آیا میدانید: که رنگ سفيد براي زنبور عسل آرامش دهنده و رنگ قهوه اي ناراحت کننده است ؟
logo

تاریخ امروز ، امروز چندمه؟ تاریخ شمسی میلادی و قمری


مناسبت های تاریخ شمسی

مناسبت‌های تاریخ شمسی

تقویم تاریخ شمسی، یک سامانه زمانی است که در ایران و کشورهای دیگری که به تقویم جلالی پیروی می‌کنند، به کار می‌رود. این تقویم بر اساس حرکت خورشید و نور آن پیرامون زمین تعیین می‌شود و بدین ترتیب سال در آن به حرکت و موقعیت آفتاب ارتباط دارد. نام "شمسی" نیز به اشاره به خورشید و نقش آن در این تقویم است.

در ادامه، به برخی از مهمترین مناسبت‌های تاریخ شمسی که هر سال در ایران جشن می‌گیرد، می‌پردازیم:

نوروز: نوروز، روزی است که در اوایل بهار و وقتی که خورشید به معادل صفر درجه زمین می‌رسد، فرا می‌رسد. این زمان به عنوان آغاز سال نو در تقویم شمسی محسوب می‌شود و توسط جشن‌ها و مراسم دست و جامه گرمی، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مناسبت‌های ملی شده است. خانواده‌ها در جشن نوروز با هم نشسته، غذا می‌خورند، شادی می‌کنند و با جشن‌ها و حرکات مربوط به نوروز به تجدید حیات و تازگی دست یافتن می‌کنند.

میلادی نو: در کنار نوروز، همه سال، همزمانی گرفتن میلادی نو نیز جشن می‌گیرد. این مناسبت به عنوان روز سراسری برای جشن، جشنواره‌ها و آتش‌بازی‌ها معروف است. آخر اسفند ماه، طی عملیات شمارش مالکی در حالی که مردم هیاهویش را می‌کنند، بالون‌ها و آتش‌بازی‌ها به آسمان می‌روند.

روز جوان: این مناسبت در 13 آوریل هر سال جشن گرفته می‌شود و به جوانان ایران اختصاص دارد. در این روز، جوانان با شادی و سرور به کنار هم می‌آیند و برنامه‌های متنوعی را برای ساعت‌ها در دست داشته و با موسیقی، رقص، بازی‌ها، سخنرانی‌ها و کنسرت‌ها مشغول می‌شوند.

شب یلدا: در 21 دسامبر هر سال، شبی به نام یلدا جشن گرفته می‌شود. این مناسبت به عنوان شب طولانی سال و بازگشت نور به زمین، از قدیم‌الایام تا به امروز جشن گرفته می‌شود. در این شب خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، میوه‌ها و خوراکی‌های سنتی می‌خورند و داستان‌ها و شعر‌های قدیمی را می‌خوانند.

معراج: در ماه رجب، روزی به نام معراج جشن گرفته می‌شود. این مناسبت به یاد سفر پیامبر اسلام به سمت آسمان و مراسمی که در آن به او تعلیم داده شد، جشن گرفته می‌شود. در این روز، مردم به مساجد و مکان‌های مذهبی می‌روند و به نماز و عبادت می‌پردازند. همچنین در برخی مناطق، مردم در مراسمی به عنوان "نعره آسمان" به رقص و پیله‌گونی می‌پردازند.

هر یک از مناسبت‌های تاریخ شمسی که در بالا بررسی شد، نشانگر تاریخ و فرهنگ غنی ایران است. این مناسبت‌ها با همه آن اعتقادات، مراسم، جشن‌ها و شادی‌ها، دلیلی بر فرهنگ و شناخت نسل‌های جوان ایرانی می‌باشند. با این توجه، ارزش و اهمیت هر یک از این مناسبت‌ها با توجه به تاریخ و سنت‌های مختلف مناطق و استان‌های مختلف ایران، می‌تواند متفاوت باشد.

تاریخ و زمان امروز
ساعت به وقت ایران - تهران
پنج‌شنبه, 06 اردیبهشت 1403
1403/02/06
الأربعاء ، 15 شوّال ، 1445
1445/10/15
Thursday , 25th of April 2024
2024/04/25
افراد معروف متولد 06 اردیبهشت
سال تولد نام شغل
1347 شمسی پردیس افکاری بازیگر ایرانی
1344 شمسی مجتبی محرمی فوتبالیست ایرانی
1329 شمسی داریوش سالاری موسیقیدان ایرانی
1280 شمسی ویلیام شکسپیر نمایشنامه نویس انگلیسی
1358 شمسی فریدون زندی بازیکن فوتبال آلمانی
1989 میلادی آنجلیکا تیمانینا شناگر اهل روسیه
1983 میلادی جسیکا لینچ سرباز زن آمریکایی
1972 میلادی کیکو ناوارز فوتبالیست اسپانیایی
1970 میلادی ملانیا ترامپ همسر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا
1963 میلادی جت لی بازیگر هنگ کنگی
1949 میلادی کارلوس بیانچی فوتبالیست آرژانتینی
1945 میلادی ریچارد آرمیتاژ سیاستمدار آمریکایی
1933 میلادی آرنو آلن پنزیاس فیزیکدان آلمانی
1932 میلادی مایکل اسمیت شیمیدان آمریکایی
1910 میلادی تومویوکی تاناکا فیلمساز ژاپنی و خالق گودزیلا
1898 میلادی ویسنته آله ایخاندره نویسنده اسپانیایی

تاریخ شمسی

تاریخ ایران بر پایهی گاهشماری هجری خورشیدی یا گاهشماری شمسی بنا شده است. این گاهشمار ریشهای قدیمی دارد و آغاز سال رسمی آن با اولین روز از بهار که همان عید نوروز است، برابری میکند. ماههای سال به شمسی شامل فروردین، اردیبهشت، خرداد و 9 ماه دیگر میشوند که آخرین آنها اسفند نام دارد. البته باید گفت که نام ماههای شمسی با گذشت زمان کمی تغییر کرده و تلفیق زبان عربی با فارسی، در این تغییر بی اثر نبوده است. این گاهشمار از 365 روز تشکیل شده و بر پایه گاهشمار جلالی است. در جدول پایین میتوانید همه ماههای شمسی را به ترتیب با نام امروزی و اصلیشان مشاهده کنید.

نام اصلی ماههای شمسی: فرورتینام، فرورتین - اشاوهشیت، اشاوهشیتا - خردات - اَمُرداد - شتریور - میتر - آپ - آتر - داثوش - وهومن - اسپندر

نام امروزی ماههای شمسی: فروردین - اردیبهشت - خرداد - تیر - مرداد - شهریور - مهر - آبان - آذر - دی - بهمن - اسفند

فصلهای شمسی: بهار، تابستان، پاییز، زمستان

تاریخ میلادی

گاهشمار یا تقویم میلادی، یکی از رایجترین گاهشماری ها محسوب میشود که در حال حاضر، تاریخ بیشتر کشورهای جهان بر اساس همین گاهشماری میلادی است. مبدا این تقویم، میلاد حضرت عیسی، پیامبر دین مسیحیت است. جالب است بدانید در برخی کشورها به گاهشماری میلادی، گاهشماری گریگوری هم گفته میشود. کاتولیکها اولین کسانی بودند که تاریخ میلادی را پذیرفته و بر اساس آن زندگی خود را تنظیم کردند. قالب تاریخ میلادی مانند تاریخ شمسی بر پایه 12 ماه و 365 روز است. ماههای سال به میلادی را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید. در حال حاضر بیش از 2020 سال از تولد حضرت مسیح و همچنین مبدا تاریخ میلادی میگذرد.

ماههای سال به میلادی: 1- ژانویه 2- فوریه 3- مارس 4- آوریل 5- مه 6- ژوئن 7- ژوئیه 8- اوت 9- سپتامبر 10- اکتبر 11- نوامبر 12- دسامبر

املای انگلیسی: January - February -March - April - May - June - July - August - September - October - November - December

تاریخ قمری

گاهشمار قمری یا تقویم اسلامی، مبدا اسلامی دارد و از آن به عنوان تاریخ رسمی، در بیشتر کشورهای اسلامی استفاده میشود. مبدا تاریخ قمری، هجرت پیامبر اسلام، از مکه به مدینه است. و از آن روز بیش از 1440 سال میگذرد. اولین ماه این تقویم، ماه محرم است و در واقع سال نو قمری با اولین روز از ماه محرم، آغاز میشود. ماهی که همهی مسلمانان در آن مجالس عزای امام حسین را برگزار میکنند. در این گاهشماری هر سال 12 ماه دارد که هرکدام از ماهها 29 روزه یا 30 روزه هستند. تعداد روزهای سال قمری در تقویم آن، 354 روز است. که در سال کبیسه یه 355 روز میرسد. ماههای گاهشماری قمری، به ترتیب عبارتند از:

محرم - صفر - ربیعالاول - ربیعالثانی - جمادیالاول - جمادیالثانی - رجب - شعبان - رمضان - شوال - ذیقعده - ذیحجه

گاهشمار جلالی

اگر از شما بپرسند دقیقترین تقویم جهان کدام است؟ باید بگویید گاهشمار یا تقویم جلالی همانطور که قبلا هم گفتیم؛ پایه و اساس تاریخ شمسی بر طبق همین گاهشماری بنیاد شده. پس برای ایرانیان از جایگاه ویژهای برخوردار است. قبل از شروع گاهشماری جلالی، مردم از گاهشماری یزدگردی استفاده میکردند. اما چه چیزی باعث بر کنار شدن این گاهشمار شد؟ تقویم یزدگردی نسبت به سال کبیسه بیتوجه بود و همین بیتوجهی باعث شد که عید نوروز به جای تاریخ اصلی خود، یعنی یکم فروردین، در تاریخ نوزدهم فروردین باشد. گاهشمار جلالی بعد از دوران مشروطه در ایران به طور رسمی شناخته شد و تا قبل از آن، مردم آن را نمیشناختند. جالب است بدانید مبدا این گاهشمار، بر تخت نشستن ملکشاه است که اختلاف آن با سال شمسی، حدود 457 سال میباشد.

مناسبتهای مذهبی

مناسبتهای مذهبی در ایران همیشه از جایگاه ویژهای برخوردار بودند. و دلیل این اهمیت ویژه، دین رسمی کشور، یعنی اسلام است. مناسبتهای مذهبی اسلامی بر اساس تقویم اسلامی و سال قمری شکل میگیرند. به همین دلیل در هر سال شمسی، این مناسبتها تغییر میکنند و در روزهای مختلف جا به جا میشوند. برای مثال نیمه شعبان که روز ولادت امام زمان (عج) است؛ در سال 1399 مصادف با 21 فروردین بود و در سال 1400 مصادف با 8 فروردین. یکی از معروفترین مناسبتهای مذهبی در تقویم میلادی 25 دسامبر است و مسیحیان هر ساله این روز را جشن میگیرند. ایام مذهبی در تقویم هجری قمری هم که فراوان یافت میشود. از عزاداری برای امام حسین در ماه محرم گرفته تا تولد حضرت علی و روز پدر در 13 رجب.

سال کبیسه

کبیسه یک واژهی عربی و به معنی پرُ کردن است. در ایران و در تاریخ شمسی، هر چهارسال، یکبار سال کبیسه است. که یک روز را به روز آخر سال اضافه میکنند و در واقع ماه اسفند که 29 روز دارد؛ در سال کبیسه، 30 روزه میشود. در گاهشماری قمری هم سال کبیسه وجود دارد و هر سه سال یکبار اتفاق میفتد که وقتی روز کبیسه را به روزهای سال قمری اضافه کنیم؛ 355 روز میشود. حالا شاید سوال کنید که اصلا دلیل سال کبیسه چیست؟ برای اینکه خورشید یک دور کامل دور زمین بچرخد؛ 365 روز و 6 ساعت طول میکشد. پس نتیجه میگیریم که در حقیقت یک سال واقعی 365 روز و 6 ساعت است. حالا برای جبران کردن این 6 ساعت، هر چهار سال یکبار یک روز را به آخر اسفند اضافه میکنند و آن سال را سال کبیسه مینامند.

تاریخ میلادی ، شمسی و قمری امروز

تقویم هجری شمسی (خورشیدی) بعنوان مبنای گاهشماری رسمی ایران بکار میرود و درکنار آن از تقویم هجری قمری جهت تعیین مناسبتهای مذهبی استفاده میگردد. بااین حال دانستن اینکه تاریخ میلادی امروز چندمه ، ازآنجا اهمیت داردکه تقویم میلادی (گریگوری) دربسیاری ازکشورهای جهان مبنای تعیین تاریخ روز بوده و ازآن میتوان بعنوان تقویم بین المللی یاد کرد.

البته بایدبه این نکته توجه داشت که تاریخ امروز هر کشور، به زمان محلی آن کشور وابسته است. بدلیل وجود اختلاف ساعت میان مناطق مختلف جهان، تاریخ میلادی امروز درمناطق زمانی گوناگون،در دقایق یا ساعاتی از شبانه روز ممکن است حداکثر 1 روز باهم متفاوت باشند. بعنوان مثال ، همواره روز 14 نوامبر و ساعت 22 به وقت ایران، معادل ساعت 2:30 بامداد روز 15 نوامبر در پکن میباشد ودر یک لحظه از زمان تاریخ میلادی امروز ایران و چین 1 روز اختلاف دارند.

hlv,c ]knli

شاید در نگاه اول این کلمه ، مخفف یک کلمه انگلیسی به نظر برسد. اما اگر حروف jhvdo را بر روی کیورد فارسی به هم وصل کنید به کلمه تاریخ می رسید. در واقع اگر یادتان برود کیورد را فارسی کنید و سپس تاریخ را جست و جو کنید این کلمه را میبینید. اما جالب است که با این وجود، گوگل بر اساس موقعیت جغرافیایی شما منظور شما را می فهمد و همان تاریخ امروز را به شما نشان خواهد داد.

امروز چندمه

امروز پنج‌شنبه, 06 اردیبهشت 1403 شمسی و الأربعاء ، 15 شوّال ، 1445 قمری و Thursday , 25th of April 2024 میلادی می باشد

فردا چندمه , تقویم امروز , ساعت و تاریخ امروز , مناسبت های امروز , امروز چندم میلادی , امروز چندم شمسی , امروز چندم قمری , تاریخ امروز , تاریخ امروز به شمسی , تاریخ شمسی , تاریخ میلادی , تاریخ قمری , امروز چندمه

مناسبت های تاریخ شمسی

مناسبت‌های تاریخ شمسی نقش مهمی در فرهنگ و تاریخ ایران دارند. تقویم شمسی، که بر اساس حرکت خورشید تنظیم می‌شود، شامل تعداد زیادی مناسبت مذهبی، ملی و فرهنگی است که در طول سال جشن‌ها و جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ها و رویدادهای ایرانیان دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 مناسبت مهم تاریخ شمسی بپردازیم.

یکی از اصلی‌ترین مناسبت‌های تاریخ شمسی نوروز است. این جشن با آغاز سال نو در ایران و بسیاری از کشورهای اطراف جشن گرفته می‌شود و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مناسبت‌های سنتی در جوامع ایرانی شناخته می‌شود.

یکی دیگر از مناسبت‌های مهم تاریخ شمسی، میلاد امام علی (ع) است. این روز به عنوان نهمین روز از ماه رجب، به مناسبت تولد امام علی پسرعموی پیامبر اسلام به عنوان یکی از مناسبت‌های مذهبی به جشن گرفته می‌شود.

همچنین، در بین مناسبت‌های تاریخ شمسی، رحلت امام خمینی هم جایگاه ویژه‌ای دارد. رحلت امام خمینی در روز چهاردهم خردادماه به جشن گرفته می‌شود و این روز به عنوان روز وفات امام خمینی به عنوان یکی از مناسبت‌های ملی تاریخ شمسی در نظر گرفته می‌شود.

سومین مناسبتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، میلاد حضرت زینب (س) است. این مناسبت، از لحظه تولد حضرت زینب در روز پانزدهم شعبان شروع می‌شود و به عنوان یکی از مناسبت‌های مذهبی در بسیاری از خانواده‌های ایرانی جشن گرفته می‌شود.

یکی از مناسبت‌های مذهبی دیگر تاریخ شمسی، میلاد نبی محمد (ص) است. این مناسبت در ماه ربیع‌الاول با جشن‌ها و رویدادهای مذهبی جشن گرفته می‌شود و برای ایرانیان با اهمیت فرهنگی بسیاری همراه است.

همچنین، میلاد حضرت فاطمه (س) یکی دیگر از مناسبت‌های تاریخ شمسی به حساب می‌آید. این مناسبت در روز بیست و دوم جمادی‌الثانیه مصادف با تولد حضرت فاطمه پرستشگاه اهل سنت به جشن گرفته می‌شود.

مناسبت مذهبی دیگری که نمی‌توان از آن گذشت، میلاد رسول خدا (ص) است که در ماه ربیع‌الاول جشن گرفته می‌شود و با رویدادها و جشن‌های مختلفی همراه است.

عید سعید فطر و قربان هم دو مناسبت ملی بزرگ تاریخ شمسی هستند که به مناسبت پایان ماه رمضان و قربانی به جشن می‌گیرند.

برجسته‌ترین مناسبت فرهنگی تاریخ شمسی، روز ملی کتاب و روز ملی شعر و ادب است. این مناسبت‌ها هر ساله در تاریخ 15 و 26 اردیبهشت برگزار می‌شوند و به جشن‌های فرهنگی همراه هستند.

نهایتاً، روز جهانی زن و روز ولادت حضرت معصومه (س) نیز در تاریخ‌های معینی هر سال برگزار می‌شوند. این روزها به مناسبت اهمیت حقوق زنان و روز خواهر معصومه به جشن می‌گیرند و مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار می‌گیرند.

مناسبت‌های تاریخ شمسی مجموعه‌ای از رویدادها و جشن‌هایی هستند که نقش مهمی در فرهنگ و جامعه ایران دارند و هر یک به عنوان جایگاه ویژه‌ای در زندگی ایرانیان دارند. این مناسبت‌ها نه تنها به حفظ و نگهداری فرهنگ و تاریخ ایران کمک می‌کنند، بلکه در ساختار و شکل‌گیری هویت ملی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

comment-0 vahid
1402/02/05 - 11:40
wowwwwwwwww
twitter facebook linkedin whatsapp telegram