آیا میدانید: که حدود ١٠% از اعضاي گروه پرشين استار را ايرانيان مقيم خارج از کشور تشکيل ميدهند ؟
logo

معرفی گروه های خونی و سازگاری گروه های خونی با هم


گروه های خونی

گروه های خونی، یکی از جنبه های مهم و اساسی در علم طب است که تاثیر بسزایی در برقراری سلامتی افراد دارد. در ادامه، با مفهوم گروه های خونی، نوع های مختلف آنها و اثراتی که بر سلامت دارند، آشنا خواهیم شد.

گروه های خونی، بر اساس نوع آنتی ژن و آنتی بادی که در سطح خون قرار دارند، تقسیم می‌شوند. دو آنتی ژن اصلی در گروه های خونی عبارتند از: آنتی ژن A و B. با درنظر گرفتن این آنتی ژن ها و آنتی بادی هایی که بر روی سطح خون و در پلاسما موجودند، چهار گروه خونی اصلی به شرح زیر بوجود می‌آیند.

اولین گروه خونی گروه A است که آنتی ژن A روی سطح خون و آنتی بادی B در پلاسما قرار دارد. دومین گروه خونی گروه B است که آنتی ژن B روی سطح خون و آنتی بادی A در پلاسما موجود است. سومین گروه خونی گروه AB است که هر دو آنتی ژن A و B روی سطح خون و هیچ آنتی بادی در پلاسما وجود ندارد. گروه چهارم و آخرین گروه خونی نیز گروه O است که هیچ آنتی ژنی روی سطح خون و هر دو آنتی بادی A و B در پلاسما موجود است.

گروه های خونی نه تنها در حوزه طب استفاده می‌شوند، بلکه در حوزه انتقال خون و پزشکی قانونی نیز اهمیت بسزایی دارند. به عنوان مثال، در صورتی که افرادی با گروه خونی A نیاز به خون داشته باشند، تنها می‌توانند خونی از افرادی با گروه های خونی A و O دریافت کنند. بنابراین، گروه‌بندی حاصل از گروه های خونی، در کاهش خطر عوارض جانبی و مشکلاتی که احتمالاً در اثر انتقال نادرست خون بوجود می‌آیند، بسیار مؤثر است.

بعلاوه، بسیاری از تحقیقات نشان داده است که گروه های خونی نیز تاثیر ژنتیکی بر امراض و برخی ویژگی های فردی دارند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند که افراد با گروه خونی A در مقایسه با سایر افراد، در برابر بیماری های قلبی عروقی بیشتر در معرض خطر قرار دارند. در عین حال، تحقیقات حاکی از آن است که افرادی با گروه خونی O، در مقابل برخی از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، مقاوم تر هستند.

هرچند که اهمیت گروه های خونی در علم پزشکی شناخته شده است، اما بسیاری از افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند و نمی‌دانند که گروه خونی خود چیست. امروزه با توجه به پیشرفت علمی و تکنولوژی، تست های گروه خونی بسیار ساده و قابل دسترس شده اند. از این رو، به افراد توصیه می‌شود که با مراجعه به پزشک یا بیمارستان ها، گروه خونی خود را تشخیص داده و در صورت نیاز، اقدامات لازم را برای حفظ سلامتی خود انجام دهند.

گروه های خونی، جنبه های مهمی دارند که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در حالی که این موضوع می‌تواند تاثیر فوق العاده ای در سلامتی و بهبود زندگی افراد داشته باشد. بنابراین، آگاهی کافی در این زمینه و مناسب کار کردن با گروه های خونی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

جدول گروه های خونی اهدا کننده و دریافت کننده

گروه‌های خونی اصلی

تفاوت گروه‌های خون مختلف به وجود یا عدم وجود پروتئین‌های ویژه‌ای به نام آنتی‌ژن که در فارسی "پادزا" یا "پادگن" نامیده می‌شوند، بر می‌گردد. پادگن یا آنتی‌ژن، ماده‌ای است که می‌تواند بدن را برای ساخت پادتن تحریک نماید.

تقریباً تمامی موادی که به شکل آنتی‌ژن عمل می‌کنند، پروتئین‌های خارجی هستند که از راه عفونت، تزریق و یا روش‌های دیگر وارد بدن می‌شوند. "پادتن" یا آنتی بادی ماده‌ای است که در پاسخ به تحریک یک آنتی‌ژن در بدن ساخته شده و با آن واکنش نشان می‌دهد.

آنتی‌ژن‌های گروه‌های خون بر سطح گلبول‌های قرمز قرار دارند و شامل ده‌ها نوع می‌شوند. مهمترین آنتی ژن‌های گروه‌های خونی، آنتی‌ژن‌های A و B می‌باشند. برخی افراد آنتی ژن نوع A، برخی نوع B، برخی هر دو آنتی ژن A و B را دارا هستند و برخی نیز هیچ یک از این آنتی‌ژن‌ها را ندارند که به گروه خونی O معروف می‌باشند. به این ترتیب افراد مختلف در گروه‌های خون AB، B، A و O قرار می‌گیرند.

باید توجه داشت که حیوانات و انسان علاوه بر داشتن آنتی‌ژن‌های مختلف گروه‌های خونی، ممکن است واجد آنتی بادی بر علیه آنتی ژن‌های گروه خونی که خود فاقد آن‌ها نیز هستند، باشند. مثلا افرادی که گروه خونی آن‌ها A است، در سرم خود آنتی بادی بر ضد آنتی ژن B دارند. همچنین افرادی که گروه خونی آن‌ها B است، در سرم خود آنتی بادی بر ضد آنتی ژن A دارند. واجدین گروه خونی AB فاقد هر گونه آنتی بادی بوده و دارندگان گروه خونی O دارای آنتی بادی بر علیه آنتی ژن‌های A و B هستند.

بروز آنتی ژن‌های گروه‌های خون تحت کنترل ژن‌های خاصی است و به ارث رسیدن آن‌ها از قوانین ژنتیک تبعیت می‌کند. بنابر این گروه خونی شما به آن چه که از والدین خود به ارث برده‌اید، بستگی دارد. درصد توزیع گروه‌های خونی در جمعیت‌های مختلف، متفاوت است. دانستن گروه خونی هنگام دریافت و یـا پیوند عضـو از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. دریافت خون نامتجـانس و ناسازگار می‌تواند به واکنش شدید ایمنی و تخریب گسترده گلبول‌های قرمز، افت فشار خون، نارسایی کلیوی، شوک، لخته شدن خون، حمله قلبی، تشکیل لخته خون در ریه، سکته مغزی و حتی مرگ گیرنده خون بیانجامد.

سازگاری گروه‌های خون

گروه خونی A، می‌تواند به گروه‌های AB و A خون اهدا کند و از گروه‌های خون A و O خون دریافت کند. گروه خونی B، می‌تواند به گروه‌های AB و B خون اهدا کند و از گروه‌های خون B و O خون دریافت کند. گروه خونی AB، تنها می‌تواند به گروه خونی AB خون اهدا کند، ولی از تمام گروه‌های خون می‌تواند خون دریافت کند. گروه خونی O، به تمام گروه‌های خون می‌تواند خون اهدا کند، اما فقط می‌تواند از گروه خونی O خون دریافت کند.

گویچه‌های سرخ گروه خونی O هیچ آنتی ژنی ندارند و دهنده عمومی محسوب می‌شوند. بنابراین در مواقع اضطراری می‌توان خون گروه O را به هر گروه خونی دیگری تزریق نمود. در یک حادثه منجر به خونریزی شدید، زمان بسیار مهم است و گاه نباید منتظر پیدا کردن خون هم گروه ماند و گاهی چه بسا جایز نیست حتی برای تعیین گروه خونی خود مصدوم نیز وقت را تلف کرد.

در این گونه موارد، در دسترس بودن خون گروه O می‌تواند تنها راه نجات باشد. از طرفی دیگر فردی با گروه خونی AB می‌تواند در مواقع اضطراری با خیالی آسوده از همه گروه‌های خون دیگر، خون دریافت کند (گیرنده عمومی)، زیرا پلاسمای گروه خونی AB بر ضد هیچ یک از گروه‌های خون دیگر آنتی بادی ندارد. با همه این ها، در شرایط عادی، تمامی خون‌هایی را که برای تزریق بکار می‌بریم، باید با خون گیرنده آن، هم گروه باشد و علاوه بر آن آزمایش سازگاری (کراس مچ) نیز برای آن‌ها انجام شده باشد.

گروه خونی و وراثت

طبیعتاً گروههای خونی نوزاد از والدین به ارث می‌رسد، البته باید توجه داشت که چون نوع O مغلوب است ژنوتیپ نوع O همیشه خالص است (OO) و فنوتیپ نوع AB دارای ژنوتیپ AB است ولی گروه های خونی مثلاً A می‌تواند دارای ژنوتیپهای AA یا AO باشد؛ لذا اگر مثلاً والدین هر دو دارای گروه خونی O باشند نوزاد قطعاً گروه خونی O خواهد بود ولی نوزاد والدینی با گروه خونی A ممکن است دارای گروه خونی A یا گروه خونی O باشد.

خصوصیات گروه خونی A

بر روی گلبول های قرمز پادتن های B در پلاسما است؛ اگر گروه خونی تان A باشد، می توانید به گروه خونی A و B خون بدهید. ترکیب پادگن های یک فرد در گلبول های قرمز این مسئله را مشخص می کند که چه میزان هورمون می تواند منتشر شود. اگر گروه خونتان A باشد، میزان هورمون استرس یعنی همان کورتیزول در بدنتان بیشتر خواهد بود. از طرفی خطر پیشرفت سرطان معده در مقایسه با گروه خونی O و B در این افراد ۲۰ درصد بیشتر است. از طرفی آمار نشان می دهد که خطر بیماری قلبی در این افراد در مقایسه با افرادی که گروه خونی O دارند هم ۵ درصد بالاتر است. علاوه بر این، خطر انواع سرطان ها مانند برخی از انواع سرطان لوزالمعده و سرطان خون هم بین افرادی که این گروه خونی را دارند بیشتر گزارش شده است. افرادی که این گروه خونی را دارند اغلب افرادی جدی و کوشا، خلاق، حساس٬ محافظه کار، صبور و مسئولیت پذیر هستند.

خصوصیات گروه خونی B

اگر گروههای خونی تان B باشد، تنها پادگن B بر روی گلبول های قرمزِ پادتن های A در پلاسمای شما وجود دارد. شما می توانید به افرادی که گروه خونی B و AB دارند خون بدهید. خطر بیماری قلبی در افرادی که گروه خونی B دارند نسبت به افرادی که گروه خونی شان O است، ۱۱ درصد بیشتر گزارش شده است. محققان دانشگاه هاروارد دریافتند زنانی که گروه خونی AB یا B دارند خطر پیشرفت سرطان تخمدان در آنها بیشتر وجود دارد، اما اگر گروه خونی تان B باشد، اصلا جای نگرانی نیست. آن دسته از افرادی که گروه خونی B دارند، تعداد دسته های باکتری های خوب و مفید در آنها ۵۰ هزار برابر بیشتر از افرادی است گروه خونشان A یا O است. افرادی که این گروه خونی را دارند اغلب افرادی هستند که می توانند به شور و شوق٬ فعال بودن٬ خلاقیت و مقاومت خود افتخار کنند.

خصوصیات گروه خونی AB

این افراد هم پادگن های A و هم B بر روی گلبول های قرمز دارند٬ و پادتن های A و B در پلاسمایشان وجود ندارد. اگر گروه خونتان AB مثبت باشد، می توانید به کسی که گروه خونی اش AB است خون بدهید. افرادی که گروه خونی AB دارند خطر بیماری قلبی در آنها نسبت به گروه خونی O حدود ۲۳ درصد بیشتر است. در واقع داشتن گروه خونی AB احتمال این مسئله را دو برابر بیشتر می کند که مادری از مشکلات مربوط به فشار خون – که آن را پره اکلامپسی می نامند – رنج ببرد. تحقیقات نشان می دهد آن دسته از افرادی که گروه خونی AB دارند ۸۲ درصد احتمال بروز مشکلات شناختی در آنها در مقایسه با افرادی که گروه های خونی دیگری دارند بیشتر است؛ خصوصا مواردی مانند یادآوری خاطره٬ زبان و دقت و توجه. اگر گروه خونی تان AB است، فردی خونسرد، آرام، منطقی و انعطاف پذیر و یا فردی مردد و دودل، فراموش کار و بی مسئولیت هستید.

خصوصیات گروه خونی O

اگر در دسته ی گروه های خونی O قرار دارید، پادگن های A و B روی گلبول های قرمزتان وجود ندارد اما هر دو پادتن A و B در پلاسمایتان هست. گروه خونی O مثبت یکی از شایع ترین گروه های خونی است؛ گروه خونی O منفی فقط می تواند به O منفی خون بدهد. اگر گروه خونی تان O است، احتمال بروز جراحت در شما و نیز خطر وبا بیشتر است. خبر خوب این است که افرادی که گروه خونی O دارند خطر بروز سرطان لوزالمعده و میزان مرگ و میر ناشی از مالاریا در آنها کمتر از افرادی است که گروه های خونی دیگری دارند. افرادی که این گروه خونی را دارند، افرادی با اعتماد به نفس، مصمم و با اراده و اهل شهود هستند اما متأسفانه ممکن است سردمزاج، غیرقابل پیش بینی و نیز معتاد به کار هم باشند.

رابطه گروه خونی و ازدواج

گروه خونی A+

مرد گروه خونی A+ با زن گروه خونی A+ و AB+ سازگار است و زنی که گروه خونی او A+ است با مرد گروه خونی A و O مثبت و منفی، سازگاری دارد و این یک گروه‌های خونی مناسب برای ازدواج است.

گروه خونی O+

مرد گروه خونی O+ با زن گروه خونی B+، A+، O+ و AB+ سازگار است و زن گروه خونی O+ با مردی که گروه خونی او O+ و O- است، سازگاری دارد.

گروه خونی B+

مرد گروه خونی B+ با زن گروه خونی B+ و AB+ سازگاری دارد و زنی که این گروه خونی را داراست با مرد گروه خونی B و O با آر. هاش مثبت و منفی سازگار است.

گروه خونی AB+

مردی که گروه خونی AB+ دارد، با زنی با همین گروه خونی سازگار است و زنی که این گروه خونی را دارد، با تمام گروه‌های خونی سازگاری دارد؛ بنابراین این ترکیب هم گروه‌های خونی مناسب برای ازدواج است.

گروه خونی A-

مردی که گروه خونی A- دارد، با زن گروه خونی AB و A با آر. هاش مثبت و منفی سازگار است و زنی که گروه خونی A- دارد، با مرد گروه خونی O- یا A- سازگاری دارد.

گروه خونی B-

مردی که گروه خونی B- دارد به جز با زن گروه خونی A مثبت و منفی، با تمام گروه‌های خونی سازگاری دارد و زنی که گروه خونی B- دارد فقط با مرد گروه خونی B- و O- سازگار است.

گروه خونی O-

مردی که گروه خونی O- دارد با زنان تمام گروه‌های خونی سازگاری دارد؛ اما زنی که گروه خونی O- دارد، فقط با مردی که گروه خونی O- دارد سازگار است. به این ترتیب گروه‌های خونی مناسب برای ازدواج رعایت خواهد شد.

گروه خونی AB-

مردی که گروه خونی AB- دارد با زنی که گروه خونی AB مثبت یا منفی داشته باشد سازگاری دارد، اما زن دارای گروه خونی AB- با RH منفی تمام گروه‌های خونی، یعنی B-، A-، O- و AB- سازگار است.

بهترین پیوند گروه‌های خونی برای ازدواج

مرد دارای گروه خونی A+:گروه خونی‌های A+ و AB+

زن دارای گروه خونی A+:گروه خونی‌های -A+، A-، O+، O

مرد دارای گروه خونی O+:گروه خونی‌های +A+، B+، AB+، O

زن دارای گروه خونی O+:گروه خونی‌های -O+، O

مرد دارای گروه خونی B+:گروه خونی‌های +B+، AB

زن دارای گروه خونی B+:گروه خونی‌های -B+، B-، O+، O

مرد دارای گروه خونی AB+:گروه خونی AB+

زن دارای گروه خونی AB+:همه گروه‌های خونی

برای یک مرد با گروه خونی منفی:گروه‌های A+، A-، AB+ و AB- مناسب هستند و برای یک زن A- یا O-.

مرد با گروه خونی O-:با همه گروه‌های خونی سازگاری دارد، اما برای زنان تنها گروه O- مناسب است.

مرد با گروه خونی B-:با تمام گروه‌ها به جز A+ و A- سازگاری دارد، اما برای یک زن تنها B- و O- مناسب اند.

مرد با گروه خونی AB-:تن‌ها با AB+ و AB- سازگاری دارد و زنان دارای این گروه AB-، A-، B- یا O-.

گروه خونی , بهترین و بدترین گروه خونی , سازگاری گروه های خونی , جدول گروه خونی , بهترین گروه خونی چیست , سازگاری گروه های خونی با هم , گروه خونی

گروه های خونی

گروه های خونی، یکی از جنس‌های سطح سلول قرمز خونی هستند که براساس طراحی خاص‌شان بر روی سطح سلول قرمز خون تعیین می‌شوند. در حالی که هر فرد یک گروه خونی خاص دارد، این گروه ها از نظر آماری در جوامع مختلف متفاوت هستند.

گروه های خونی از دو نوع آنتی‌ژن بر روی سطح سلول‌های قرمز خون تشکیل می‌شوند. نوع اول آنتی‌ژن A است که اگر روی سلول قرمز یافت شود، بیمار را گروه خونی A معرفی می‌کند. نوع دوم آنتی‌ژن B است که به موجب وجود آن بر روی سلول قرمز، فرد را گروه خونی B معرفی می‌کنند. گروه های خونی A و B طبیعی و متضاد از هم هستند، بنابراین فرد می‌تواند دارای گروه A، B یا هر دو گروه باشد.

با ترکیب این دو آنتی‌ژن، چهار گروه خونی اصلی شکل می‌گیرند. اگر آنتی‌ژن A روی سلول قرمز قرار داشته باشد و آنتی‌ژن B در حالت ریزشده باشد، فرد معمولاً دارای گروه خونی A است و برعکس. اگر هر دو آنتی‌ژن A و B روی سلول قرمز حضور داشته باشند، فرد دارای گروه خونی AB می‌باشد. اما، در صورتی که هیچ‌کدام از این دو آنتی‌ژن روی سلول قرمز یافت نشود، فرد به گروه خونی O تعلق دارد.

این گروه‌بندی فقط سطح اول گروه‌های خونی را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آنتی‌ژن ها، در حالی که سلول‌های خونی دارای گروه خونی خاصی هستند، پلاسمای خون هم می‌تواند دارای آنتی‌ژن های خاصی باشد. به همین دلیل، می‌توان براساس آنتی‌ژن D تعدادی گروه فرعی دیگری را هم به گروه‌های خونی اضافه کرد.

گروه های خونی به عنوان یک عامل مهم در انتقال خون، تشخیص بیماری‌ها و حتی در صورتی که فردی نیاز به تزریق خون داشته باشد، بسیار مهم هستند. علاوه بر این، گروه خونی نقش مهمی در ارثی بودن دارد. به عنوان مثال، فرزندان می‌توانند گروه خونی خاصی را از والدین خود به ارث ببرند. همچنین، برخی بیماری‌ها نیز با گروه های خونی خاص ترتیب دارند و افرادی با گروه خونی خاص به خطر ابتلای بیشتری نسبت به افراد دیگر هستند.

به علاوه، گروه‌های خونی همچنین می‌توانند در تعیین هویت یک فرد نقش داشته باشند. در برخی از کشورها، اطلاعات گروه خونی افراد می‌تواند درک کامل تری از یک شخص و وضعیت سلامتی وی را در اختیار قرار دهد.

به طور خلاصه، گروه‌های خونی یکی از جنس‌های سطح سلول قرمز خونی هستند که بر روی سطح سلول قرمز تشکیل می‌شوند. این گروه ها براساس وجود یا عدم وجود آنتی‌ژن A و آنتی‌ژن B در سلول قرمز، به چهار دسته اصلی A، B، AB و O تقسیم می‌شوند. هرکدام از این گروه‌ها دارای خواص و نقش‌های خاصی در انتقال خون، تعیین ویژگی ارثی و بهبود سلامتی فرد هستند.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram