آیا میدانید: که فنلاند بهترين آب نوشيدني و هندوستان بدترين آب نوشيدني را دارد ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه دم اسب


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه دم اسب

طبیعت عرق گیاه دم اسب : سرد

خواص: عرق گیاه دم اسب

کاهش وزن و دفع چربی ها، تقویت مو، سنگ کلیه و مشکلات پروستات، عفونت های ادراری، فرسودگی ناخن ها، مشکلات قلبی

دم اسب یک گیاه است. از قسمت های بالای آن برای ساخت دارو استفاده می شود.

از دم اسب برای “احتباس مایعات” (ادما)، سنگ کلیه و مثانه، عفونت های دستگاه ادراری، ناتوانی در کنترل ادرار (بی اختیاری) و اختلالات کلی کلیه و مثانه استفاده می شود.

همچنین برای طاسی استفاده می شود. بیماری سل؛ زردی؛ هپاتیت؛ ناخن های شکننده؛ بیماری های مفصلی؛ نقرس؛ آرتروز؛ استخوان های ضعیف (پوکی استخوان)؛ سرمازدگی؛ کاهش وزن؛ دوره های قاعدگی سنگین؛ و خونریزی کنترل نشده (خونریزی) بینی، ریه یا معده را می‌توان با دم اسبی کاهش داد.

دم اسب برای درمان زخم ها و سوختگی ها مستقیماً روی پوست مالیده می شود و خواص دم اسب برای پوست فراوان است.

گزارش‌هایی مبنی بر آلوده شدن محصولات دم اسب به گیاهی به نام Equisetum palustre گزارش شده است. این گیاه حاوی مواد شیمیایی است که می تواند گاو را مسموم کند، اما سمیت آن در افراد ثابت نشده است.

مواد شیمیایی موجود در دم اسب ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشند. گیاهان مربوط به دم اسب حاوی مواد شیمیایی هستند که مانند “قرص های آب” (ادرار آور) عمل می کنند و برون ده ادرار را افزایش می دهند. اما مشخص نیست که آیا دم اسب این تأثیر را دارد یا خیر.

نام‌های دیگر گیاه دم اسب: چمن زن، سرخس دم اسبی یا ذنب الفرس. این گیاه طبیعتی سرد دارد.

معرفی گیاه دارویی دم اسب

  • علف دم اسبی اغلب به عنوان گیاه تزیینی در باغ‌ها یا سایر موارد استفاده می‌شود.
  • این گیاه دو نوع ریشه متمایز دارد. اولین ریشه در اوایل بهار رشد پیدا می‌کند و شبیه مارچوبه است. این ریشه قهوه‌ای است و مخروط در برگیرنده اسپور دارد.
  • گیاه دم اسب بالغ در تابستان رشد می‌کند و ریشه‌های سبز و نازکی دارد که شبیه دم اسب است.
  • این گیاه را می‌توان در خاک مرطوب و غنی و در آب و هوای معتدل نیمکره شمالی همچون آسیا، آمریکای شمالی و اروپا رشد داد.
  • در طب چینی نیز از دیرباز به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده بوده است.

خواص گیاه دم اسب

  1. جالینوس حکیم این گیاه را برای التیام تاندون و همچنین مداوای خونریزی بینی تجویز می‌کرد.
  2. این گیاه یک ماده ضدچروک و ضدپیری پوست است. سیلیکای موجود در این گیاه برای پوست و مو معجزه می‌کند. این ماده کلاژن ساز است؛ فقط کافی است از چای دم‌کرده دم اسبی برای پاکسازی صورت خود استفاده کنید.
  3. دمنوش و چای دم اسبی شما را لاغرتر می‌کند. هر روزتان را با این نوشیدنی عجیب آغاز کنید. این دمنوش می‌تواند سموم را از بین ببرد و سوخت و ساز بدن شما را بیشتر کند؛ به این ترتیب شما لاغرتر خواهید شد.
  4. بیماری مفاصل را بهبود می‌بخشد.
  5. در برگیرنده خاصیت ضد میکروبی طبیعی است.
  6. به بهبود ناخن‌های شکننده کمک می‌کند.
  7. نوشیدن دم کرده گیاه دم اسب موجب افزایش گردش خون در کلیه‌ها می‌گردد. مطالعات تجربی نشان داده است که دمنوش این گیاه به آرامی سنگ‌های کلیوی را حل کرده و دفع می‌نماید. این اثر را بیشتر مربوط به تأثیر آن در قلیایی کردن ادرار و همچنین فعالیت ضد عفونی‌کنندگی آن می‌دانند.
  8. یکی از کاربردهای شناخته شده این گیاه، کاربرد آن برای بهبود ناخن‌های شکننده است. اگر این گیاه را به صورت موضعی بر روی ناخن‌های خود بزنید یا آن را با مشورت با پزشک مصرف نمایید می‌توانید جلوی شکنندگی ناخن‌ها را بگیرید.
  9. روغن گیاه دم اسب، یک ماده ضد میکروبی فوق‌العاده است. در حقیقت یکی از مطالعات منتشر شده روغن این گیاه را در برابر عفونت‌های باکتریایی و قارچی خطرناکی همچون استافیلوکوکس، اشیرشیا کولی و سالمونلا مورد بررسی قرار داده است.
  10. خانم‌های عزیز اگر سیکل قاعدگی شما نامنظم است، از دمنوش این گیاه استفاده کنید. عصاره دم اسب به شما کمک می‌کند تا قاعدگی منظم و بدون دردی داشته باشید.
  11. با توجه به خاصیت قابض بودن آن، عصاره این گیاه برای درمان خونریزی بینی، پولیپ بینی، ترمیم زخم و سوختگی استفاده می‌شود.
  12. غرغره کردن دم‌کرده این گیاه برای رفع گلو درد و ورم گلو مؤثر است و مصرف آن اصولاً موجـب بهبـود بیمـاری‌های ریـوی می‌گردد.
  13. دم‌کرده این گیاه به عنوان دهان‌شویه و برای رفع عفونت‌های دهان و لثه یا التهاب حلق نیز به کار می‌رود.

موارد منع مصرف

  • این گیاه را نباید اطفال خردسال و زنان حامله مصرف کنند.
  • مصرف زیاد آن ممکن است باعث ناراحتی معده و اختلال در دستگاه هضم و اسهال شود.
  • برای افرادی که دچار مشکلات قلبی و کلیوی هستند یا ناراحتی کبدی دارند مورد منع مصرف دارد.

نحوه استفاده

  • دمنوش: یک قاشق مرباخوری از گیاه خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و برای مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.
  • جوشانده : مقدر ۱۰۰-۸۰ گرم گیاه خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید برای مدت نیم‌ساعت بجوشد سپس آن‌را صاف کرده و به مقدر یک فنجان قبل از هر غذا بنوشید.

عرق گیاه دم اسب

عرق گیاه دم اسب یکی از انواع عرق‌های گیاهی است که به دلیل خواص درمانی و آرامش‌بخشی آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه که علمی با نام Equisetum arvense شناخته می‌شود، به‌طور گسترده در مناطق معتدل و سرد جهان گسترش یافته است. از زمان‌های قدیم باورها و استفاده‌های طب سنتی، دم اسب به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

منشأ و فواید دم اسب:

نام عرق گیاه دم اسب به خاطر شکل دمسوز آن است که شبیه به دم اسب است. اصل استفاده از این گیاه به قرن های قبل از میلاد می رسد. عرق گیاه دم اسب از خواص بسیاری مانند ضد التهابی، ضد قارچی، ضد عفونتی و آرامش بخشی برخوردار است. ویتامین C و پتاسیم، کلسیم و مواد معدنی در آن وجود دارد.

ضد التهابی و آرامش بخشی:

عرق گیاه دم اسب حاوی ترکیبات فنولی و اسید آسکوربیک است که خواص ضد التهابی دارند و در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی عمل می‌کنند. این گیاه ضمن آرامش بخشی نقاط عصبی و کاهش استرس و افسردگی نیز مؤثر است.

ضد قارچی و ضد عفونتی:

ترکیبات آنتی‌باکتریال و ضدقارچی در این گیاه باعث می‌شود تا به عنوان یک ماده ضد عفونتی و ضد قارچ کاربرد داشته باشد. استفاده از عرق گیاه دم اسب در بهبود عفونت‌ها، مثلاً عفونت‌های ادراری و بیماری‌های پوستی معروف است.

مسکن و تسکین دهنده:

عرق گیاه دم اسب برای برطرف کردن درد‌ها و التهابات مفصلی به کار می‌رود. عصاره‌ای از این گیاه به صورت مخلوط با دیگر روغن‌ها برای ترمیم و تسکین عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تقویت مو و ناخن:

عرق گیاه دم اسب با دارا بودن مواد معدنی مختلف مانند کراتین، سیلیکا و کالسیم می تواند به تقویت مو و ناخن کمک کند.

ضدعفونت و بهبود کبد:

گیاه دم اسب به عنوان ماده ضدآنتی‌باکتریال و ضدعفونتی در خون استفاده می‌شود. اثر تمیز کننده آن بر روی سیستم گوارشی به خصوص کبد و کلیه بسیار نمونه‌ بارز است.

تنظیم قند خون:

دخترانی که در عرصه پریودی با مشکل اضافه خونریزی روبه‌رو هستند، می توانند از فواید عرق دم اسب بهره‌برداری کنند.

عرق گیاه دم اسب به دلیل خواص آرامش‌بخشی، ضد عفونتی و ضد التهابی‌اش در طب سنتی مرغوبیت زیادی دارد. با افزایش تحقیقات در زمینه خواص گیاهان دارویی و طب سنتی، امیدواریم که استفاده از این گیاه به عنوان داروی طبیعی و جایگزین درمانی برای بیماری‌ها و مشکلات مختلف سلامتی بیشتر شناخته شود.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram