آیا میدانید: که سرعت رشد ناخن هاي مردان نسبت به زنان بيشتر است ؟
logo

استعلام بیمه تامین اجتماعی با کد ملی


بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی از جمله مفاهیمی است که در سطح جامعه در حوزه امور بیمه و تأمین اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این سازمان وظایف واقعه‌محور خاص خود را دارد که شامل بیمه اجباری خدمتگذاری اجتماعی، بیمه درمان تکلیفی، بیمه تکمیلی، بیمه مسکن و سایر خدمات تأمین اجتماعی می‌باشد. بنابراین، در این مقاله همه این جنبه‌ها را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

شاید اصلاح‌طلبی در سازوکارهای تامین اجتماعی با توجه به شرایط و نیازهای مردم ویرانی کمتری در سفره روتین زندگی خانواده‌ها به وجود بیاورد، زیرا در این صورت فردی علاوه بر حضور در بازار کار، از محل دستمزدهای به دست آورده‌ شده در طول عمر کاری خود قادر به تأمین نیازهای عادی گردد. به عبارتی، هدف بیمه تامین اجتماعی این است که فردی که از سنین پیری به سر می‌برد، به طور اقتصادی مستقل و بدون نگرانی‌های مالی باشد، و بتواند نیازهای اساسی خود را با راحتی تامین نماید. این مفهوم با اصل تامین اجتماعی متحد است، که هدف ارتقای معیار زندگی جمعیت و تأمین رفاه اجتماعی است.

بیمه اجباری خدمتگذاری اجتماعی، قسمتی از سیستم بیمه تامین اجتماعی است که همه افراد در سن کاری خود باید به آن ملحق شوند. اصل مناسبت سن وسلامت در این نوع بیمه موضوع گفت‌وگوی گسترده‌ای است که می‌تواند باعث اعتماد به نفس و اطمینان افراد شود.

بیمه درمان تکلیفی یا بیمه سلامت ابزاری است که بیمه تامین اجتماعی به منظور تأمین خدمات درمانی شامل مشاوره، تشخیص و درمان بیماری‌ها، کنترل بیماری‌های مزمن و توانبخشی بیماران برای افراد عضو سازمان ارائه می‌دهد. هدف از این بیمه، ارتقای سطح سلامت جامعه است و تأمین خدمات درمانی به نحوی است که افراد در مواجهه با مشکلات بهداشتی و درمانی قادر به ادامه زندگی با کیفیت باشند.

بیمه تکمیلی نوعی بیمه اختیاری است که فرد می‌تواند برای تکمیل خدمات بیمه اجتماعی خود، اقدام به خرید بیمه تکمیلی کند. این بیمه می‌تواند شامل خدمات سلامت اضافی، بیماری‌های خاص، خدمات اورژانس و هزینه‌های پزشکی اضافی باشد. بیمه تکمیلی به فرد کمک می‌کند تا خدمات سلامت بیشتری را دریافت کند و از این طریق حداقل بخشی از هزینه‌های درمانی خود را تحمل کند.

بیمه مسکن نیز به مالکان یا مستاجران خانه کمک می‌کند تا در صورت وقوع حوادث غیرمنتظره مانند زلزله، حریق و سرقت ضررهای مالی را جبران کنند. این بیمه شامل هزینه‌های بازسازی ساختمان و تعویض وسایل داخلی در صورت خسارت است.

بیمه تامین اجتماعی با داشتن تأمین اجتماعی استانداردهایی را در حوزه حقوق و بیمه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد. این نظام قابلیت تأمین نیازهای اقتصادی افراد جامعه را بهبود می‌بخشد و برای آنها ایمنی و اطمینان فراهم می‌کند. همچنین، تکمیل نیازهای اساسی جمعیت و تضمین رفاه اجتماعی، از جمله اهداف این سازمان است. باتوجه به این توضیحات، می‌توان به اهمیت بیمه تامین اجتماعی در جامعه و جایگاه آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد.

کد ملی وارد شده باید ده رقم باشد

شکل گیری تامین اجتماعی در جهان

سده هفدهم میلادی، آغازگر تاریخ پرسابقه نظام تامین اجتماعی محسوب می شود. با شروع این سده، مساله فقر و عدم تامین اقتصادی افراد، ابعاد گسترده تری یافت. به همین دلیل، اقداماتی از جانب دولت های اروپایی در حمایت از قشر کم درآمد شاغلان صورت پذیرفت. اولین مصادیق این مساله را می توان در اقدام هنری چهارم (پادشاه انگلستان) در سال 1604 یافت که دستور داد مبلغی از درآمد هر معدن در انگلستان را کسر کرده و برای خرید دارو و مداوای کارگران مصدوم شده در همان معادن اختصاص دهند. با این حال، از اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به بعد بود که به تدریج قوانین و مقرراتی به منظور بهبود رفاه کارگران وضع شد. در سال 1881 و همزمان با امپراتوری ویلهلم اول و صدارت بیسمارک در آلمان، برای نخستین بار، قانون بیمه های اجتماعی به تصویب رسید. دولت آلمان در سال های بعد، انواع بیمه های بیماری، حوادث ناشی از کار، ازکارافتادگی و پیری را به تصویب رساند و به این ترتیب، اولین نظام بیمه های اجتماعی در آلمان پایه گذاری شد و به سرعت به دیگر کشورهای صنعتی اروپا تسری یافت. بعد از سال 1898، قوانین مصوب در اروپا به تدریج دامنه جبران خسارت وارده ناشی از کار را به گروه های مختلف مزدبگیر توسعه دادند که از آن جمله می توان به قانون حوادث ناشی از کشاورزی مکانیزه (در سال 1899)، بیمه کارکنان موسسات تجاری که با موتور سرو کار دارند (به موجب قانون سال 1906) و بیمه مستخدمان منازل در برابر حوادث ناشی از کار (در سال 1914) اشاره کرد. در این میان، جنگ جهانی اول، نقطه عطفی در تاریخ تامین اجتماعی به حساب می آید که با توسعه بیمه بیماری ها همراه شد. پس از جنگ جهانی اول و به ویژه در سال های پس از بحران اقتصادی آمریکا و اروپا (فاصله سال های 1929 تا 1933)، دوره نوین تامین اجتماعی آغاز شد. اصطلاح تامین اجتماعی برای اولین بار در لایحه سال 1935 دولت فدرال آمریکا به کار گرفته شد. سپس در سال 1948 در ماده 22 اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این جمله گنجانیده شد که «همه افراد به عنوان عضو جامعه حق برخورداری از تامین اجتماعی را دارند.» افزون بر این، به منظور پایداری جنبه بین المللی امور تامین اجتماعی، سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی کار (ILO) و اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA)، تمهیداتی را در این زمینه پذیرفتند و ملزم به نظارت و اجرای آن شدند.

تامین اجتماعی در ایران

سابقه تامین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال 1301 باز می گردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در این قانون، سه اصل تامین اجتماعی که عبارت بودند از فراهم کردن «حقوق و تامین خاص» برای کسانی که پس از خدمت، توانایی فعالیت خود را از دست می دهند، «مقرری خاص» برای کسانی که به علت حادثه ای، علیل و از کار افتاده شوند و «حمایت کارفرمایان» از خانواده هر مستخدم که فوت شود، به چشم می خورد. در اولین اقدام، طرح تشکیل «صندوق احتیاط کارگران راه آهن» در سال 1309 به تصویب دولت رسید. در این مصوبه، دولت تسهیلات خاصی را برای کارگران ضایعه دیده یا فوت شده در حین احداث راه آهن پیش بینی کرد. در سال 1315 «نظام نامه کارخانجات و موسسات صنعتی» برای کارگران بخش صنعت به تصویب هیات دولت رسید.

در سال 1325، قانون کار از تصویب هیات دولت گذشت. طبق این قانون، کارفرمایان، علاوه بر اینکه مکلف به رعایت قانون بیمه کارگران بودند، باید دو صندوق شامل صندوق بهداشت (برای کمک به کارگر در مورد بیما ری هایی که ناشی از کار نباشد) و صندوق تعاون (برای کمک در امور ازدواج، عائله مندی، بیکاری، از کار افتادگی، بازنشستگی، حاملگی و غیره) را در هر کارگاه تشکیل می دادند. در سال 1328، وزارت کار رسما تاسیس گردید و طبق ماده 16 قانون کار مصوب 17 خرداد 1328، مقرر شد صندوقی به نام «صندوق تعاون و بیمه کارگران» برای معالجه و پرداخت غرامت کارگران تشکیل شود. در ادامه در اواخر سال 1331 و در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق، «لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران» برای اولین بار به تصویب رسید و طبق آن سازمان مستقلی به نام «سازمان بیمه های اجتماعی کارگران» تاسیس شد. این سازمان مکلف و متعهد شد کمک ها و مزایای مقرر در لایحه را در مورد کارگران و کارمندانی که بیمه می شدند، اعمال کند. درپی مجموعه تحولات یادشده، به موجب تصویب نامه ای که در فروردین 1342 به تصویب هیات وزیران رسید، سازمان بیمه های اجتماعی کارگران به «سازمان بیمه های اجتماعی» تغییر نام یافت تا زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهد. «بیمه های اجتماعی روستاییان» در سال 1347 به تصویب رسید که در سال 1354 در سازمان تامین اجتماعی ادغام شد. در سال 1351 با تصویب قانون تامین خدمات درمانی مستخدمان دولت، «سازمان تامین خدمات درمانی» تشکیل شد.تشکیل وزارت رفاه اجتماعی، تحول دیگری بود که در سال 1353 روی داد. این وزارتخانه، تقریبا تمامی امور مربوط به بیمه درمان و رفاه اقشار مختلف جامعه را تحت پوشش خود قرار داد. در این میان، تصویب «قانون تامین اجتماعی» در تیرماه 1354 و تشکیل «سازمان تامین اجتماعی» را می توان آغازگر تحولی نو در نظام تامین اجتماعی کشور دانست. در سال 1355 با تصویب قانونی که منجر به انحلال وزارت رفاه و تشکیل وزارت بهداری و بهزیستی شد، سازمان تامین اجتماعی به «صندوق تامین اجتماعی» تغییر نام داد و تعهدات و امکانات درمانی آن به وزارت بهداری و بهزیستی محول شد. اما این تغییر، چندان دوام نیاورد و با تصویب لایحه ای در شورای انقلاب در سال 1358، سازمان تامین اجتماعی دوباره احیا شد.

تاریخچه سازمان تامین اجتماعی در یک نگاه

سازمان تامین اجتماعی ایران در سال 1331 تاسیس شد. این سازمان فعالیت خود را بر سه اصل مهم بنیان نهاد:

  • حقوق و تامین خاص برای کسانی که پس از خدمت توانایی خود را برای فعالیت از دست می‌دهند.
  • تعیین مقرری خاص برای کسانی که به علت اتفاق یا حادثه‌ای از کار افتاده می‌شوند.
  • حمایت کارفرمایان از خانواده کارگری که فوت شده باشد.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی، نوعی بیمه است که برخورداری از آن برای تمامی کارگران و کارمندان دولت اجباری است. علاوه بر کارمندان رسمی، افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند نیز می‌توانند به صورت اختیاری حق بیمه پرداخت نمایند و از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند. بیمه تامین اجتماعی با ارائه خدمات درمانی و مستمری پس از بازنشستگی، از حقوق بیمه‌گزار حمایت می‌کند. هر شخصی که نامش در فهرست بیمه شدگان شرکت‌ها قرار گرفته باشد، تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد.

مزایای بیمه تامین اجتماعی برای کارمندان

  • حقوق بازنشستگی
  • برخورداری از هزینه‌های این بیمه برای زمان از کارافتادگی 
  • تحت پوشش قرار دادن هزینه‌ها توسط بیمه، برای مراسم کفن و دفن   
  • تحت پوشش قراردادن هزینه‌های درمان 
  • جبران دستمزد دوران بارداری
  • پرداخت کمک هزینه ازدواج
  • پرداخت حقوق بیکاری

انواع بیمه تامین اجتماعی

  • بیمه اجباری
  • بیمه اختیاری یا بیمه خویش فرما
  • بیمه بیکاری
  • بیمه زنان خانه‌‎دار
  • بیمه بازنشستگی
  • بیمه دانشجویی
  • بیمه‌نامه تامین اجتماعی برای اتباع خارجی
مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی , کد استعلام بیمه تامین اجتماعی , مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی , سامانه تامین اجتماعی , استعلام بیمه با کد ملی , مشاهده سوابق بیمه , سامانه استعلام سابقه بیمه , استعلام , بیمه

بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی یک نوع بیمه است که هدف آن تأمین مالی و حمایت از افراد در مواقع عدم توانایی کاری است. این نوع بیمه در بسیاری از کشورها وجود دارد و به عنوان یک سیستم عدلانه و معقول برای مدیریت خطرهای مربوط به توانمندی مالی افراد شناخته می شود. بنابراین، بیمه تامین اجتماعی در واقع یک تضمین مالی است که به افراد در مواقع بحرانی کمک کرده و امکان زندگی حداقلی را برای آنها فراهم می کند.

بیمه تامین اجتماعی عموماً شامل چندین حوزه صنعتی است، از جمله بیمه علیه بیماری و صدمات کاری، بیمه علیه بیکاری، بیمه پاداش، بیمه بازنشستگی و بیمه علیه بیمه پدر و مادر در صورت فوت آنها. هر کارمند در معرض ریسک های مربوط به هر یک از این حوزه ها قرار دارد و بیمه تامین اجتماعی به او امکان می دهد در صورت بروز نیاز، به پشتوانه مالی دست یابد.

بیمه تامین اجتماعی از طریق جمع آوری و مدیریت سرمایه های اعضای جامعه که به صورت تأمینی برای بیکاران، بازنشستگان و افراد بیمار یا دارای توانایی کاری محدود استفاده می شود، فعالیت می کند. افراد باید به صورت منظم و مداوم مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند تا بتوانند در صورت لزوم از فواید بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند.

بیمه تامین اجتماعی یکی از اصول مرکزی و قوانین پایه برای ایجاد یک جامعه عادلانه و مساوی است، زیرا از طریق این نوع بیمه، تمام افراد در جامعه برای تضمین سرمایه هایشان مسئولیت پذیر هستند و تأمین شده اند. همچنین، بیمه تامین اجتماعی می تواند در تعزیتی که به افراد و خانواده هایشان تا زمان بروز موقعیت های بیکاری یا بیمه اجتماعی در اختلال قرار می دهد، راحتی بخش باشد.

به علاوه، بیمه تامین اجتماعی همچنین می تواند برای تسهیل روند بازگرداندن افراد بیکار به بازار کار، نقش مهمی ایفا کند. از طریق برنامه های آموزشی و حمایت مالی، بیمه تامین اجتماعی می تواند به افراد کمک کند مهارت ها و نیازهای مورد نیاز برای بازگرداندن به بازار کار را به درستی تنظیم کنند.

در نتیجه، بیمه تامین اجتماعی یک سیستم مهم و ضروری است که در هر جامعه برای تأمین مالی و حمایت از افراد استفاده می شود. این سیستم، به افراد امکان می دهد تا در مواقع بحرانی به پشتوانه مالی دست یابند و زندگی کردن حداقلی را برای آنها فراهم کند. همچنین، بیمه تامین اجتماعی می تواند به جامعه کمک کند تا به صورت عادلانه تر و بیشتر مسئولیت پذیر باشد و به افراد کمک کند در بازار کار بازگردند.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

comment-0 مجید
1403/01/08 - 18:20
سلام نمی دانم از طریق پیگیری کنم که بدون پول شناسنامه ها مون رفع منع خدمات شود چون خودشون منع خدمات کردن حالا ما را جواب درست حسابی نمیدهند شما اگر می دانید راهنمای کنید ممنون
comment-1 fardin
1402/11/03 - 11:05
دولت جلوی استعلامات رو بسته
comment-2 سید محمد
1402/09/13 - 10:59
بسیار عالی .و کار آمد.تشکر
comment-3 حبیب اربابی
1402/08/17 - 09:32
یارانه پسرم چراواریزنمیشه اعلان 6ماه هست
comment-4 صالح عرفانی فر
1402/07/29 - 23:27
میخوام این برنامه ثبت نام کنم
comment-5 Amirooo
1402/06/20 - 18:27
باعرض سلام وخسته نباشید امکان استعلاف سیمکارت هم وجود دارد که سیمکارت چه شماره از روده
comment-6 معراج انصافی
1402/06/11 - 21:36
اصلا استعلام کلن خطا میده نمیاره
تیم پشتیبانی وب سایت
در حال حاظر این امکان از مرکز بیمه قطع میباشد
twitter facebook linkedin whatsapp telegram