آیا میدانید: آيا مي دانستيد که لايه پوستي که آرنج دست را پوشانده در هر ده روز يک بار عوض مي شود؟
logo

مشخصات و خواص عرق گیاه چریش


نام گیاه دارویی مورد نظر را وارد کنید

عرق گیاه چریش

طبیعت عرق گیاه چریش : گرم

خواص: عرق گیاه چریش

ریزش مو، اگزمای پوستی، جلوگیری از سفیدی مو و شکنندگی ناخن ها، تقویت سیستم ایمنی بدن

گیاه چریش معطر و خوراکی بوده و  در دامنه کوه‌ها، دشت‌ها و جلگه‌ها می‌روید. بوته‌های این گیاه دارویی چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده‌ است.

این گیاه  در خراسان شمالی به لحاظ شرایط اقلیمی آن بخصوص در مناطق شمالی در منطقه گلول شیروان، راز و جرگلان، ارتفاعات اسدلی و کوه شاه جهان اسفراین، سالوک، کوه بهار، قزلق و شوقان جاجرم و مناطقی از شهرستان مانه و سملقان می‌روید.

گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی‌ها عرضه می‌شود. مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند.

خواص چریش

  1. چریش دارای خاصیت ضد سرطانی است. در بدن همه ما سلول‌های سرطانی وجود دارد ولی به صورت طبیعی بی‌نظم و سازمان دهی نشده‌اند. پس، به صورت روزانه کمی از برگ چریش را باید مصرف کنید تا تعداد سلول‌های سرطانی را از حد نصاب کمتر نگه دارید.
  2.  مخلوط چریش، آب و عسل را به موهای خود بزنید تا مشکل خشکی موهای شما برطرف شود.
  3. این گیاه ضدبارداری است و خاصیت اسپرم کشی دارد.
  4. پودر چریش را با کمی اب مخلوط کنید و بگذارید تا به مدت ۱۵ دقیقه روی چشمان شما بماند تا تیرگی دور چشمتان برطرف شود.
  5. غرغره کردن دم کرده این گیاه دارویی باعث رفع گلو درد می‌شود.
  6. ریشه‌های غده‌ای برخی از این گونه‌ها چسبناک بوده که موارد استفاده از آن در مناطق مختلفی از جمله ایران، ترکمنستان و افغانستان به عنوان چسب طبیعی مشاهده شده است.
  7. این گیاه دارویی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به از بین بردن هر نوع بیماری که باعث ضعیف شدن بدن می‌شود کمک می‌کند.

موارد منع مصرف

  • در صورت مصرف بیش از حد، چریش موجب نابودی نطفه می‌‌شود . خانم‌های باردار در چهار تا پنج ماه اول بارداری که جنین در حال رشد می‌باشد نباید چریش مصرف نمایند.

شیوه استفاده

  • چند برگ چریش را به مدت یک شب در آب خیس نمایید و صبح با این آب بدن خود را بشویید. بعد از استحمام با این آب پوستی پاک و درخشان خواهید داشت.
  • برای رفع جوش‌های سرسیاه، هر بار ۲ تا ۳ قطره روغن چریش حل شده در آب، روی جوش‌ها بمالید.

عرق گیاه چریش

عرق گیاه چریش یکی از محصولات طبیعی است که از گیاه چریش استخراج می‌شود. این گیاه از خانواده فالریانویدها و در نواحی معتدله و گرمسیری جنوب آسیا رشد می‌کند. عرق گیاه چریش به عنوان یک عصاره گیاهی طبیعی در طب سنتی آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عرق با استفاده از روش‌های استخراجی مانند اسانس‌گیری و گرازه‌بری از گیاه چریش به دست می‌آید.

استفاده‌های مختلف عرق گیاه چریش عمدتاً به خاطر خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده‌ای که دارد است. این عرق به عنوان یک عصاره طبیعی که دارای خواص ضد سرطان و ضد اکسیداسیونی قوی است، در درمان برخی بیماری‌ها مانند عفونت‌ها، التهابات مفصلی، زخم‌ها، سوختگی‌ها و حتی برخی نوع‌های سرطان تجویز می‌گردد.

علاوه بر این، عرق گیاه چریش برای مراقبت از پوست نیز استفاده می‌شود. این عرق به سبب خواص آنتی‌باکتریال و ضد قارچی خود، می‌تواند در درمان آکنه، پوستهای چرب و مستعد لکه‌های پوستی مؤثر باشد. همچنین، به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی عرق چریش، می‌تواند در از بین بردن رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از پیری زودرس پوست مفید باشد.

عرق گیاه چریش همچنین به عنوان یک راهکار طبیعی برای رفع مشکلات گوارشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی این عرق قادر است در درمان عفونت‌های دستگاه گوارش، اسهال و التهاب‌های مختلف مؤثر باشد. همچنین، مصرف عرق چریش می‌تواند مشکلات روده و قند خون را نیز بهبود بخشد.

در مجموع، عرق گیاه چریش با توجه به خواص دارویی و ضدعفونی کننده‌ای که دارد، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. با این حال، همواره بهتر است قبل از استفاده از هر نوع عرق گیاهی یا دارویی، با متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید تا نتایج مطلوب را به دست آورید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram