آیا میدانید: که ١٣٠٠ کره زمين در سياره مشتري جاي مي گيرد ؟
logo

محاسبه آنلاین میزان مصرف کالری روزانه (Bmr)


میزان مصرف کالری روزانه

میزان مصرف کالری روزانه

مصرف کالری روزانه یکی از عوامل مهم برای حفظ سلامت و کنترل وزن است. متوسط میزان مصرف کالری برای هر فرد بستگی به سن، جنسیت، سطح فعالیت و وزن دارد. هدف اصلی محاسبه و کنترل میزان کالری مصرفی، بدست آوردن تعادل مناسب میان مصرف کالری و مصرف آن است تا افراد وزن مناسبی حفظ کنند و برای رسیدن به آن، توصیه می‌شود رژیم غذایی بهینه و تنوع در ترکیب غذاها را رعایت کنند.

برای محاسبه میزان مصرف کالری روزانه، سه عامل اصلی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

1. سن: مصرف کالری متفاوت برای هر گروه سنی توصیه می‌شود. یک فرد جوان تر بیشتری انرژی برای رشد و توسعه بدن نیاز خواهد داشت. همچنین، با پیشروی سن، عملکرد بدن کاهش یافته و نیاز به میزان کمتری از انرژی می‌باشد.

2. جنسیت: میزان مصرف کالری برای آقایان و بانوان نیز متفاوت است. بعضی از افراد به علت عوامل بیولوژیکی و طبیعی، مثل عضلات بدن و درصد چربی، نیاز بیشتری به انرژی دارند.

3. سطح فعالیت: میزان فعالیت و سطح تمرین روزانه نیز بر روی مصرف کالری تأثیرگذار است. افراد فعال و ورزشکاران نیاز بیشتری به انرژی دارند نسبت به افرادی که سطح فعالیتشان کمتر است.

با استفاده از فرمول های تخمینی برای محاسبه میزان مورد نیاز کالری روزانه، می توانید میزان مصرف کالری را تقریبا محاسبه کنید. یک روش معمول برای محاسبه میزان استفاده از نمونه ها واحد سن، جنسیت و سطح فعالیت است. به عنوان مثال، یک زن 25 ساله با فعالیت متوسط نیازمند حدود چهارهزار کالری در روز است. با این حال، محاسبه دقیق مصرف کالری روزانه برای هر فرد بهتر است تا نتیجه بهینه تری به دست آید.

حفظ تعادل مناسب میان مصرف کالری و مصرف آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. مصرف کالری بیش از حد می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود. همچنین، مصرف کمتر از حد کالری مورد نیاز می‌تواند باعث کاهش وزن بیش از حد و نقصان انرژی در بدن شود. بنابراین، مطابق با نیازهای شخصی خود، بهترین راهکار برای حفظ سلامت و کنترل وزن، رعایت رژیم غذایی مناسب و تعادل دادن میزان مصرف کالری است.

در نهایت، در صورتی که میخواهید وزن خود را کنترل کنید یا کمی وزن بگیرید، میزان مصرف کالری روزانه خود را در نظر داشته باشید و با استفاده از رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی فعال، به تعادل بین مصرف و مصرف کالری برسید.

پارامترهای وارد شده درست نمی باشد

BMR چیست ؟

این روزها افراد زیادی به دنبال کاهش یا افزایش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل خودشان هستند. سوالی که ممکن است ذهن خیلی‌ها را درگیر کند، این است که در طول روز برحسب میزان فعالیت روزانه و هفتگی، چه مقدار کالری باید مصرف کنم تا چاق شوم؟ لاغر شوم؟ یا وزنم را ثابت نگه دارم؟ برای آگاهی از این مقدار کالری، باید بدانیم منظور و راه‌های محاسبه از BMR چیست ؟

تا به حال به این فکرده‌اید که بدن شما بدون هیچ تلاش آگاهانه‌ای نیز نیاز به سوزاندن انرژی دارد. هنگامی که تلویزیون نگاه می‌کنید یا زمانی که با تلفن صحبت می‌کنید. حتی وقتی پلک می‌زنید و انگشت خود را تکان می‌دهید، بدن مدام در حال سوزاندن انرژی است. به این میزان کالری که بدن برای حفظ اعمال پایه مصرف می‌کند، BMR یا Basal Metabolic Rate می‌گویند.

حالا که فهمیدید BMR چیست جالب است بدانید حتی وقتی استراحت می‌کنید نیز، بدن شما در حال سوزاندن انرژی برای عملکرد اندام‌های حیاتی بدن مثل ، قلب، ریه، کلیه و … است. که به آن RMR یا resting metablolic rate می‌گویند. که معمولا در محاسبات، BMR را معادل RMR در نظر می‌گیرند.

اما اطلاع از BMR یا همان متابولیسم پایه چه اهمیتی برای شما دارد؟ در واقع محاسبه متابولیسم پایه، مقدار کالری‌ای که در طول روز باید توسط فرد دریافت شود را در اختیار ما قرار می‌دهد. این مقدار می‌تواند راهبردی مناسب برای کسانی که به دنبال کاهش یا افزایش وزن هستند، باشد.

انواع متابولیسم در محاسبه BMR

در سنجش سوخت و ساز بدن، متابولیسم بدن ما به دو دسته تقسیم می‌شود:

متابولیسم پایه (BMR): کالری لازم برای اعمال حیاتی بدن مانند تنفس، گردش خون، رشد و تولید سلولی و غیره.

متابولیسم استراحت (RMR): کالری‌ای که بدن در حالت استراحت، برای مثال صبح پیش از غذا خوردن یا ورزش و بعد از خواب شبانه،

به دلیل همپوشانی این تعاریف، در فرمول محاسبه کالری برای محاسبه بی ام ار، محاسبه وزن ایده‌آل، محاسبه کالری غذاها و سایر موارد مربوطه، متخصصان این دو مفهوم را در فرمول به دست آوردن کالری روزانه یکسان در نظر می‌گیرند. اینکه متابولیسم پایه چقدر است را می‌توانید با ابزار محاسبه آنلاین BMR یا فرمول محاسبه کالری که ذکر کردیم، محاسبه کنید.

متابولیسم پایه یا BMR چیست؟

بعضی از متخصصین، متابولیسم پایه را با متابولیسم استراحت یکی می‌دانند. اما در واقع این دو تفاوت کوچکی با یکدیگر دارند. همانطور که گفته شد متابولیسم پایه، میزان کالری است که بدن می‌سوزاند تا ما زنده بمانیم. بدن برای انجام فعالیت‌های حیاتی و اصلی مانند نفس کشیدن یا حتی تولید سلول‌ها به کالری نیاز دارد. به این میزان کالری که بدن برای انجام فعالیت‌های اصلی می‌سوزاند، متابولیسم پایه گفته می‌شود. برای اندازه گیری دقیق متابولیسم پایه باید به آزمایشگاه بروید تا با شرایطی خاص میزان متابولیسم شما به دست بیاید.

متابولیسم استراحت یا RMR چیست؟

متابولیسم استراحت در واقع میزان کالری است که بدن در زمان استراحت می‌سوزاند. متابولیسم استراحت اصولا بعد از خواب خوب شبانه و صبح قبل از اینکه چیزی بخورید اندازه‌گیری می‌شود. همانطور که می‌بینید RMR و BMR تقریبا یکی هستند. به همین دلیل است که متخصصان از هردو نوع آنها به جای یکدیگر استفاده می‌کنند.

چگونه متابولیسم پایه یا بی ام ار، را افزایش دهیم؟

پس از محاسبه BMR و محاسبه آنلاین کالری، احتمالا به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه متابولیسم پایه را افزایش دهیم. بهترین کاری که می‌توانید برای افزایش عدد به‌دست آمده از محاسبه BMR انجام دهید، انجام فعالیت بدنی به صورت مداوم است. هرچندکه رژیم غذایی در افرایش نتیجه محاسبه آنلاین کالری بی‌تاثیر نیست، اما قطعا تاثیر چشمگیر ورزش در محاسبه BMR را ندارد.

عوامل موثر بر میزان متابولیسم پایه چیست؟

تا اینجا روش محاسبه BMR به‌منظور محاسبه کالری دریافتی برای لاغر شدن یا افزایش وزن را توضیح دادیم، و گفتیم که متابولیسم پایه چگونه حساب می‌شود، در ادامه مهمترین عوامل موثر بر متابولیسم پایه را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم:

  • توده عضلانی: هر چه توده عضلانی بیشتر باشد، عدد به دست‌آمده از محاسبه BMR نیز بزرگ‌تر خواهد بود. انرژی‌ای که بافت عضلانی به آن احتیاج دارد، از انرژی مورد نیاز (به عنوان مثال) بافت چربی بیشتر است.
  • ورزش: اگر اهل ورزش باشید، از تاثیر آن بر میزان سوخت و ساز بدن آگاه هستید. هنگام ورزش و حتی بعد از آن میزان سوخت و ساز بدن بسیار افزایش میابد، به همین دلیل. ورزش‌های قدرتی می‌توانند نتیجه عدد محاسبه شده BMR را در هر ساعت افزایش دهند.
  • جنسیت: توضیح دادیم که میزان کالری به ازای وزن برای خانم‌ها کمتر است؛ چراکه نسبت به آقایان توده عضلانی کمتری دارند، و نتیجه فرمول محاسبه کالری نیز برای آنها کمتر است.
  • سن: با افزایش سن، محاسبه بی ام ار و سنجش سوخت و ساز بدن عدد کوچکتری را به شما نشان خواهد داد.
  • ژنتیک : منظور از ژنتیک که از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود، این است که در بعضی افراد به صورت ارثی، میزان متابولیسم بالا است.
  • آب و هوا : از آنجایی که وقتی هوا سرد باشد، بدن برای گرم نگهداشتن اندام های داخلی متابولیسم را بالا می برد، و همچنین در هوای گرم هم برای متعائل نگه داشتن اندام های داخلی همین کار را می‌کند، پس آب و هوا روی میزان متابولیسم پایه تاثیر گذار است.
  • داروهای مصرفی: دارو تاثیر مستقیمی روی افزایش bmr  دارند، افرادی که جهت لاغری از کافئین و یا سایر مکمل ها استفاده می کنندف این موضوع را به خوبی درک می کنند.
  • بارداری : زمانی که یک زن باردار است، بدن وی جهت تامین نیازهای جنین، متابولیسم خود را افزایش می دهدف در نتیجه نیاز به انرژی و کالری بیشتری برای جبران آن دارد.
محاسبه آنلاین میزان مصرف کالری روزانه , محاسبه bmr , محاسبه بی ام آر , محاسبه مصرف کالری روزانه , محاسبه آنلاین bmr , محاسبه آنلاین بی ام آر , متابولیسم در محاسبه BMR

میزان مصرف کالری روزانه

میزان مصرف کالری روزانه میزان انرژی است که بدن مورد نیاز دارد تا عملکردهای روزانه را به درستی انجام دهد. مصرف کالری بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله جنسیت، سن، فعالیت بدنی، جنسیت، قد و وزن بدن، وضعیت سلامت، میزان استرس و جنسیت.

میزان مصرف کالری روزانه همواره موضوع بحثی مهم در بهداشت و تغذیه است. برای حفظ سلامت و بهبود عملکرد بدن، باید میزان کالری مصرفی با مقداری که بدن می‌سوزاند تناسب داشته باشد. اگر مصرف کالری بیشتر از مقداری است که بدن سوزانده است، اضافه وزن و چاقی را تحمل می‌کنیم. اگر مصرف کالری کمتر از مقداری است که بدن سوزانده است، وزن کم خواهیم کرد.

برای محاسبه میزان مصرف کالری روزانه، فرمول های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از روش های معمول استفاده، فرمول هریس بِندیکت است که به صورت زیر است:

میزان کالری روزانه برای مردان = (66 + (13.75 x وزن بدن (کیلوگرم)) + (5 x قد (سانتیمتر)) - (6.75 x سن)) x فعالیت بدنی

میزان کالری روزانه برای زنان = (655 + (9.56 x وزن بدن (کیلوگرم)) + (1.85 x قد (سانتیمتر)) - (4.68 x سن)) x فعالیت بدنی

تغذیه مناسب برای حفظ بهداشت و استقامت بدن بسیار مهم است. پرهیز از صرف غذاهای با مقدار بالای کالری و کمبود فعالیت بدنی می‌تواند منجر به اضافه وزن، چاقی، بیماری های قلبی، دیابت و سایر مشکلات بهداشتی شود. صرف غذاهای سالم و تغذیه متعادل با کمترین میزان کالری ممکن که برآوردی دقیق از نیازهای بدنمان باشد می‌تواند به ما در حفظ و بهبود سلامت کمک کند.

به طور کلی، میزان مصرف کالری روزانه به افرادی با فعالیت بدنی بیشتر نیاز بیشتر دارد. برای مثال، ورزشکاران و افرادی که کارهای فیزیکی سنگینی انجام می‌دهند، مصرف کالری بیشتری نسبت به افراد غیر فعال می‌باشد. علاوه بر این، برخی وضعیت ها نیز مانند بارداری و دوران رده بندی نیاز به میزان مصرف کالری بیشتر دارند.

توصیه می شود که همواره میزان مصرف کالری روزانه خود را کنترل کنید و در مورد نیازهای بدنتان آگاه شوید. بهتر است با یک تغذیه‌شناس متخصص درباره میزان مصرف کالری روزانه توافق کنید تا بتوانید برنامه غذایی سالمی را برای خود طراحی کنید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram