آیا میدانید: که طول عمر متوسط سنجاب ٩ سال است ؟
logo

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان


دعای مورد نظر را انتخاب کنید

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
دعا:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ.
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.
معنی فارسی:
خدایا، در این ماه درهای بهشت را به رویم بگشا و درهای آتش دوزخ را به روزیم ببند و به تلاوت قرآن توفیقم ده، ای نازل کننده آرامش در دل‌های مؤمنان.

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

عنوان: "دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان"

مقدمه:

ماه مبارک رمضان همچون یک سفر روحانی است که مردم اسلامی در آن به طور فزاینده‌ای با خداوند ارتباط برقرار می‌کنند. در این ماه، عبادت‌های فراوانی انجام می‌شود ازجمله روزه گرفتن، قرآن خواندن و انجام نمازهای جماعتی و توسل به دعاها. یکی از دعاهای مهم و معروف در این ماه، دعای روز بیستم است که در ادامه به معرفی و بررسی آن می‌پردازیم.

بدنیا آمدن دعای روز بیستم ماه رمضان:

دعای روز بیستم نیز همانند بسیاری از دعاهای دیگر در کتاب مقدس قرآن مجید ذکر شده است. به گفته معصومین (ع)، این دعا از خطبه امام سجاد (ع) در روز عرفه الهی نازل شده است. طبق آموزه‌های اسلامی، این دعای بزرگ غباری شدید بر دل انسان می‌اندازد و او را به سوی خداوند خطاب می‌کند.

طرح مسئله:

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان، غنی از معانی و مفاهیم است و در آن بسیاری از مسائل مورد نیاز انسان‌ها طرح شده است. این دعا در چیستان عمده‌ای از دعاهای بهار، خواهش‌ها و رغبت‌های دل با احساسات منسجم از بیت زیر خدابخشایش را خواسته است:

"اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ، وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ، وَ اجْعَلْنِی مِنْ عِبَادِ الصَّالِحِینَ، الَّذِینَ قَدْ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ یَرْجُونَ وَجْهَکَ فِی کُلِّ صَلاَحٍ وَ سَعَادَه، وَ لا تَجْعَلْ حُبَّکَ فِی قَلْبِی مُحَلاً لِدَوَامِ مَیْلٍ فِی الْمَعَاصِی، وَ لا تُرِیَنِی فِی الْمَعَاصِیَ مَنْفُورًا، وَ اجْعَلْنِی مِنَ الَّذِینَ تَعْلَمُونَ الْغِیبَ فِی الدُّنْیَا الْمُؤَمِّنَهَ؛ فَاکْتُبْنِی عِنْدَکَ دَعَاءً، وَ صَلِّ عَلَیْنَا فِی الدُّنْیَا وَ الآخِرَةِ، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ."

مفهوم دعا:

این دعا در واقع آرزوی انسان برای دستیابی به خواسته‌های الهی و وجود در صلح و سعادت می‌باشد. در این دعا، انسان از خداوند خواسته می‌کند که او را جزء اولی ها و توابین قرار دهد و از آنچه که او را از جلوی گناهان دور نگاه دارد، تطهیر کند. همچنین، دلخواه انسان است که خداوند او را از جمله بندگان صالح قرار دهد که به امید روی تو در هر موقعیت و در هر شرایطی، اعمال صالحی انجام داده‌اند. در پایان از خداوند خواسته می‌شود که در دنیا و در آخرت، رحمت خود را بر انسانان ارزانی داشته باشد و علاوه بر آن، به آرامش و صلح شما در هر دو عالم دست یابد.

نتیجه‌گیری:

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان، غنی از معنا و تاثیر است و بطور مستقیم به نیت و خواسته‌های مخاطب خداوند اشاره می‌کند. این دعا شایسته‌ترین و مناسب‌ترین حالت عبادت بنده به خداوند را معرفی می‌کند و چشم بنده را به طرف خواسته‌های الهی بالا می‌برد. در طول روزهای این ماه بارکت، در نمازها، وقتی رو به قبل روزیمه، این دعا را با تمسک و احساس می‌خوانیم تا با خداوند ارتباط برقرار کنیم و به خوبی و برکت این ماه بسارید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram