آیا میدانید: که رنگ سفيد براي زنبور عسل آرامش دهنده و رنگ قهوه اي ناراحت کننده است ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه زوفا


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه زوفا

طبیعت عرق گیاه زوفا : گرم

خواص: عرق گیاه زوفا

برطرف کننده سرفه و ناراحتیهای ریوی مانند تنگی نفس، افزایش دهنده اشتها، ضد سرفه و خلط آوری بسیار بالا

گیاه زوفا نمونه‌ای از گیاهان دارویی است که در دسته گیاهان گل بنفش قرار می‌گیرد. در طب سمتی خواص بیشماری برای این گیاه ذکر شده  و از آن به عنوان راهکاری برای درمان برخی از مشلا و بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، درمان درد گلو و.. یاد شده است. در ادامه این مقاله قرار است در خصوص این که زوفا چیست و خواص گیاه زوفا چیست نکاتی را برای شما بیان کنیم. پس همراه ما باشید.

معرفی گیاه زوفا

اسم زوفا در کتب قدیمی طب سنتی مثل کتاب مخزن الادویه به نام زوفا یابس آمده است. گیاه زوفا طبع گرم و خشک دارد.

گیاه زوفا درختچه‌ای است با ساقه‌های منشعب که ارتفاع آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه به حالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران، هند، ترکیه و شوروی می‌روید. برگ‌های آن کوچک، خط در، نوک تیز و سبزرنگ است که بسیار معطر است. گل‌های آن آبی و گاهی سفید‌اند که در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

گیاه زوفا، گیاهی است که هم به صورت خودرو و وحشی و هم بصورت کشت پرورشی رویش دارد. نوع وحشی آن از نوع پرورشی آن قوی‌تر و موثر‌تر است.

این گیاه در زمین‌های آهکی دارای رشد بهتری است و تا ارتفاع ۲۰۰۰ متری در کوهستان ها نیز دیده می‌شود.

خواص گل زوفا

  • برطرف کننده سرفه و ناراحتی‌های ریوی مانند تنگی نفس
  • گیاه زوفا نرم کننده سینه
  • خلط آور
  • مقوی معده
  •  برطرف کننده نفخ شکم
  • گیاه زوفا ادرار آور
  • مفید در مداوای آسم
  • یکی از مهم‌ترین خواص گل زوفا افزایش‌دهنده اشتها می‌باشد.
  • در مشکلات ناشی از بلغم مفید است.
  • از دیگر خواص گل زوفا آن است که خاصیت ضد سرفه و خلط‌آوری بسیار بالایی دارد. هنگامی که سرماخوردگی همراه با خلط گلو و خس‌خس سینه داشته باشید مصرف جوشانده گل زوفا توصیه می‌شود.
  • قویت معده و از بین برنده کرم آن (جوشانده زوفا + عسل)
  • کاهش ورم بخصوص ورم لوزه‌ها از دیگر خواص گل زوفا است.
  • دفع خون جامد ناشی از خونریزی داخلی و ترمیم زخم‌ها نمونه‌ای دیگر از خواص گل زوفا است.
  • از زوفا برای کاهش درد مفاصل نیز می‌توان استفاده نمود.

شیوه استفاده از گیاه زوفا

  • جوشانده ترکیب گل زوفا + گل ختمی + پرسیاوشان+ صمغ عربی + بادرنجبویه در درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.
  • مصرف جوشانده زوفا و سکنجبین باعث پاکسازی بدن از اخلاط غلیظ می شود.
  • از این گیاه، روغنی استخراج می‌شود که اثرات درمانی فراوانی دارد. پیش از استفاده از روغن زوفا، آن را با یک روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید.
  • شربت گل زوفا خاصیت ضد میکروبی، ویروسی و باکتریایی دارد، خلط آور است و گوش درد را درمان می‌کند. این شربت به علت داشتن ویتامین‌های A.، C.، E، فلاونوئید‌ها و آنتوسیانین‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد؛ بنابراین میتوان گفت از دیگر خواص گیاه زوفا آن است که سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

موارد منع مصرف گیاه زوفا

اگرچه خواص گیاه زوفا زیاد است اما موراد منع مصرف از این گیاه برای افراد وجود دارد که توجه به آن حائز اهمیت است. در ادامه تعدادی از این موراد منع مصرف را ذکر خواهیم کرد:

  • مصرف زوفا در مادران باردار، کودکان زیر دو سال و در دوران شیردهی مضر است.
  • مصرف بیش از اندازه این گیاه برای کبد مضر است.
  • زیاده‌روی در مصرف زوفا می‌تواند باعث بروز اثرات سمیت آن شود. حد مجاز مصرف آن به صورت دم‌کرده ۲۰-۱۵ گرم در روز است.
  • به علت گرم بودن این گیاه توصیه می‌شود در تابستان مصرف نشود.
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند، زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می‌دهد.

نتیجه

همان‌طوز که گفته شد، در طب سنتی گیاهانی شناخته شده وجود دارند که از آن‌ها برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. در متن بالا سعی کردیم در خصوص این که زوفا چیست و چه خواصی دارد نکاتی را برای شما بیان کنیم. امیدواریم استفاده از این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

عرق گیاه زوفا

عرق گیاه زوفا، یک ماده گیاهی تقطیر شده است که در پوست گیاه زوفا و قسمت هایی از ریزوم آن یافت می شود. این گیاه معمولاً در نواحی گرم و خشک رشد می کند و از خانواده Asparagaceae می باشد. عرق زوفا به طور طبیعی به صورت یک ماده زیتونی به رنگ شکری تیره عرق می کند که غلیظ و زمزمه ای است.

1. تاریخچه استفاده: عرق گیاه زوفا در طی قرونی که می گذرد، به عنوان یک روش گیاهی درمانی استفاده می شده است. از دوره های باستان به عنوان دارویی برای درمان بیماری ها و آسیب های مختلف استفاده می شد.

2. ترکیب شیمیایی: عرق گیاه زوفا شامل ترکیبات شیمیایی مختلفی است که شامل فنلک، ترپنوئیدها، ساپونین ها و فلاوونوئیدها است. این مواد ترکیبی از فعالیت های آنتی باکتریال و ضد قارچ برخوردار هستند.

3. خواص دارویی: عرق گیاه زوفا دارای خواص دارویی فراوانی است. این شامل خواص آنتی‌الرژی، ضد التهابی، ضد تشنجی و آنتی‌میکروب است.

4. کاربردها در طب سنتی: عرق زوفا در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلفی مانند آسم، آلرژی، التهابات پوست، خسارت های تنفسی و اعصابی مورد استفاده قرار می گیرد.

5. کاربردها در صنعت آرایشی: عرق زوفا به عنوان یک ماده طبیعی و روغنی مورد استفاده قرار می گیرد. این عرق می تواند به عنوان یک روغن پایه در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون ها، کرم ها و صابون ها استفاده شود.

6. کاربردها در صنایع دیگر: عرق گیاه زوفا در صنایع دیگری مانند صنایع داروسازی، صنعت تولید رنگ های طبیعی و صنایع مرتبط با عرق گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.

7. مکمل بهداشتی: عرق گیاه زوفا برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد کبد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، به طور سنتی برای کاهش استرس و افزایش انرژی نیز مصرف می شود.

8. عوارض جانبی: عرق زوفا در دوزهای بالا ممکن است عوارضی مانند تهوع، اسهال و بی خوابی را ایجاد کند. بنابراین، قبل از مصرف آن، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

9. محدودیت ها و هشدارها: عرق زوفا برای برخی از افراد، مانند زنان باردار و شیرده، آسیب زدنی است. همچنین، افرادی که به گلوکز یا دیابت حساسند، باید از مصرف آن پرهیز کنند.

10. تحقیقات آینده: تحقیقات بیشتری در مورد خواص دارویی و کاربردهای عرق زوفا همچنان در جریان است. تحقیقات آینده می تواند فهم بهتری درباره مکانیسم عمل این ماده گیاهی و نحوه استفاده بهینه آن در درمان بیماری ها ارائه دهد.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram