و تجهیزات اکتیو شبکه می شود؟ قصد داریم در رابطه با تجهیزات زیر ساخت شبکه و سرور بیشتر توضیح دهیم.

 

سرور چیست؟ 

سرور سیستمی با کارایی بالا می باشد که خدماتی مانند ذخیره داده ها، انجام محاسبات و … را به کامپیوترهای دیگی که در یک شبکه، مانند شبکه‌ی محلی (LAN) یا شبکه گسترده (WAN) به آن وصل شده اند ارایه می کند. همچنین سرورها دارای ابزارهای مدیریت از راه دور می باشند، به این معنا که یک کارشناس شبکه می‌تواند مشکلات سیستم های وصل شده به سرور را از مکان دیگری عیب یابی و برای برطرف کردن آن اقدام کند و همچنین می‌تواند استفاده‌ی کابران شبکه را مدیریت کرده و کارهای معمول مربوط به پشتیبانی کاربران همچون افزودن کاربران جدید و یا تغییر رمز عبور و کارهای اینچنینی را از راه دور انجام دهد.
اصطلاحا به کامپیوتر سرور، میزبان یا هاست (Host) و به کامپیوترهای خدمات گیرنده‌ی کلاینت (Client) گفته می شود.
همان طور که گفتیم سرورها هم یک کامپیوتر هستند، اما برای ارایه خدمات به دیگر کامپیوترها به داشتن سخت-افزارهایی به قدر کافی قوی هستند نیاز دارند. به عنوان مثال یک وب سرور جهت پاسخ دهی در لحظه به حجم بالای درخواست اجرای یک صفحه وب، به داشتن پردازنده قوی و رم بالانیاز دارد تا سرعت پاسخگویی به کلاینت‌ها کاهش پیدا نکند.

انواع سرور

سرورها در ارائه خدمات به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتنداز:
سرور اشتراکی (Share Server) : این سرور جهت پاسخگویی به درخواست های کاربران وب سایت، دیتابیس و... در مقیاس متوسط می باشد.
سرور اختصاصی (Private Server) : سرور اختصاصی به منظور پاسخگویی به درخواست های کاربران سایت های پربازدید، فروشگاه های بزرگ و... که به بیش از یک سیستم مجازی و اجزای قدرتمند احتیاج دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
سرور مجازی (Virtual private Server) : سرور اختصاصی مجازی با استفاده از مجازی ساز و از تقسیم یک سرور اختصاصی به چندین سرور مجازی اختصاصی ایجاد می گردد.

تجهیزات سرور چیست؟

تجهیزات و قطعات سرور از اجزای گوناگونی تشکیل شده‌اند و هر یک در قسمتی از سرور به منظور ارائه خدمات به کاربران استفاده می شوند. به طور کلی قطعات سرور به دو دسته سخت‌افزار و نرم‌افزار تقسیم می گردند. 

تجهیزات و قطعات اصلی سرور

نکته حائز اهمیت پیش از خرید تجهیزات سرور، بررسی کیفیت و نحوه عملکرد این قطعات در سرور است. سرور‌ها دارای نقش کلیدی در سازماندهی و پردازش اطلاعات در شبکه هستند، به همین دلیل انتخاب و استفاده تجهیزات درست در هر سرور دارای اهمیت بالایی است. به طور کلی قطعات سرور hpبه دو دسته سخت‌افزار و نرم‌افزار تبدیل می‌شوند.

پردازنده (CPU)

 Central Processing Unit یا  CPU، مغز سرور محسوب می شود که با توجه به نوع و تعداد آن عملکردش در سرور متفاوت خواهد بود. وظیفه cpu انجام محاسبات و پردازش اطلاعات کاربران است. بسیاری از سرور‌های معروف دنیا همچون HP از پردازنده Intel استفاده می‌کنند.

حافظه RAM

حافظه رم (Random Access Memory) پلی برای ارتباط پردازنده با برنامه‌های اجرای در سرور شبکه است. از RAM به عنوان حافظه ی موقت برای ذخیره‌سازی و دسترسی سریع به داده‌ها استفاده می‌شود. هر اندازه فضای استفاده شده در این حافظه بیشتر باشد، سرعت و عملکرد سرور در ارائه خدمات هم افزایش پیدا می‌کند.

دیسک‌های ذخیره‌سازی HDD یا SSD 

دیسک‌های ذخیره‌سازی از هارد دیسک‌های معمولی (HDD) و حالت جامد (SSD) تشکیل شده اند. این دیسک‌ها به منظور ذخیره ‌سازی داده‌ها و اطلاعات سرور مورد استفاده قرار می گیرد. حالت جامد (SSD) به علت سرعت بالا و کارایی بهتر، در بسیاری از موارد اولین انتخاب برای سرورها است.

مادربرد (Motherboard) 

مادربرد به عنوان پل ارتباطی میان تمامی قطعات سرور است. مادر برد تمامی قطعات را به یکدیگر وصل می‌کند و ارتباطات لازم برای عملکرد صحیح سرور را فراهم می آورد.

کارت شبکه (Network Interface Card) 

کارت شبکه اتصال سرور به شبکه و ارتباط با دیگر دستگاه‌ها و سرورها را بر عهده دارد. کارت شبکه اطلاعات را از سرور به دستگاه‌های دیگر ارسال و از دیگر دستگاه‌ها دریافت می‌کند، پس انتخاب کارت شبکه مناسب بسیار مهم است. 

کارت RIAD

فناوری RAID به اتصال چند هارد دیسک در یک سرور جهت افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، عملکرد و پایداری داده‌ها مورد استفاده قرارمی گیرد. این فرآیند با ایجاد یک آرایه از هارد دیسک‌های متصل به یکدیگر به وجود می‌آید. کارت RAID به هارد دیسک‌ها این اجازه را می‌دهد تا به طور همزمان اطلاعات داده‌ها را ذخیره و انتقال دهند. 
فناوری RAID در قطعات سرور دارای سه ویژگی اصلی است که عبارتنداز:
نخست، داده های روی هارد دیسک راه راه می شوند تا دسترسی بلوک به داده ها انجام شود، زمان جستجوی مکانیکی هارد دیسک کاهش یافته و سرعت دسترسی به داده ها افزایش پیدا می کند.
با خواندن همزمان چندین هارد دیسک در یک آرایه، زمان جستجوی مکانیکی هارد دیسک ها کاهش یافته و سرعت دسترسی به داده ها افزایش می یابد.
به منظور دستیابی به حفاظت اضافی از داده ها با انعکاس یا ذخیره اطلاعات برابری.
آرایه های پرکاربرد RAID معمولا به RAID 0، RAID 1، RAID 5 و RAID 0 + 1 (RAID10) تقسیم می شوند.

کارت گرافیک، دروازه ورود به دنیای هوش مصنوعی

از اجزای مهم سرور که نقش زیادی در پردازش و نمایش تصاویر دارد می توان به کارت گرافیک سرور اشاره کرد. کارت گرافیک‌ سرور جهت انجام محاسبات پیچیده و پردازش داده‌های گرافیکی در حجم بالا طراحی شده اند و انواع مختلفی دارند که عبارتنداز کارت گرافیک‌های عمومی،اختصاصی و هیبریدی. کارت گرافیک‌ عمومی مناسب برای کاربردهای عمومی همچون ویرایش عکس و فیلم می باشند، کارت گرافیک‌ اختصاصی برای کاربردهای تخصصی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می گیرند. کارت گرافیک‌های هیبریدی هم ترکیبی از کارت گرافیک عمومی و اختصاصی می باشند. کارت گرافیک‌ سرور در کاربردهای گوناگونی همچون زیرساخت‌های مجازی‌سازی، پردازش داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می گیرند. 

اسلات های افزونه، ارتقا قابلیت‌ها

میزان ارتقاپذیری سرور را تعداد اسلات افزونه مشخص می‌کند. اینکه می‌توانید چه تعداد و چه نوع کارتی روی سرور نصب کنید، به نوع و تعداد اسلات های افزونه سرور بستگی دارد برای مثال چه کارت شبکه یا کارت گرافیکی می‌توانید روی سرور نصب کنید. این ویژگی تا حدودی می‌تواند رده  سرور را برای ما تعیین می کند برای مثال سروری با 1 یا 3 یا 9 یا 16 اسلات، رده‌های متفاوتی دارند.

ماژول امنیتی TPM

ماژول امنیتی TPM دارای کاربردهای زیادی هستند از جمله در زمینه امضای دیجیتال، مدیریت مستندات امن، ایمیل‌های امن و سایر سرویس‌هایی که نیاز به امنیت بالا دارند مورد استفاده قرار می گیرند. 

مزایای استفاده از تجهیزات سرور
استفاده از تجهیزات سرور با توجه به میزان حساسیت سرور و اطلاعات ذخیره شده در آن بسیار حائز اهمیت است. قطعات و تجهیزات با کیفیت و مناسب سبب بهبود عملکرد سرور و افزایش خدمات به کاربران خواهد شد. مثالا در صورتی که قصد خرید تجهیزاتی همچون رک سرور یا کیس سرور را دارید از سالم بودن این قطعات هنگام خرید مطمئن شوید، زمان خرید این قطعات به اصالت و ضمانت کالا دقت کنید و در صورتی که قصد خرید سرور hp و قطعات سرور استوک را دارید، حتما از سلامت قطعه مطمئن شوید. 

افزایش عملکرد و قابلیت اطمینان

تجهیزات و قطعات با کیفیت در بهبود عملکرد سرور موثر هستند. سرورها به صورت شبانه‌ روزی برای انجام حجم کاری بالا طراحی و تولید شده‌اند، علاوه براین استفاده از سیستم‌های خنک‌ کننده درون سرور، موجب پایداری و افزایش عمر سرور خواهد شد.

قابلیت ارتقاپذیری

سرور‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که با توجه به نیاز‌های شما قابلیت ارتقا داشته باشند. با توجه به حجم اطلاعات و داده‌ها به آسانی می‌توانید فضای ذخیره‌سازی یا حافظه RAM را در سرور خود را ارتقا دهید. این قابلیت نیاز به خرید دوباره ی سرور را از بین می‌برد و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند. از مواردی که قابلیت پذیری را مورد توجه قرار می‌دهد استفاده از قطعاتی همچون رک سرور است که قابلیت ایجاد فضای بیشتری را دارند.

افزایش امنیت

به علت وجود حجم بالای اطلاعات در سرور‌ها، برقراری امنیت در این کامپیوتر‌ها امری مهم است. سرور‌ها به سیستم امنیتی داخلی مجهز می‌باشند که توانایی محافظت از داده‌ها در مقابل حملات سایبری را دارند.

بروزرسانی سرور

از جمله مزایای دیگر سرورها می توان به امکان به ‌روزرسانی و آپدیت سیستم‌عامل و نرم‌افزارها اشاره کرد. بروزرسانی سرور در حفظ امنیت داخلی سرور و افزایش خدمات ‌رسانی به کاربران کمک زیادی می‌کند. سرور‌‌ DL  با توجه به ویژگی و عملکرد خود همواره در حال بروزرسانی می باشد.

 

معرفی دو برندهای تولید تجهیزات کننده سرور

برند HP

برند HP یا Hewlett-Packard یکی از برند های پیشرو در صنعت تجهیزات سرور و فناوری اطلاعات است. این شرکت بیش از ۸۰ سال است که به تولید تجهیزات با کیفیت و مقاومت بالا معروف است. ویلیام هیولت و دیوید پکارد، در سال ۱۹۳۹ آن را تأسیس کردند و از همان زمان به بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و نرم‌افزاری تبدیل شدند.

تنوع محصولات برند HP

HP با تنوع بسیاری از محصولات سرور، نیازهای مختلف کاربران را پوشش می‌دهد. hp از سرورهای کوچک و متوسط برای کسب و کارهای کوچک گرفته تا سرورهای بزرگ مجازی برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، همه را فراهم می‌کند. سرورهای HP با کیفیت ساخت بالا، پشتیبانی فنی قوی و قابلیت‌های برتر، انتخابی مناسب در بازار است.
تجهیزات سرور را از وارد کننده تجهیزات سرور مستقیم بخر.
وظیفه کابل شبکه انتقال داده‌ها و اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری است و این انتقال می ‌تواند به صورت محلی (LAN)، شهری (MAN) و یا جهانی (WAN) طراحی شده باشد. این کابل‌ها به منظور اتصال از دستگاه‌های گوناگون همچون سرورها، روترها، سوئیچ‌ها و کامپیوترها استفاده می کند. 
شبکه های محلی از سرورها و سوئیچ ها تشکیل شده اند که پیشنهاد ما برای استفاده از سوئیچ ها ، خرید سوئیچ سیسکو و برای استفاده از سرور ها خرید سرور hp است. به منظور استعلام قیمت و خرید تجهیزات سرور می توانید به وبسایت کیارا افراز مراجعه کنید.

سرور Dell

مجموعه سرورهای Dell EMC شامل خط تولید سرور معروف PowerEdge  است. آن‌ها در طول سال‌ها انواع گوناگونی از سرورهای PE را معرفی کرده‌اند. سرور DELL طیف گسترده‌ای از کدهای محصول و خانواده را با نام تجاری PE ارائه می‌دهد. همه سرورهای Dell در یک نسل با وجود بسته بندی‌های گوناگون، دارای چیپست‌های ثابت می باشند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا system image مشترک و مجموعه‌ای از درایورها را برای تمامی سرورها داشته باشند.

انواع سرور Dell

سیستم‌های سرور PE Dell به سه شکل موجود است :
سرورهای رک
سرورهای تاور
سرورهای ماژولار یا Blade
همچنین Dell سرورهای تخصصی، سرورهای صنعتی و راهکار‌های مدیریتی را ارائه می‌دهد.
بعد از معرفی نسل دهم سرور‌های دل در سال 2007، این شرکت شروع به استفاده از روش نامگذاری یکنواخت برای سرورهای خود کرد. هر سرور دل دارای یک حرف است که به معنای نوع سرور می باشد، R  رک ، T برج و M  ماژولار. این حرف با سه رقم دنبال می‌شود که اولین رقم نشان دهنده تعداد سوکت‌ها، رقم دوم نشان دهنده نسل و رقم آخر نشان دهنده مارک CPU می باشد.

تفاوت اصلی سرور HP  و Dell چیست؟

Dell و HPE هر دو سازمان‌های بسیار مشابهی می باشند که ویژگی‌های مشابهی را در سرورهای خود ارائه می‌دهند، هیچ چیز مهمی به عنوان وجه تمایز میان این دو نیست. اینکه کدام برند را برای کسب و کار خود انتخاب کنید بستگی به نیاز شما دارد. با این وجود، تفاوت‌های عملکردی مشخصی میان این دو در بعضی زمینه‌ها ایجاد شد. چنانچه واحدهای سرور را با یکدیگر مقایسه کنید، دل می‌تواند حجم کاری همچون TPC-H را بسیار سریع‌تر از همتای HP خود انجام دهد.  HP  در کارایی خواندن (reading performance 20 درصد از دل عقب است. در صورتی که از نظر تنوع مقایسه شوند، HPEدارای عملکرد بهتری است، تجهیزات ذخیره سازی و سوئیچ‌های ساده‌تری را ارائه می‌دهد و دارای بخش بزرگ‌تری از تجهیزات است که برای مشاغل کوچک تا متوسط طراحی شده است.

سخن پایانی

قطعات و تجهیزات سرور به عنوان یکی از اصل‌های مهم در هنگام راه‌اندازی سرور به شمار می روند. برای خرید انواع سرور فیزیکی، کیس سرور و قطعات سرور HP از سلامت کالا و همچنین داشتن ضمانت و خدمات پس از فروش این محصولات مطمئن شوید. 

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram