آیا میدانید: که فنلاند از ١٧٠ هزار و ٥٨٥ جزيره تشکيل شده است ؟
logo

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان


دعای مورد نظر را انتخاب کنید

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
دعا:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ.
اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین.
معنی فارسی:
خدایا، بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواست‌ها اکرام فرما و از میان وسایل، وسیله‌ام را به سویت نزدیک کن، ای آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرار کنندگان.

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

مقاله: دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان، ماهی است که به عنوان ماه رحمت و برکت از نزدیکی به خداوند، روانه شدن و ماه معراج و ارتباط انسان با آسمان هستی، معنویت و پاکیزگی را بر سر زبان ها و دل ها ماندگار می کند. در طول این ماه بزرگ، مسلمانان در سر تحریم غذا، آشامیدن نبات ها و جمع کردن طاعات متعدد، به دنبال رسیدن به حالی سیر و پیکرتر از هر ماه دیگر هستند.

یکی از عبادات و طاعات پرفضیلت در ماه رمضان، دعا می باشد. از طریق دعا، مسلمانان از خداوند متعال خواسته ها، نیازها و مشکلات خود را بیان می کنند و از او کمک و رحمت دریافت می کنند. یکی از دعاهای مورد علاقه و مهم در برنامه طلوع و غروب خورشید روزی بیست و هشتم ماه رمضان، دعای آیه ۲۵ سوره مبارکه الفجر است.

در این آیه، خداوند می فرماید: "رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَ اجْنُبْنِي وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنَامَ رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ ۖ فَمَنْ تَنْزِعْ عَنْهُ بِعَذَابِكَ فَإِنَّهُ يَوْمَئِذٍ مُحْرِزٌ"

این دعا که در طول تراوش آفتاب روز بیست و هشتم ماه رمضان خوانده می شود، خواسته مسلمان می باشد که خداوند شهری را برای او و بنیان خانواده اش آمن و امن بفرماید و از او نیز خواسته می شود که از عبادت آدم بر دیگران باخبر شده و آنها را از بندگی خداوند به صنمپرستی و ریا و تزکیه از دل بپرهیزد.

این دعا علاوه بر توجه به امنیت عمومی و بی خطر بودن شهروندان، به اهمیت آزاد ماندن از خداوند می پردازد. در صورتی که خداوند محل که درآن عبادت شده و ایمان و فراموشی از آن حکمتها و دستوراتش به تدریج بیشتر می شود را تنها گذارد و بر بنیان خانواده ها و شهروندان سختگیرانه عمل کند، خدای تعالی می فرماید: " فَمَنْ تَنْزِعْ عَنْهُ بِعَذَابِكَ فَإِنَّهُ يَوْمَئِذٍ مُحْرِزٌ" یعنی "همانا تو کسی که از او به عذابت پرهیز کرده باشی روزی دست یافتاری است". در این آیه، خداوند نسبت به آنان که به نمایش آیات خدا و دستورات او بی توجه می گردند و تمرکز خود را به عبادت صنمها مازاد می دهند، تنبیه می کند و به معزول کردن خود از آنها تاکید می کند.

دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان، علاوه بر حمایت از امنیت و آزادی مسلمانان، از آنها خواستار است که اهمیتی بیشتر به آموزه های الهی و تزکیه از خود کنند. در این مقاله به تلخیص مفهوم و اهمیت این دعا پرداخته شد. امیدواریم صاحب نیابتگری این دعا، در کنار امید به امنیت عمومی و ایمان خویش به خدا، همچنان پاینده و پُرهیزگار باشند.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram