آیا میدانید: که ارتفاع برج ايفل در سرما و گرما بر اثر انقباض و انبساط ١٦ ساتني متر تغيير ميکند ؟
logo

دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان


دعای مورد نظر را انتخاب کنید

دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
دعا:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ.
اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.
معنی فارسی:
خدایا، در این ماه از گناهانم شست وشویم ده و از عیب‌ها پاکم کن و دلم را به پرهیزکاری دل‌ها آزمایش کن، ای نادیده گیرنده لغزش‌های اهل گناه.

دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

در روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان، مسلمانان به عنوان یکی از عبادات مهم این ماه، دعا و استغفار به خداوند می‌کنند. دعا یک ارتباط مستقیم بین بنده و خداوند است و به عنوان یکی از وسایل برای خواستن از خداوند برکت، آمرزش و رحمت استفاده می‌شود. در ادامه به معنای و اهمیت دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان پرداخته خواهد شد.

دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان که به نام دعای ندبه مشهور است، از منابع اسلامی نقل شده است. این دعا با الگوی مشابهی به سمت همه مسلمانان نیز توصیه شده و به قلب آن‌ها آرامش می‌بخشد و در کنار آن جهت بهره‌گیری از فضل و برکات فراوان این ماه، نیز کارایی دارد.

دعای ندبه به عنوان یکی از دعاهای مهم خواندنی در ایام متبرکه ماه رمضان، در حقیت یک ندای عاشق است. مردم مؤمن در این دعا به سوی خداوند عز و جل می‌روند و بر ظلمتی که در صدر جهان پدید آمده‌است برای سرکوب و اذیت اولیاء خدا علیهم السلام، نگرانی‌های قلبی خود، رنج‌های جسمی و بهره‌بردن از برکات و نیکی‌های عالم غیب می‌نمایند.

درحقیقت، این دعا یک اعتراف به ناقلان ظلم است و تمام این‌ها دارای شیب روحی است. ندبه برگاهی است بر کشف و بازگشایی پرچینی که بر دید عالم غیب و دیدگان حقوقی آن می‌اندازد و در واقع باعث می‌شود که بنده در دعا یعنی اظهار راز و دوستی خود به خداوند عز و جل بدست آورد؛ و این درازا است که مذهب اسلام بر دایره حق گسترد زیرا ندبه واسطه‌ای است میان بنده و پرداخت‌کننده‌ی حق پاداش.

در متن دعای ندبه، مؤمنان با اشاره به مستضعفان و بیچارگان دنیا، خواستار طلب غائبین و پیراستخدامی خداوند می‌شوند. ضمن خواندن این دعا، خواسته‌های مؤمنان به دوصد و سیزده دوست و دویان خدا می‌رسند و نهست رحمت‌شان پشت سرهم قرار می‌گیرد.

با خواندن این دعا، مؤمنان به اظهار همدردی با مستضعفان می‌پردازند و در عین حال دعا می‌کنند که خداوند ضیفتان باشد و احسان فراوانی به آن‌ها خواهد کرد. با توجه به مبانی قرآن، خداوند در آیه ۸ سوره مومنون می‌فرماید: "...وَ قُل رَّبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ"که ترجمه‌اش به معنی"و رو به آن‏ات کن که می‌خواهد از مأمورانی خود بر کمکش قرار دهد"است. با خواندن دعای ندبه، مؤمنان به اظهار بنده‌بودن خویش نسبت به خداوند می‌پردازند و در عین حال پشتیبانی خداوند را می‌جویند.

از دعای ندبه در حالت‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این استفاده‌ها می‌توان به استفاده در نمازهای توسط حضرت زینب سلام‌الله علیه، توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و امام جواد علیه السلام اشاره کرد. همچنین از این دعا برای رفع بلایایی نظیر وبا، سیل و زلزله و همچنین از کجا کم شدن الماس، نقره و طلا در جوامعی که پیرو دین اسلام هستند، استفاده می‌شود.

به طور کلی، دعای ندبه یک دعای عاشقانه و پر محبت است که به خداوند عز و جل آرزو می‌کند از ظلم‌کشان جهان کمک کند و روزی و روشنفکری برای همیشه در زندگی آنان قرار دهد. در این دعا، مؤمنان عاشقانه از خداوند استغاثه می‌کنند و به ایجاد سلامت و عدالت در جهان زندگی می‌کنند.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram