آیا میدانید: که نيکوتين سيگار به سرعت جذب خون مي شود و در مدت سي ثانيه به مغز مي رسد و بر سلول هاي عصبي اثر مي گذارد ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه زنجبیل


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه زنجبیل

طبیعت عرق گیاه زنجبیل : گرم

خواص: عرق گیاه زنجبیل

حلیل برنده باد معده و روده، تقویت کننده قلب ، معده و مثانه، درمان تهوع مادران باردار

نام و مزاج

گیاه زنجبیل یا زنجفیل از گیاهان دارویی پرخاصیت در طب سنتی است مزاج آن گرم و خشک می‌باشد.

معرفی

گیاه زنجبیل از قدیم الایام مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است و در مناطق گرمسیر کاشته می‌شود.

قسمت مورد استفاده این گیاه در واقع ریشه آن است، ریشه گیاهی علفی چند ساله با یک ریزم غده زخیم و در زیر زمین منشعب است در سال اول این گیاه ساقه سبز، افراشته، خزنده و نی مانند است و یک سری برگ های نازک و سر نیزه ای دارد.

خواص گیاه زنجبیل

  1. مقوی حافظه
  2. تحلیل برنده باد معده و روده
  3. آرام کننده درد کبد سرد
  4. باز کننده انسداد کبد و طحال
  5. تقویت کننده قلب ، معده و مثانه .
  6. مصرف زنجبیل برای کاهش درد‌ها و بیماری‌های مفصلی، کمردرد و قطع عادت ماهیانه هم مفید است.
  7. مصرف آن می‌تواند از ایجاد زخم معده ناشی از مصرف دارو‌ها و هلیکوباکترپیلوری هم پیشگیری کند.
  8.  می‌تواند برای درمان تهوع مادران باردار هم مفید باشد.
  9. مصرف این گیاه دارویی یا پودر آن در غذا می‌تواند در رفع دردهای قاعدگی هم موثر باشد.
  10. خوردن زنجبیل بیماری سفر را کنترل می‌ کند و از استفراغ و حالت تهوع در هنگام سفر کاملا پیش‌ گیری می‌ کند.
  11. ماده فعال زیستی موجود در زنجبیل تازه، می‌تواند به کاهش خطر عفونت‌ها کمک کند. در واقع ، عصاره زنجبیل می تواند رشد بسیاری از انواع مختلف باکتری را مهار کند. زنجبیل در برابر باکتریهای دهانی که باعث بیماریهای التهابی در لثه‌ها می‌شوند مانند ورم لثه و پریودنتیت بسیار مؤثر است.

موارد منع مصرف

  • کسانی که دچار التهاب و سوزش گلو و یا داغی کف حلق هستند، که در این حالت، مصلح زنجبیل، عسل و روغن بادام شیرین است.
  • گرم مزاجان
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به هموفیلی و بیماری‌های قلبی هستند زیرا  زنجبیل باعث رقیق شدن خون می شود.
  • افراد بیش از حد لاغر، زیرا زنجبیل سوزاننده چربی و سرکوبگر اشتهاست.

شیوه استفاده

  • می توانید گیاه زنجبیل را ‌همراه شکر یا نبات و کندر یا با عسل به‌صورت مربا دربیاورید و از آن به‌عنوان غذایی برای رفع رطوبت معده استفاده کنید.
  • می‌توانید ضماد برگ یا ریشه آن را به‌صورت موضعی برای بهبود بیماری‌های مفصلی، بریدگی‌ها و تورم‌های ایجاد‌ شده مصرف کنید.
  • روغن زنجبیل را می‌توان روی معده و روده ‌ها ماساژ داد تا هم هضم را بهبود ببخشد این کار همچنین موجب خواهد شد که بادهای بدن را تحلیل روند و دفع شوند. برای کاهش این بادها و بهبود هضم این ماساژ را انجام دهید.
  • برای تهیه دمنوش زنجبیل: یک قاشق مربا خوری پودر زنجبیل را در یک قوری چینی ریخته، به میزان لازم آب جوش به آن افزوده و به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم دم می کنیم
  • برای کاهش تهوع در دوران بارداری، زنان در این دوره روزی ۳ بار و هر بار حدود ۲۵۰ میلی‌گرم عصاره زنجبیل که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، مصرف کنند. اگر قرار است گیاه زنجبیل، مصرف شود، باید به این نکته توجه داشت که به دلیل ساختار ریشه‌ای آن، ۶۰ تا ۷۰ درصد حاوی پلی‌ساکارید است که اثر درمانی ضدتهوع ناشی از آن نیست. پس برای مصرف دوز ۲۵۰ میلی‌گرم ماده مۆثره، لازم است از زنجبیل به شکل تازه یا خشک بیشتر مصرف کرد.

زنجبیل تازه و نکات نگهداری آن:

  •  پوستے ڪہ از زنجبیل تازه میگیرید را دور نریزید! روے یڪ حولہ ڪاغذے پهن ڪنید تا خشڪ شود، سپس آسیاب ڪنید و بہ صورت ادویہ در غذا، انواع نان و شیرینے استفاده ڪنید.
  • براے نگہداری طولانے مدت زنجبیل تازه مےتوانید آن را شستہ، پوست گرفتہ و بہ صورت ورقہ‌اے خرد ڪرده و در فریزر نگہدارے ڪنید.

منبع: همکار طبیب دکتر غلامرضا کرد افشاری

عرق گیاه زنجبیل

عرق گیاه زنجبیل یکی از مواردی است که در طب سنتی و آیورودا درمانی بسیار معتبر است. زنجبیل به عنوان یکی از گیاهان دارویی رایج در بسیاری از کشورها شناخته شده است و به صورت عمده در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند.

ترکیبات فعال زنجبیل همچون جینژرول، شینگیبرن، زنکبرن و سیمبین از دلایل اصلی اثر بخشی آن به حساب می آیند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد اکسیدانی بوده و برای درمان گوارش، آرتروز، عفونت های تنفسی و عفونت های جلدی استفاده می شود.

عرق زنجبیل می تواند به پروسه گرم شدن بدن کمک کند و باعث افزایش عرق رسانی شود. این خاصیت ضد تعریق طبیعی آن را گزینه ای مناسب برای افرادی می کند که عرق زیاد و مشکل تعریق زیاد دارند.

به علاوه، زنجبیل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به بهبود عملکرد بخش هایی از سیستم ایمنی نظیر سلول های T و سیستم دفاع غیر خاص کمک می کند.

عرق زنجبیل همچنین دارای خاصیت ضد التهابی قوی است و می تواند در کاهش دردهای عضلانی و مفصلی، مشکلات روماتیسمی و تسریع فرآیند التئینگ استخوان به کار گرفته شود.

مطالعات نشان داده است که عرق زنجبیل می تواند سطوح کلسترول خون را کاهش داده و در پیشگیری از اختلالات قلبی و عروقی مفید باشد.

در نهایت، عرق زنجبیل آثار مثبتی در بهبود عملکرد مغز نیز دارد. این ماده می تواند در بهبود حافظه و غیره و همچنین در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون مفید باشد.

به طور کلی، عرق گیاه زنجبیل به دلیل ویژگی های دارویی و خواص سلامتی متعدد، می تواند به عنوان یک گزینه طبیعی و ایمن درمانی مفید باشد. با این حال، قبل از استفاده از هر گونه محصول طبیعی، توصیه می شود که با یک متخصص درمانی مشورت کنید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram