آیا میدانید: که زنبور از بوي عرق بدش مي آيد و به کسي که بدنش بو بدهد يا عطر زده باشد حمله مي کند ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه هندوانه ابوجهل


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه هندوانه ابوجهل

طبیعت عرق گیاه هندوانه ابوجهل : گرم

خواص: عرق گیاه هندوانه ابوجهل

 آنتی‌بیوتیک قوی، پادزهر سم مار و عقرب، درمان صدا در گوش،  بین بردن کک، جلوگیری از ریزش مو

هندوانه ابوجهلی یکی از میوه‌های تقریبا نشناخته اما پرخاصیت است که در طب سنتی بر استفاده از آن تاکید ویژه‌ای نیز شده است. در ان مقاله از طبایع قصد داریم در خصوص خواص هندوانه ابوجهل در طب اسلامی و مزایای استفاده از هندوانه ابوجهل خشک شده نکاتی را بیان کنیم. پس همراه ما باشید.

معرفی هندوانه ابوجهل

در ایران به هندوانه ابوجهل، حنظل، خربزه روباه، تیره کدو و یا سیب تلخ نیز گفته می‌شود. گیاهی است علفی یکساله و دارای ساقه خزنده و پیچک که طبعی خیلی گرم و خشک دارد و در مناطق جنوبی ایران مانند جزیره قشم، بلوچستان، جهرم و بعضی نقاط دیگر می‌روید.

میوه این گیاه شباهت بسیاری به هندوانه‌های معمولی دارد ولی از نظر سایز و اندازه نسبت به آن‌ها کوچک‌تر و به اندازه یک پرتقال است. علاوه بر سایز و اندازه،  اصلی‌ترین تفاوت این گیاه با هندوانه معمولی، طعم تلخ آن است.

هندوانه ابوجهل در نواحی گرم ایران و در دامنه کوه‌ها به صورت خودرو می‌روید. البته گاهی نیز کشاورزان اقدام به کاشت این گیاه می‌کنند تا از خواص میوه این گیاه استفاده کنند.

بوته‌های این گیاه معمولا بسیار میوه می‌دهد. دانه‌هایی که در داخل این میوه‌ها است، مصرف دارویی دارد و در اکثر عطاری‌ها می‌توانید از این دانه‌ها پیدا کنید.

خواص هندوانه ابوجهل در طب اسلامی

  1. خواص هندوانه ابوجهل در طب اسلامی این گونه آمده است که برای بیماران بلغمی مفید است. این گیاه مسهل بسیار قوی بلغم بوده و اخلاط بلغمی را از اعماق بدن خارج می‌کند.
  2. هندوانه ابوجهل یک آنتی‌بیوتیک قوی است.
  3. جهت درد سیاتیک از روغن این گیاه به محل عصب بمالند.
  4. جهت درد مفاصل و نقرس با روغن میوه هندوانه ابوجهل ماساژ دهند.
  5. جهت واریس از روغن آن بر قسمت‌های واریس بمالند.
  6. هندوانه ابوجهل طب سنتی برای درمان جذام از روغن آن بر پوست بمالند و حدود نیم گرم از گرد کاملاً ساییده شده آن همراه نشاسته یا صمغ‌ عربی میل‌ کنند.
  7. ریشه هندوانه ابوجهل پادزهر سم مار و عقرب است. بصورت دم کرده حدود ۴ گرم الی ۸ گرم میل کنند.
  8. جهت بیماری‌های سردرد، درد شقیقه، فلج، لقوه و صرع نیز مفید است.
  9. برای درمان صدا در گوش ۱ یا ۲ قطره از روغن این گیاه را در گوش بچکانند.
  10. برای جلوگیری از ریزش مو حدود نیم گرم از پودر کاملاً سائیده این گیاه همراه کمی ادویه با غذا میل شود.
  11. برای از بین بردن کک در اتاق برگ تازه هندوانه ابوجهل را می‌پاشند.
  12. جهت خارش پوست هندوانه ابوجهل خشک شده را با ماست مخلوط کرده بمالند.

موارد منع مصرف هندوانه ابوجهل

  • با وجود تأثیر مثبت هندوانه ابوجهل در کاهش میزان قند و چربی خون، اثرات سمی مصرف این گیاه روی قلب، کبد و دستگاه گوارش نیز مشاهده شده است. این گیاه در کنار خواصی که دارد گیاهی سمی است و مصرف زیاد و بیش از اندازه آن می‌تواند باعث مرگ شود.
  • همچنین مصرف این میوه به دلیل احتمال سقط جنین در زنان باردار و به دلیل ورود ترکیبات سمی گیاه به شیر در دوران شیردهی توصیه نشده است.

شیوه استفاده هندوانه ابوجهل

  • کسانی که سکته مغزی کرده‌اند نیم گرم همراه نشاسته با غذا ۴ روز در ماه میل کنند.
  • برای بیماری قند نیم گرم همراه نشاسته با غذا ۷ روز در ماه میل کنند.
  • جهت توجه جریان خون از مغز به سایر اندام‌ها حدود نیم گرم از پودر کاملاً سائیده شده این گیاه همراه با کمی نشاسته میل شود.
  • جهت جلوگیری از سفیدشدن مو میوه هندوانه ابوجهل را سوراخ کرده دانه‌های آن را بیرون آورده سپس با روغن زنبق داخل آن را پر کنند و سوراخ را با قطعه‌ای از میوه مسدود کنند آن‌را داخل خمیر گذاشته در آب‌جوش بگذارند بپزد سپس از روغن آن بصورت خضاب استفاده کنند.

منبع:علم الادویه، سید محمدعلی سید نظری

عرق گیاه هندوانه ابوجهل

عرق گیاه هندوانه ابوجهل یک ماده طبیعی است که به دلیل خواص مفید و درمانی آن در طب سنتی، محبوبیت بالایی دارد. این عرق از ریشه گیاه هندوانه ابوجهل به دست می‌آید و به صورت مایعی تقطیر می‌شود. در این مقاله، به بررسی خواص و کاربردهای عرق گیاه هندوانه ابوجهل در طب سنتی می‌پردازیم.

1. تسکین درد: عرق گیاه هندوانه ابوجهل به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد التهابی و ضد درد، می‌تواند در تسکین دردهای مفصلی و عضلانی موثر باشد.

2. ضدعفونی کننده: تحقیقات نشان داده است که عرق گیاه هندوانه ابوجهل قدرت ضدعفونی بالایی دارد و می‌تواند در درمان عفونت‌های مختلف مانند عفونت های دستگاه تنفسی و ادراری مؤثر باشد.

3. افزایش سیستم ایمنی: عرق گیاه هندوانه ابوجهل می‌تواند بهبود سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از بروز عفونت‌های مختلف جلوگیری نماید.

4. تنظیم فشار خون: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عرق گیاه هندوانه ابوجهل می‌تواند فشار خون را کنترل کرده و کاهش دهد، به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون بالا.

5. جلوگیری از بیماری‌های قلبی: استفاده مداوم از عرق هندوانه ابوجهل می‌تواند به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند.

6. آرامش بخش: عرق هندوانه ابوجهل به صورت طبیعی آرامش و آرامش بخشی را فراهم می‌کند و ممکن است به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

7. تسریع در بهبود زخم‌ها: خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده عرق هندوانه ابوجهل می‌تواند در برابر لطمات و زخم‌های خورده به پوست کمک کند و فرآیند بهبود آن‌ها را تسریع کند.

8. تنظیم قاعدگی: عرق گیاه هندوانه ابوجهل می‌تواند در تنظیم قاعدگی بدن بهبود بخشد و مشکلات مربوط به قاعدگی را کاهش دهد.

9. ضد افسردگی: تحقیقاتی نشان داده است که مصرف عرق هندوانه ابوجهل ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند و عملکرد روانی را بهبود بخشد.

10. تسکین التهاب مفاصل: مواد ترکیبی موجود در عرق گیاه هندوانه ابوجهل می‌توانند در کاهش التهاب مفاصل و بهبود عوارض آن‌ها موثر باشند.

به طور کلی، عرق گیاه هندوانه ابوجهل به دلیل خاصیت ضد التهابی، ضد عفونی کننده و تسکینی خود، می‌تواند در درمان و پیشگیری از بسیاری از مشکلات سلامتی مفید باشد. با این حال، قبل از استفاده از آن، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا ضررهای جانبی و تداخل با داروهای دیگر را احتمالی کنترل کنند.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram