آیا میدانید: که در شيلي منطقه ي صحرايي وجود دارد که هزاران سال است در آن باران نباريده است ؟
logo

سیستم سفارش گیری رستوران: راهنمای خرید بهترین تجهیزات هوشمند برای رستوران دارها


اداره یک رستوران دیگر مانند قدیم نیست که با دوتا ظرف و چندتا پیشخدمت بشود سر میز مشتریان را رنگین کرد؛ در این دنیای پرشتاب رستوران‌هایی که می‌خواهند حرف اول را بزنند باید از فناوری های جدید برخوردار شوند. انواع سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران از این فناوری های نوین هستند؛ با استفاده از این سیستم‌ ها فرایند سفارش‌ گیری و پرداخت رستوران به‌سادگی انجام می‌شود.

 

چرا باید از سیستم‌های سفارش ‌گیری رستوران استفاده کنیم؟

رستوران‌هایی که قصد دارند در رقابت با دیگر رستوران‌ها برنده شوند، اول از همه لازمه که دنبال راهکارهایی برای بهبود نحوه سفارش گیری در رستوران باشند.

فرض کنید در یک شب شلوغ، گارسون‌های رستوران شما غرق در دریافت انبوه سفارشات باشند و مشتریان دیگر مجبور شوند زمان زیادی را برای ثبت سفارش خود منتظر بمانند؛ در این شرایط هم مشتری‌ها از صبر کردن خسته می‌شوند و هم امکان دارد که گارسون‌ها دچار خطا شوند؛ اما چه راه‌حلی برای این مشکل وجود دارد؟

راه‌حل استفاده از سیستم‌ های نوین سفارش‌ گیری رستوران است. با انتخاب این سیستم‌ ها، می‌توانید فرایند سفارش‌ گیری را به‌طور چشم‌گیری ارتقا دهید.

 

کاهش خطا با سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران

در سفارش ‌گیری با روش‌های سنتی گارسون پس از اینکه سفارش مشتری را می‌شنود باید در ذهنش سفارش را ثبت و سپس به آشپزخانه منتقل کند؛ با این روش احتمال خطا در شنیدن سفارش یا حتی نوشتن آن و انتقال به آشپزخانه وجود دارد؛ اما از زمانی که سیستم‌ های نوین خلق شده‌اند، مشتری خود مستقیماً سفارشش را ثبت می‌کند و احتیاجی به واسطه ندارد.

از آن‌جایی‌که در سیستم‌ های ثبت سفارش مشتری سفارش خود را به‌صورت دیجیتال ثبت می‌کند، احتمال خطای انسانی در نوشتن سفارش و انتقال آن خیلی کم می‌شود. کاهش خطا در فرایند سفارش گیری مزیت‌های زیر را دارد:

  • افزایش رضایت مشتری: مشتریان از دریافت غذای دقیق و مطابق با سفارش خود راضی‌تر خواهند بود.
  • کاهش هدر رفتن غذا: با کاهش خطا در سفارش ‌گیری، هدر رفتن غذا به حداقل می‌رسد.
  • افزایش فروش: رضایت مشتریان و کاهش هدر رفتن غذا به افزایش فروش رستوران منجر می‌شود.
  • بهبود اعتبار رستوران: رستورانی که در سفارش‌ گیری دقت بالایی دارد، از اعتبار و حسن‌شهرت بیشتری برخوردار خواهد بود.

کاهش هزینه‌های رستوران با استفاده از سیستم سفارش گیری

با سیستم‌ های ثبت سفارش هزینه‌‌های رستوران به‌طرز قابل‌توجهی کم می‌شوند؛ به‌طور مثال استفاده از این سیستم‌ها کاهش هزینه‌های پرسنل را به‌دنبال دارد.

یکی از بزرگترین هزینه‌های رستوران‌ها، هزینه‌های پرسنل برای انجام خدماتی همچون سفارش گیری است؛ همچنین سیستم های ثبت سفارش کاهش ضایعات غذا را نیز به‌دنبال دارند؛ این مورد معمولا به‌دلیل ایجاد خطا در ثبت سفارش به‌وقوع می‌پیوندد.

 

بررسی انواع سیستم های سفارش گیری رستوران ها

سیستم سفارش گیری رستوران ها در هر شرکتی، اغم از فراکیوسک، پل کیوسک pollkiosk.com و غیره چند مدل دارند؛ اولین مدل کیوسک های لمسی سفارش غذا است. کیوسک ‌های لمسی سفارش غذا به‌سرعت درحال محبوب ‌شدن هستند؛ این کیوسک ‌ها که در ورودی رستوران یا درکنار میزهای غذاخوری قرار داده می‌شوند، به مشتریان این امکان را می‌دهند تا به‌طور مستقل سفارش خود را ثبت کنند و از مزایای متعددی بهره‌مند شوند. کیوسک های لمسی سفارش غذا مزایایی دارند که عبارت‌اند از:

  • افزایش سرعت سفارش‌ گیری: با سیستم‌ های سفارش گیری لمسی مشتریان می‌توانند بدون نیاز به منتظر ماندن برای گارسون، سفارش خود را به‌سرعت و به‌آسانی ثبت کنند.
  • کاهش خطا: ثبت مستقیم سفارش توسط مشتری، احتمال خطا در سفارش را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • بهبود تجربه مشتری: سرعت، دقت و سهولت در سفارش‌گیری، رضایت مشتریان را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
  • کاهش هزینه‌ها: این سیستم‌ها بدون نیاز به پرسنل قابل‌استفاده هستند، بنابراین با تهیه آن‌ها هزینه‌های رستوران به‌طرز قابل‌توجهی کم‌تر می‌شود.
  • ارائه منوهای تعاملی: کیوسک ‌های لمسی امکان ارائه منوهای تعاملی با تصاویر و توضیحات کامل را به مشتریان می‌دهند.
  • جمع‌آوری اطلاعات مشتری: رستوران‌ها می‌توانند ازطریق کیوسک‌ های لمسی، اطلاعات مشتریان مانند نام، آدرس و ایمیل را جمع‌آوری کرده و برای ارسال پیشنهادات ویژه و افزایش وفاداری مشتریان از آنها استفاده کنند.

 

مدل های مختلف کیوسک های لمسی سفارش غذا

اولین نوع کیوسک‌ های لمسی سفارش غذا، کیوسک‌ های ایستاده لمسی هستند؛ این کیوسک ‌ها مانند سربازان همیشه بیدار در رستوران شما عمل می‌کنند که بهتر است درمحل ورودی رستوران یا درنقاط پرتردد قرار داده شده و آماده خدمت‌رسانی به مشتریان باشند. این کیوسک ‌ها ظاهری شیک و مدرن دارند و برای جذب مشتری گزینه مناسبی هستند.

 

سیستم نوبت دهی رومیزی از انواع سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران

نوع دیگر کیوسک ‌های لمسی سفارش غذا، کیوسک ‌های رومیزی هستند که مانند مهمانان همیشگی سر میزهای رستوران عمل می‌کنند؛ این کیوسک ‌ها درکنار میزهای غذاخوری قرار داده می‌شوند و به مشتریان امکان می‌دهند تا درحین غذا خوردن، سفارش غذای خود را ثبت کنند و از مزایای متعددی مانند بهبود تجربه خرید، کاهش خطا و… بهره‌مند شوند.

کیوسک های چندمنظوره لمسی

نوعی دیگر از کیوسک های لمسی موجود هستند که به آن‌ها کیوسک ‌های چندمنظوره می‌گویند. این کیوسک‌ ها درکنار ثبت سفارش امکانات دیگری نیز دارند که عبارت‌اند از:

  • امکان پرداخت آنلاین برای مشتریان
  • ارائه بازی و سرگرمی برای سرگرمی مشتریان

 

بررسی معایب سیستم های سفارش گیری رستوران مبتنی بر کیوسک

سیستم های سفارش گیری رستوران ها درکنار تمام مزیت‌هایی که دارند، شامل معایبی نیز می‌شوند. اولین موردی که از معایب سیستم های سفارش گیری کیوسکی به‌شمار می‌رود، قیمت بالای آن‌ها است. 

به‌طور کلی کیوسک ‌های سفارش گیری قیمت بالایی دارند؛ حال اگر این کیوسک ‌ها صفحه نمایشی بزرگ داشته یا چند منظوره باشند، قیمت آن‌ها چندبرابر نیز می‌شود. وجود تجهیزات جانبی مثل چاپگر حرارتی یا اسکنر سه بعدی هم می‌تواند مزید علت شود.

 

اشغال فضای زیاد توسط کیوسک‌ های سفارش گیری رستوران

کیوسک های سفارش گیری رستوران‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند؛ بنابراین درزمان انتخاب این کیوسک‌ ها لازم است که فضای رستوران خود را بررسی و مدلی را انتخاب کنید که میزان فضای زیادی از رستوران شما را اشغال نکند.

زمانی که کیوسک سفارش گیری برای فضای داخل رستوران بیش‌ازاندازه بزرگ باشد، بر زیبایی دکوراسیون داخلی محیط تاثیر منفی می‌گذارد.

 

عدم امکان ثبت سفارشات پیچیده

کیوسک‌ ها ممکن است قابلیت ثبت سفارشات پیچیده را نداشته باشند؛ مانند سفارشاتی که نیاز به مواد تشکیل‌دهنده جایگزین یا سفارشات خارج از منو دارند. مثلا ممکن است برخی از مشتریان علاقه داشته باشند سفارش‌های خود را به صورت خاصی درخواست کنند.

 

نیاز به آموزش کارکنان برای کار با نرم افزار سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران

استفاده از کیوسک ‌های سفارش گیری رستوران ها نیاز به آموزش دارند؛ بنابراین درصورتی‌که قصد تهیه این کیوسک ‌ها را برای رستوران خود دارید، لازم است که آموزش‌های لازم برای کار با این کیوسک ‌ها را دراختیار کارکنان خود قرار دهید. همچنین نرم‌افزارهای مدیریت و سفارش‌ گیری رستوران هم ممکن است برای برخی افزاد بیش از حد پیچیده باشد؛ بنابراین بهتر است از کارکنانی برای این کار کمک گرفته شود که حداقل تجربه کار با یک نرم افزار حسابداری یا مدیریت رستورانی را داشته باشند.

مشهورترین نرم‌افزارهای مدیریت رستورانی ایران در حال حاضر این موارد هستند

  • sepidz.com
  • kasabeh.org
  • sepand.biz
  • mupra.ir
  • mehrgan-co.com

 

پتانسیل سرقت کیوسک های سفارش گیری رستوران ها

کیوسک سفارشگیر رستوران ها پتانسیل سرقت را دارند؛ به‌همین دلیل درصورتی‌که رستوران شما ایمنی مناسبی ندارد، توصیه می‌شود که از سایر ابزارهای سفارش گیری رستوران استفاده کنید.

 

اپلیکیشن موبایل ثبت سفارش غذا، دنیای رستوران داری در جیب مشتریان

نرم افزار موبایل سفارش غذا روشی آسان برای ثبت سفارش است که به ابزاری ضروری برای رستوران‌ها تبدیل شده است؛ با استفاده از این اپلیکیشن، مشتریان می‌توانند ازطریق تلفن همراه خود، سفارش خود را ثبت و غذای خود را تحویل بگیرند یا درمحل رستوران میل کنند. این امر مزایای متعددی را برای مشتریان و رستوران‌ها به ارمغان می‌آورد.

 

مزایای اپلیکیشن موبایل سفارش غذا برای مشتریان به‌شرح زیر هستند:

  • راحتی مشتریان برای سفارش غذا: مشتریان می‌توانند در هرکجا و هرزمانی که هستند، سفارش خود را ثبت کنند.
  • سرعت ثبت سفارش غذا: سفارش غذا ازطریق اپلیکیشن سریع‌تر از سفارش حضوری است.
  • تنوع امکانات رستوران در اپلیکیشن آنلاین: مشتریان می‌توانند به منوی کامل رستوران دسترسی داشته باشند و سفارش خود را به‌طور دقیق ثبت کنند.
  • پیگیری سفارش با استفاده از اپلیکیشن سفارش غذا: مشتریان می‌توانند وضعیت سفارش خود را در هر مرحله پیگیری کنند.
  • ارائه پیشنهادات به رستوران‌ها: رستوران‌ها می‌توانند ازطریق اپلیکیشن پیشنهادات ویژه و کدهای تخفیف را به مشتریان ارائه دهند.
  • پرداخت آنلاین با اپلیکیشن سفارش غذای موبایل: مشتریان می‌توانند به‌صورت آنلاین و ازطریق اپلیکیشن، هزینه سفارش خود را پرداخت کنند.

 

سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران آنلاین ازطریق وب‌سایت رستوران

نوع دیگر سیستم های سفارش گیری رستوران ها به‌صورت آنلاین و در وب‌سایت رستوران هستند؛ این نوع از سیستم‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که مشتری پس از ورود به وب‌سایت رستوران می‌تواند غذای موردنظر خود را انتخاب و آن را سفارش دهد.

سیستم های سفارش گیری آنلاین وب‌سایت رستوران ها نیز ابزاری محبوب هستند که دسترسی و انجام ثبت سفارش با آن‌ها بسیار آسان و کاربردی است.

طراحی خاص و آسان سیستم‌ های سفارش گیری آنلاین وب‌سایت رستوران ها محبوبیت زیادی دارند و بسیاری از رستوران ها استفاده از آن‌ها را به دیگر سیستم‌ها ترجیح می‌دهند.

 

سیستم‌ های صوتی ثبت سفارش غذا

نوع دیگر سیستم‌ های سفارش گیری رستوران ها، سیستم های صوتی هستند که به مشتریان امکان می‌دهند تا با استفاده از دستورات صوتی، سفارش خود را ثبت کنند؛ این سیستم‌ها نوآوری جدیدی درصنعت رستوران ‌داری هستند که می‌توانند انقلابی در نحوه سفارش غذا ایجاد کنند؛ با استفاده از این نوع سیستم های جدید سفارش گیری، مشتریان بدون نیاز به انجام اقدامات خاصی می‌توانند سفارش خود را به‌راحتی ثبت کنند.

نکات مهم درزمان انتخاب سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران

درزمان انتخاب سیستم های سفارش گیری رستوران و تبلت توسط گارسون نکات مهمی وجود دارد که باتوجه به هرکدام می‌توانید سیستمی مناسب برای رستوران خود را انتخاب کنید؛ اولین نکته توجه به نوع رستوران است.

نوع رستوران ارتباط مستقیمی با نوع سیستم سفارش گیری دارد؛ به‌عنوان مثال رستوران‌ های فست فودی بهتر است از سیستمی استفاده کنند که کار با آن‌ها سریع و آسان بوده و احتمال خطا نداشته باشند؛ این رستوران ها می‌توانند از کیوسک‌ های لمسی سفارش گیری یا ابزارهای آنلاین بر بستر وب‌سایت رستوران ها استفاده کنند.

درمقابل رستوران‌ های بزرگ و پیشرفته که علاوه‌بر تهیه غذا قابلیت‌های دیگری نیز دارند، بهتر است که از کیوسک ‌های چندمنظوره برای ثبت سفارش استفاده کنند، زیرا با این کیوسک ‌ها امکان ثبت سفارش و دریافت خدمات دیگری نیز وجود دارد.

 

توجه به میزان بودجه درزمان انتخاب سیستم سفارش گیری

سیستم های سفارش گیری نرم افزار رستوران انواع مختلفی دارند که ویژگی های هرکدام نیز با دیگری متفاوت است؛ این تفاوت در ویژگی‌ها منجربه تفاوت قیمتی سیستم های سفارش گیری می شود؛ لذا توصیه می‌شود که درزمان انتخاب سیستم سفارش گیری رستوران‌ها میزان بودجه خود را به‌صورت دقیق درنظر بگیرید و سیستمی را انتخاب کنید که با میزان بودجه قابل‌پرداخت شما همخوانی داشته باشد.

 

بررسی ویژگی‌های سیستم ثبت سفارش رستوران ‌ها

درهنگام انتخاب سیستم های ثبت سفارش رستوران و اغذیه فروشی لازم است که به ویژگی‌های متعددی توجه کنید، ازجمله:

  • نوع سفارش: سیستم باید بتواند انواع مختلف سفارشات مانند سفارش غذا، نوشیدنی، دسر و پیش‌غذا را ثبت کند. سیستم باید بتواند سفارشات را به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی ثبت کند.
  • رابط کاربری: رابط کاربری نام سفارش گیر رستوران باید آسان و قابل‌فهم باشد تا کارکنان و مشتریان بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. صفحه نمایش سیستم باید بزرگ و واضح باشد تا مشتریان بتوانند به‌راحتی منوی رستوران را مشاهده کنند.
  • منو: سیستم باید بتواند منوی رستوران را به‌طور کامل نمایش دهد، ازجمله تصاویر غذاها، قیمت‌ها و توضیحات. سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران باید به شما امکان دهد تا به‌راحتی منوی رستوران را تغییر دهید، مانند اضافه کردن یا حذف غذاها، تغییر قیمت‌ها، تبلیغات، به‌روزرسانی توضیحات، انتقادات و پیشنهادات.
  • روش پرداخت: سیستم باید از انواع مختلف روش‌های پرداخت مانند نقدی، کارت اعتباری، کارت نقدی و کیف پول الکترونیکی پشتیبانی کند. سیستم باید بتواند تراکنش‌های پرداخت را به‌طور امن و دقیق پردازش کند.
  • گزارش‌دهی: سیستم سفارش گیر رستوران باید گزارش‌های مختلفی مانند گزارش فروش، گزارش موجودی و گزارش کارکنان را ارائه دهد. گزارش‌ها باید قابل‌فهم و قابل‌تنظیم باشند تا بتوانید به‌راحتی اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنید.
  • ادغام با سایر سیستم‌ها: سیستم باید با سایر سیستم‌های شما مانند نرم افزار حسابداری مالی و سیستم مدیریت موجودی ادغام شود.
  • پشتیبانی: شرکت ارائه‌دهنده نرم افزار سفارش گیر باید پشتیبانی فنی مناسبی را به شما ارائه دهد. باید بتوانید به‌راحتی با تیم پشتیبانی تماس بگیرید و درصورت بروز مشکل کمک دریافت کنید.
  • امنیت: سیستم باید از امنیت بالایی برای اعتبار سنجی برخوردار باشد تا اطلاعات مشتریان شما محفوظ بماند. سیستم باید از رمزگذاری قوی و سایر اقدامات امنیتی برای محافظت از داده‌های شما استفاده کند.
  • قابلیت ارتقا: سیستم باید قابلیت ارتقا را داشته باشد تا بتوانید درصورت نیاز، امکانات جدیدی به آن اضافه کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا سیستم خود را با رشد کسب و کارتان ارتقا دهید.
  • قیمت: قیمت تبلت سفارش گیر رستوران می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

 

اهمیت سهولت استفاده از سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید درهنگام انتخاب سیستم سفارش ‌گیری رستوران به آن توجه داشته باشید، سهولت استفاده از سیستم است.

تفاوتی ندارد که رستوران شما فست فودی باشد یا کافه یا سنتی؛ درهرصورت بهتر است سیستمی را خریداری کنید که استفاده از آن برایتان آسان باشد. درصورتی‌که کارکنان شما بتوانند به‌راحتی از سیستم استفاده کنند، می‌توانند سفارشات را سریع‌تر ثبت کنند و زمان انتظار مشتریان را کاهش دهند؛ به‌علاوه سیستم‌های پیچیده غیرقابل‌استفاده می‌توانند منجربه خطا در ثبت سفارشات شوند.

درکنار این موارد، سهولت استفاده از سیستم سفارش گیری رستوران علاوه‌بر نظر مثبت مشتریان، رضایت کارکنان رستوران را نیز به‌دنبال دارد.

 

روش‌های انتخاب سیستم سفارش گیری با کاربرد آسان

برای اینکه بتوانید بهترین نرم افزار فروشگاهی با کارایی آسان را انتخاب کنید، توجه به نکات زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

  1. بررسی دموی سیستم: فراموش نکنید که قبل از خرید هر سیستم برای رستوران، کبابی، طباخی، کافه رستوران و... دموی آن را مشاهده کنید تا اطلاعات کاملی از طرز کار با آن به‌دست آورید.
  2. از کارکنان خود نظر بخواهید: از کارکنان خود بخواهید که سیستم را امتحان کنند و نظر خود را درمورد سهولت استفاده از آن به شما بگویند.
  3. توجه به رابط کاربری: رابط کاربری سیستم باشگاه مشتریان و صنعت چاپ به‌منظور ارائه صورت حساب مشتری و فاکتور برای سفارش گیری رستوران باید ساده و قابل‌فهم باشد.
  4. توجه به اندازه صفحه نمایش سیستم: انتخاب سیستمی که دارای صفحه نمایشی بزرگ و واضح و گرافیک مناسب توسط طراحان گرافیک باشد، توصیه می‌شود.
  5. توجه به آموزش و پشتیبانی: با درنظر داشتن آموزش و پشتیبانی شرکت می‌توانید سیستمی با رابط کاربری مناسب را تهیه کنید.

سخن نهایی

انواع سیستم‌ سفارش‌ گیری رستوران های زنجیره ای از ابزارهای ضروری رستوران‌ها و کترینگ هستند که منجربه ثبت سفارشات آسان، بهبود تجربه مشتری و درنهایت هوشمندسازی کسب و کار رستوران‌ها می‌شوند. انواع مختلفی از نرم افزار سفارش گیری رستوران موجود هستند، ازجمله سیستم‌های آنلاین، سیستم‌های مبتنی بر کیوسک، سیستم‌های مبتنی بر وب، سیستم‌های مبتنی بر تلفن و نرم افزار کافی شاپ. هرکدام از این سیستم‌ها که توسط گروه خدمات مهندسی ارائه می‌شوند، مزایا و معایب خود را دارد، بنابراین انتخاب سیستم مناسب برای رستوران شما بسیار مهم است.

موارد مربوط با کیوسک‌های لمسی را از این منبع برداشت کرده‌ایم

 

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram