آیا میدانید: که آدولف هيتلر گياهخوار بوده است ؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه پونه


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه پونه

طبیعت عرق گیاه پونه : گرم

خواص: عرق گیاه پونه

اشتها آور، بادشکن، ضد اسهال، مسکن سکسکه، رفع سوزش معده، ضد سرفه، خلط آور

طبع پونه کوهی سرد است یا گرم؟

پونه کوهی مزاجی گرم و خشک (درجه سه) دارد.

معرفی پونه کوهی

  • پونه کوهی از گیاهان خانواده نعنائیان، گیاهی چند ساله دارای ساقه‌ای چهارگوش و برگ‌های کُرکی قرینه در دو طرف ساقه، گل‌های صورتی و بنفش است
  • اساساً به صورت وحشی در مکان‌های مرطوب مانند حاشیه رودخانه‌ها و برف‌های ذوب شده دامنه‌ها می‌روید.
  • بوی بسیار مطبوع و خوش پونه کوهی از چند متری آن قابل استشمام است
  • امروزه از برگ، گل و ساقه این گیاه در تهیه دمنوش و چای‌های گیاهی یا به عنوان اسانس و افزودنی در مخلوط‌های ادویه‌های تجارتی برای طعم دادن به غذا‌ها استفاده می‌شود.طعم پونه کوهی در ابتدا گرم، کاملاً معطر و تقریباً گس و تلخ است و پس از مدتی ایجاد احساس خنکی می‌کند.

خواص پونه کوهی در طب سنتی

  1. این گیاه دارویی از بهترین گیاهان تقویت‌ کننده به شمار می‌ رود
  2. ضد تشنج و آرام‌کننده اعصاب است.
  3. به درمان اسهال و بیماری‌های روده‌ای کمک می‌کند.
  4. درد معده و بی‌اشتهایی را تسکین می‌دهد
  5. برای ناراحتی‌های کبدی بسیار موثر است.
  6. احساس سنگینی در معده و یا ترش‌کردن بعد از صرف غذا را برطرف می‌کند.
  7. جویدن آن برای برطرف کردن سکسکه بسیار مفید است.
  8. چون پونه هم تحلیل‌برنده و هم تکه‌کننده و نرمی‌بخش است خوردنش در علاج جذام هم مفید است.
  9. افشره‌اش کرم گوش را از بین می‌برد و پونه کوهی داروی زخم دهان است و ریختنی‌ها را از سوراخ بینی بیرون سازد. سوختۀ غلیجن هم لثه را استوار سازد .
  10. پونه با تنظیم چرخه های قاعدگی کمک می کند تا این چرخه ها به موقع ایجاد شوند. این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون های استروژن و پروژسترون اتفاق می افتد.
  11. عرق پونه کوهی مانع ترش کردن معده می‌ شود. این عرق را در ۱ لیوان آبجوش دم کرده، با عسل شیرین میل کنید تا رفلکس معده برطرف شود.
  12. ترکیبات موجود در پونه کوهی، یک عامل تحریک کننده است که می‌تواند تولید سلول‌های سفید خون را افزایش داده، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و بهبودی از بیماری را سرعت ببخشد.
  13. فیبر موجود در این گیاه به درمان یبوست و سلامت روده‌ها کمک می‌کند و جذب عناصر غذایی از روده را بهبود می‌بخشد
  14. مصرف چای و دمنوش تهیه شده از این گیاه برای افراد دارای فشار خون بالا مفید خواهد بود و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

موارد منع مصرف پونه کوهی

  • مصرف پونه برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. پونه باعث ازدیاد تعریق در بدن می‌شود و از این حیث باید با ملاحظه مصرف شود.
  • زیاده‌روی در مصرف پونه کوهی باعث بروز سردرد، افزایش فشار خون و پمپاژ قلب می‌شود.
  • افراط در مصرف پونه کوهی باعث بروز مسمومیت و تشنج می‌شود.
  •  افرادی که به گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارند، از پونه کوهی استفاده نکنند؛ زیرا باعث تشدید آلرژی‌شان می‌شود.

شیوه استفاده از پونه کوهی

یک قاشق چای‌خوری پونه را به‌همراه یک لیوان آب جوش بگذارید بین‌۱۰ تا ۱۵‌دقیقه دم بکشد و سپس صاف کرده آن را همراه با عسل روزی سه بار میل

عرق گیاه پونه

عرق گیاه پونه یکی از محصولات طبیعی است که از گیاه پونه استخراج می‌شود. این گیاه در مناطق مختلف جهان رشد می‌کند و به عنوان یک گیاه دارویی معروف است. عرق گیاه پونه به عنوان یک ماده مفید برای استفاده در تهویه مطبوع، ضد عفونی کننده و ضد التهاب بوده است.

از منابع طبیعی برای بهبود سلامتی و درمان برخی از بیماری‌ها استفاده شده است. عرق گیاه پونه آنتی‌باکتریال، ضد قارچ و ضد ویروس است. همچنین، دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد اکسیدانی است. عرق گیاه پونه می‌تواند بهبود علائم در برخی از بیماری‌ها مانند آسم، التهاب مفاصل و عفونت‌های پوستی کمک کند.

در چند سال اخیر، عرق گیاه پونه به عنوان یک ماده طبیعی برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی-عروقی مطرح شده است. دیگر مزایای استفاده از عرق گیاه پونه شامل کاهش استرس، بهبود خواب و رفع اضطراب می‌شود.

برخی از تحقیقات نشان داده‌است که عرق گیاه پونه می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد و بهبود عملکرد قلبی را افزایش دهد. همچنین، نشان داده شده است که عرق گیاه پونه می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش داده و بهبود عملکرد کبد را نیز تسهیل کند.

عرق گیاه پونه می‌تواند به عنوان یک محصول طبیعی برای تسکین درد عضلانی و التهابات مفاصل استفاده شود. این عرق به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند در کاهش التهاب‌ها و کشیدگی‌های عضلانی مؤثر باشد.

عرق گیاه پونه همچنین به عنوان یک ماده ضد میکروبی بسیار دارای اثر قوی است و می‌تواند در درمان عفونت‌های پوستی و زخم‌ها مؤثر باشد. از طریق اثرات آنتی‌باکتریال و ضد قارچی خود، عرق گیاه پونه می‌تواند رشد میکروب‌ها را کنترل کند و التهاب‌های پوستی را کاهش دهد.

به طور خلاصه، عرق گیاه پونه یک محصول طبیعی است که خواص ضد التهابی، ضد سرطانی، ضد اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد قارچ دارد. این محصول می‌تواند در بهبود علائم بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های قلبی-عروقی، عفونت‌های پوستی و دردهای عضلانی موثر باشد.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram