آیا میدانید: که براي جلوگيري از جوانه زدن سيب زميني بايد درون سبد آن يک عدد سيب قرار دهيد ؟
logo

فواید بی نظیر عرق زیره سیاه و عرق شوید برای سلامتی


عرقیات گیاهی در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارند. این نوشیدنی ها اگر طبق دستورالعمل های مربوطه مصرف شوند در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض جانبی خاصی برای بدن به وجود نمی آورند و به همین دلیل از محبوبیت بالایی در میان افراد گوناگون برخوردار هستند.

عرقیجات گیاهی

شوید

استفاده دارویی از شوید به نسخه های خطی پزشکی مصر باستان باز برمی گردد. این گیاه اغلب به طور سنتی برای کمک به تسکین قولنج و ناراحتی شکمی در نوزادان مورد استفاده قرار می گرفته است. شوید سرشار از ترکیبات مفید برای سلامتی است. این گیاه یکی از سبزیجاتی است که از آن به عنوان طعم دهنده و چاشنی در بسیاری از وعده های غذایی استفاده می شود. 

خواص شوید

شوید حاوی ویتامین A و C و فولات، آهن و منگنز است. ساقه‌، برگ‌ ها و ریشه‌ این گیاه سرشار از فلاونوئیدها، تانن‌ها، ترپنوئیدها و گلیکوزیدها هستند. دانه ها و برگ های شوید به عنوان خوشبو کننده دهان و نفس عمل کنند. علاوه بر این، اسانس های موجود در شوید به صورت طبیعی دارای خواص میکروب کش، آنتی اکسیدان و ضدعفونی کننده هستند. با توجه به این ویژگی ها مصرف شوید می تواند به کاهش عفونت های میکروبی دهان کمک کند؛ آنتی اکسیدان های موجود در شوید نیز آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به لثه و دندان را به حداقل می رسانند. 
پوکی استخوان سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و کلسیم به همراه سایر مواد معدنی ضروری، جزء کلیدی در رشد و تکامل مناسب استخوان ها و همچنین ترمیم استخوان های آسیب دیده است. از آنجاییکه شوید حاوی  کلسیم است، برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها مفید است. فعالیت ضد میکروبی شوید در طب سنتی کاملا شناخته شده است. استفاده از این گیاه در وعده های غذایی یا به صورت عرق گیاهی برای کاهش احتمال بروز عفونت های میکروبی در سراسر بدن و زخم های باز روی پوست مفید است.

شوید

عرق شوید

عرق شوید دارای خواص ضد نفخ و تسکین دهنده معده است و برای مشکلات مختلف گوارشی مانند اسپاسم روده مفید است. ریبوفلاوین، کلسیم، منیزیم، فولات و منگنز برخی از ترکیبات مفید موجود در عرق شوید هستند. عرق شوید را می توانید به راحتی از عطاری ها تهیه نموده و طبق دستورالعمل مصرف نمایید. 
به طور کلی پیشنهاد می شود برای بهره مندی از خواص هر نوع عرق گیاهی با یک متخصص طب سنتی مشورت نمایید.

خواص عرق شوید

سکسکه به دلایل مختلفی رخ می دهد اما در درجه اول گاز به دام افتاده در دستگاه گوارش و حرکت مکرر آن به سمت بالا از طریق مری دلیل بروز سکسکه است. علت دوم به دلیل برخی آلرژی ها، حساسیت بیش از حد، بیش فعالی و اختلال در عملکرد سیستم عصبی است. عرق شوید به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده به دفع گازها و همچنین کاهش تشکیل گاز در سیستم گوارش کمک کند. 
عرق شوید همچنین برای رفع سوء هاضمه و بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است. شوید حاوی مونوترپن ها و فلاونوئیدهایی با خواص از بین برنده میکروب ها و باکتری هایی است که اغلب موجب بروز اسهال میکروبی می شوند.
یکی دیگر از خواص عرق شوید خاصیت ضد التهابی آن است. این نوشیدنی به کاهش التهاب و درد ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید و نقرس کمک کند.  کامفرول و برخی دیگر از اجزای فلاونوئیدها و مونوترپن ها در عرق شوید ماهیت ضد احتقان و آنتی هیستامینی دارند و به رفع مشکلات سیستم تنفسی، آلرژی ها و سرفه کمک می کنند. 
فلاونوئیدها و کمپلکس ویتامین B موجود در عرق شوید می تواند ترشح آنزیم‌ ها و هورمون‌های خاصی که دارای اثرات آرام‌ بخش و خواب ‌آور هستند را فعال کرده و به افراد کمک ‌کند تا خواب شبانه بهتری داشته باشند.
عرق شوید همچنین به عنوان یک داروی ضد نفخ در جلوگیری از نفخ شدید مفید است. گازهای موجود در دستگاه گوارش ممکن است بر اندام های ظریف حفره قفسه سینه فشار بیاورند و بسیار آزاردهنده باشند. عرق شوید گازها را به قسمت های پایینی دستگاه گوارش منتقل کرده و به آنها اجازه می دهد به روشی ایمن از بدن خارج شوند.

زیره

زیره سیاه یک گیاه داروی شناخته شده و بسیار مفید برای سلامتی است که می توان از آن به روش های مختلف از جمله به صورت چاشنی برای غذا استفاده نمود. امروزه زیره در نان های سنتی به عنوان ادویه طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. زیره سیاه به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در برابر عفونت ها و بیماری های مختلف عملکرد بهتری داشته باشد.

زیره سیاه

خواص زیره

دانه های زیره به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات گوارشی مانند گاز معده، نفخ و یبوست استفاده می شوند. این خواص درمانی تا حدی به دلیل فیبر بالای موجود در آن ها است. فیبر بسیار آهسته از دستگاه گوارش عبور کرده و کمک می کند تا یبوست برطرف شود. مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف فیبر می تواند در درمان هموروئید، دیورتیکولیت و زخم روده نیز مفید باشد. در شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر عرق زیره سیاه به بازسازی فلور روده کمک می کند. زیره سیاه همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند از رشد باکتری‌ های مفید روده مانند بیفیدوباکتری‌ها، یک عنصر رایج در پروبیوتیک‌ ها، حمایت کند.
غذاهای غنی از فیبر مانند دانه های زیره می توانند موجب کاهش سطح کلسترول LDL در بدن شوند. کاهش کلسترول تام و LDL خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در دانه های زیره نیز با خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال های آزاد، نقش حیاتی در سلامت قلب ایفا می کنند. همانطور که گفته شد زیره سیاه یک منبع عالی از فیبر است. فیبر تثیر قابل توجهی بر کنترل قند خون دارد و با کاهش سرعت جذب قند در جریان خون، سطح قند خون را ثابت نگه می دارد.
زیره سیاه همچنین می تواند مشکلات خفیف ریه را برطرف کند. متخصصان طب سنتی اغلب مصرف منظم زیره سیاه را به هر شکلی در غذاها برای افراد مبتلا به آسم توصیه می کنند. زیره همچنین یک درمان خانگی موثر برای سردرد و میگرن است.

عرق زیره

دانه‌های زیره و عرق آن افزودنی های فوق العاده ای برای یک رژیم غذایی سالم جهت کمک به کاهش اشتها و کاهش وزن هستند.عرق زیره می تواند به تنظیم سطح قند خون برای محافظت در برابر علائم دیابت مانند تشنگی، خستگی و تغییرات ناخواسته وزن کمک کند. 
عرق زیره سرشار از آنتی اکسیدان است. این ترکیبات قدرتمند به مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب به سلول ها کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها علاوه بر خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش اثرات مخرب استرس اکسیداتیو، به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی کمک می کنند. بالا نگه داشتن سطح آنتی اکسیدان های بدن می تواند برای پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن مفید باشد.
این عرق گیاهی به دلیل ارزش غذایی می تواند مکملی مفید برای سایر درمان های سرطان و محافظت در برابر عوارض جانبی شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد. 

کلام پایانی

امروز به توجه به عوارض جانبی محصولاتی که در بازار فروش مواد شیمیایی مبادله می شوند، بسیاری از افراد به ترجیح می دهند برای درمان بیماری ها از درمان های گیاهی استفاده کنند. اما فراموش نکنید که با وجود تمام خواص ذکر شده که تنها بخشی از فواید درمانی عرق زیره سیاه و عرق شوید هستند به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه از آنها برای درمان بیماری ها استفاده نمود. این احتمال وجود دارد که اگر از دارو یا مکمل های ویتامینی استفاده می کنید، برخی از عرقیجات گیاهی موجب تداخلات دارویی بشوند. بنابراین قبل از مصرف هر نوع دارو یا عرق گیاهی حتما با یک کارشناس طب سنتی یا پزشک مشورت نمایید. همچنین توصیه می شود که عرقیات گیاهی را حتما از مراکز معتبر تهیه نمایید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram