پیشنهاد سایت: لحظه تحویل سال 1403
آیا میدانید: که قد فضانوردان هنگامي که در فضا هستند ٥ تا ٧ سانتي متر بلندتر ميگردد ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه به لیمو


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه به لیمو

طبیعت عرق گیاه به لیمو : گرم

خواص: عرق گیاه به لیمو

آرام بخش، رفع اختلالات عصبی و استرس، ضد تشنج، بهبود عملکرد مفاصل و ماهیچه ها، دستگاه گوارش، تنظیم فشارخون

طبع به لیمو گرم و خشک است. درختچه این گیاه ۱/۵ تا ۲ متر است که گاهی بیشتر هم می‌شود. دارای برگ‌های ساده سرنیزه‌ای به طول ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر با قاعده گره‌ای و عموما بصورت دسته‌های سه‌تایی در هر گره است.

گل آذین انتهایی و بصورت خوشه‌های باریک، جام گل کوچک و بطور مشخص واجد دو لب، ارغوانی رنگ پریده، میوه هستکی و دارای ۲۱ عدد بذر است.

به لیمو نام یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایند لیمو را دارد.

برگ‌ها بخش دارویی این گیاه هستند و بویی شبیه لیمو دارند. برگ‌ها را در اواخر تابستان جمع آوری می‌کنند. پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم آن تند و کمی تلخ است.

خواص گیاه دارویی به لیمو

  • سینوزیت یا ورم حاد حفره‌های بینی را می‌توان با دمنوش به‌لیمو درمان کرد.
  •  به‌لیمو برای افرادی که بیماری‌های آسم و کم‌خونی دارند بسیار مفید است.
  •  بوی بد دهان را برطرف می‌کند.
  • برای تقویت حافظه می‌توان از عرق به لیمو استفاده کرد.
  • خواص آرام‌کنندگی به لیمو به خوبی شناخته شده است. برای افرادی که اضطراب مزمن و مشکلات عصبی دارند توصیه می‌شود. همچنین می‌تواند باعث سهولت و آرامش ذهن و بدن شود.
  • شربت به لیمو، از نوشیدنی‌های مناسب برای فصل تابستان است و تأثیر زیادی بر روی عملکرد و سلامت سیستم عصبی و قلبی دارد. استفاده از این شربت  به سلامت معده کمک می‌کند و باعث کاهش نفخ شکم و رفع اختلالت سیستم گوارش می‌شود.
  • برگ ها و پیکر رویشی این گیاه دارای خواص تب بر، مسکن، ضد نفخ، کمک‌کننده به هضم غذا، آرامش‌بخش، رفع درد شکم‌، دل‌پیچه‌، رفع تپش قلب و اثر مقوی بر معده دارد و برای رفع دردهای عصبی و پایین آوردن درجه حرارت بدن در بیماری‌ها بسیار مفید است.
  • به لیمو، فقط دارای ۲ گرم کالری است. همچنین این گیاه، غنی از ترکیبات عالی است که باعث کاهش خوردن در وعده‌های غذایی دیگر می‌شود. علاوه بر این‌ها چای به لیمو طی فرایندهای مختلف، موجب سوختن چربی در بدن می‌شود. در نتیجه این گیاه معطر و پرخاصیت موجب کاهش وزن شما می‌شود.
  •  در درمان سوء‌هاضمه، نفخ، سردردهای یک‌طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و رفع صداهای گوش، رفع خستگی بدن و علایم سرماخوردگی استفاده می‌شود.

موارد منع مصرف

  • اگر طبعتان گرم و صفراوی مزاج هستید، در مصرف آن دقت بیشتری کرده و از زیاده‌روی اجتناب کنید.
  • برگ‌های به لیمو در برخی افراد ایجاد حساسیت می‌کند و ممکن است تماس عصاره برگ‌های تازه آن با پوست باعث خارش شود.
  •  مصرف این نوشیدنی برای بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین در دوران بارداری و شیردهی با ضررهایی همراه بوده و بایستی با احتیاط مصرف شود. ‏

شیوه استفاده

  • برای آشپزی، می‌توانیم مقداری به لیموی تازه را چیده و آن را تفت داده یا در سالاد بریزیم. همچنین می‌توانیم از به لیموی خشک برای طعم‌دار کردن ماهی، گوشت و مرغ استفاده کنیم زیرا عطر لیموی تازه را به غذا می‌دهد.
  • شربت به لیمو: برگ به لیمو (۵۰ گرم) را در ۶ لیوان آب بجوشانید، سپس میوه به (۳۰۰ گرم) را رنده و به آن اضافه کنید و در نهایت یک لیوان گلاب و مقداری سکنجبین به ترکیب به دست آمده اضافه کنید تا شربت نهایی به دست آید.
  • چای به لیمو: یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می‌توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

عرق گیاه به لیمو

عرق گیاه به لیمو یکی از محصولات گیاهی است که از برگ‌ها و ساقه‌های گیاه لیمو تولید می‌شود. این عرق از طریق بخار‌کردن برگ‌ها و ساقه‌ها در آب استخراج می‌شود. عرق گیاه به لیمو بسیار معطر و دارای طعم تازه و ملایمی است که در صنعت غذایی، طب سنتی و بهداشت و سلامت کاربردهای متنوعی دارد.

عرق گیاه به لیمو به خاطر خواص بسیاری که دارد، محصولات گوناگونی را تولید می‌کند. اولین کاربرد از عرق گیاه به لیمو در مواد غذایی است. این عرق به لیمو به عنوان یک ادویه طبیعی و خوشمزه به غذاها افزوده می‌شود. همچنین در تهیه دسرها، نوشیدنی‌ها و سس‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. عرق گیاه به لیمو همچنین به عنوان اسانس نیز استفاده می‌شود که در تولید عطرها، صابون‌ها، محصولات پوستی و مراقبت از آرایشی کاربرد دارد.

عرق گیاه به لیمو همچنین خواص آرامش بخشی دارد. مصرف این عرق در محصولات آرامش بخشی مانند چای‌ها، روغن‌ها و لوازم بهداشتی می‌تواند به تولید احساس آرامش و آرامش درخشان کمک کند. همچنین، خواص ضد میکروبی و ضد قارچی عرق گیاه به لیمو باعث می‌شود که در تهیه محصولات ضد عفونی کننده و ضد باکتری از آن استفاده شود.

در طب سنتی نیز عرق گیاه به لیمو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عرق به عنوان درمان تقویتی از طریق رفع خستگی و بی‌نشاطی مصرف می‌شود. همچنین، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی عرق گیاه به لیمو می‌تواند در کنترل بیماری‌های التهابی و عفونی به کارگرفته شود.

عرق گیاه به لیمو همچنین خواص ضد تهوع دارد. به همین دلیل، در شربت‌ها و داروهای ضد تهوع استفاده می‌شود. همچنین، خواص آنتی اضطرابی و آرامش بخشی عرق گیاه به لیمو می‌تواند به کنترل اضطراب و استرس کمک کند.

عرق گیاه به لیمو همچنین مفید برای سلامت دهان و دندان است. مصرف آن به عنوان ضد عفونی کننده و ضد باکتری برای دست‌شویی دهان و بهداشت دهان اهمیت زیادی دارد. همچنین، خواص ضد رادیکال آزادی عرق گیاه به لیمو می‌تواند به افزایش سلامت لثه و جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان کمک کند.

در نهایت، عرق گیاه به لیمو به عنوان یک ماده طبیعی و معطر در صنعت غذایی، بهداشت و سلامت و طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد. این محصول گیاهی به دلیل خواص آنتی باکتریال، ضد قارچی، آرامش بخشی، ضد التهابی و ضد تهوع، انتخابی بسیار خوبی برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست، بهداشت دهان، محصولات آرامش بخش و غذاها است.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram