آیا میدانید: که ٧٠ درصد مردم جهان غير از زبان رايج در کشورشان هيچ زبان ديگري را نشنيده اند ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه ریواس


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه ریواس

طبیعت عرق گیاه ریواس : سرد

خواص: عرق گیاه ریواس

 خنک کردن کبد،  درمان جوش‌های گرم صورت، درمان آبله، پیوره و دندان درد

نام و مزاج آن

نام اصلی آن ریواچ است و ریواس و رواش از آن ریشه می‌گیرد در فلات شرقی ایران، فارسی زبانان آن را به نام رواش و ریواچ می‌شناسند امروزه در ادبیات کتابی آن را ریواس می‌گویند و در افغانستان به آن چوکری هم می‌گویند.

ریواس طبعی سرد و خشک دارد.

معرفی

  • ریواس، گیاه بومی آسیاست و احتمال می‌رود اولین بار در سیبری یا هیمالیا برداشت شده باشد. حتی گفته می‌شود چینی‌ها پیش از میلاد مسیح به عنوان دارو از آن استفاده می‌کردند.
  • گیاهی است از تیره ی ترشک ها ( هفت بندها ) و دارای ساقه‌های هوایی و برگ‌های آن محتوی مواد ذخیره‌ای و اسیدی است به همین جهت مورد استفاده ی خوراکی قرار می گیرد.
  • ظاهر آن شبیه به کرفس اما صورتی رنگ و طعم آن ترش و شیرین یا ملس است
  • قسمت‌های مورد استفاده این گیاه دمبرگ آن است همچنین ریشه و میوه آن نیز مصرف دارویی دارد.

خواص ریواس

  1. مصرف این گیاه، جلوی عوارض ناشی از گرما را می گیرد و مخصوصا برای گرم‌ مزاج‌ ها توصیه می‌شود.
  2.  از بهترین گیاهان برای خنک کردن کبد است.
  3. خاصیت اشتها آوری دارد.
  4. تهوع را از بین می‌برد و باعث رفع تشنگی می‌شود.
  5. رقیق‌کننده خون است.
  6. برای درمان جوش‌های گرم صورت بسیار مفید است.
  7. ساقه‌هاى زیرزمینى آن نیز (معروف به ریوند) در رفع یبوست و کاهش علائم بواسیر تاثیرگذارند و معده را ضدعفونى مى‌کنند.
  8.  برای استحکام استخوان‌ها، ریشه ریواس را همراه با عرق مرزه در روغن کنجد بجوشانید و بعد از ولرم شدن آن را روی بدن ماساژ دهید.
  9. برای بیماری برص ریشه این گیاه دارویی را به‎ صورت پودر درآورده، با عسل مخلوط کنید و در محل بمالید.
  10. برای درمان آبله، پیوره و دندان درد، ساقه ریواس را بجوشانید و به‎ صورت ضماد روی محل قرار دهید. همچنین می‌توانید خود ریواس را بجوید.
  11.  به‌عنوان فعال کننده عملکرد دستگاه گوارش، ناقل نمک‌های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است.
  12. این گیاه دارویی در دسته سبزیجات کم‌کالری قرار دارد و مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌تواند تاثیرگذار باشد، زیرا این گیاه با بالا بردن سوخت و ساز بدن به کاهش وزن کمک می‌کند.
  13. در طب سنتی ریواس برای دفع بعضی از باکتری های مضر استفاده می‌شود.
  14. ساقه و ریشه‌ی آن حاوی مقادیر بالای فیبر هستند و به عنوان یک ملین طبیعی به بهبود حرکات روده کمک کرده و به پیشگیری ودرمان یبوست کمک می کند.

موارد منع مصرف

  • افرادی که مزاج سرد دارند نباید در مصرف این گیاه  زیاده‌روی کنند و حتما آن را با مصلحاتی نظیر عسل، مویز یا نبات مصرف کنند.
  • مصرف بیش از اندازه ریواس باعث جلوگیری از جذب کلسیم و منیزیم توسط بدن و پوکی استخوان می شود

شیوه استفاده‌‌‌‌ی ریواس

  • توصیه میکنم حتما شربت ریواس را امتحان کنید، این شربت بسیار گواراست و کافی است آب این گیاه دارویی را با مقداری شکر بجوشانید تا غلیظ شده و به حالت عسلی شکل درآید.
  • ۱۰۰ گرم آب ریواس خام را به همراه آب هویج یا کرفس، خیار و سیب (یک سوم آب ریواس، و دو سوم آبمیوه‌ها یا سبزی‌های ذکر شده) بنوشید.

عرق گیاه ریواس

عرق گیاه ریواس به عنوان یک ترکیب گیاهی قدیمی و معروف در طب سنتی بسیار مهم است. این عرق از گیاهی به نام ریواس (تخمیرک) استخراج می‌شود که در کشورهای مختلف به عنوان یک داروی موثر و طبیعی استفاده می‌شود.

ریواس یک گیاه استوایی است که در برخی نقاط آمریکای جنوبی مانند برزیل، پرو و کلمبیا یافت می‌شود. عرق این گیاه از بخش هوایی آن، به عنوان یک الکلیکت گیاهی به دست می‌آید. این عرق شامل موادی همچون تانین ها، ترپنوئیدها و فنول ها است که به عنوان مواد فعال گیاه شناخته می‌شوند.

از قدیمی‌ترین استفاده‌های عرق گیاه ریواس، به‌عنوان یک ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدان موثر است. این عرق معروف است به خاصیت ضد التهابی و ویروس کشنده خود. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مواد فعال حاضر در عرق گیاه ریواس، می‌توانند کمک به جلوگیری از رشد و گسترش ویروس های مختلف شده و حتی مشکلات پوستی را تسکین دهند.

همچنین، عرق گیاه ریواس به عنوان یک ماده ضد‌باکتریایی و ضد قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خاصیت باعث می‌شود که از عرق گیاه ریواس در تهیه صابون ها، محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی برای درمان عفونت های پوستی استفاده شود.

از دیگر موارد استفاده عرق گیاه ریواس می‌توان به استفاده آن به عنوان بخشی از درمان در روماتیسم، غرغره‌های دهانی و عفونت‌های دستگاه تنفسی اشاره کرد. این عرق همچنین معروف به خاصیت ضد اسپاسمودیک بوده و می‌تواند در درمان تنش عضلانی کمک کند.

به طور کلی، استفاده از عرق گیاه ریواس به عنوان یک عصاره طبیعی و جایگزین مطمئنی برای محصولات شیمیایی است. با توجه به خصوصیات ضد قارچی، ضد باکتری و ضد ویروسی آن، می‌توان از این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی رقم زد. همچنین، رعایت مقادیر استفاده و مشورت با پزشک قبل از استفاده از عرق گیاه ریواس ضروری است تا عوارض جانبی جلوگیری شود.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram