آیا میدانید: که کوتاه ترين جنگ در سال ١٨٩٦ بين زانزيبار و انگلستان در گرفت که ٣٨ دقيقه طول کشيد ؟
logo

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان


دعای مورد نظر را انتخاب کنید

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
دعا:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ.
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.
معنی فارسی:
خدایا، مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده و از هم‌نشینی با بدان دور بدار و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به خدایی خودت ای معبـود جهانیان.

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

دعاها و ادعیه‌ای که در ماه مبارک رمضان ارائه می‌شود، شامل دعاهایی است که به حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اختصاص دارند. دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان که به عنوان دعای ماه رمضان معروف است، مورد تاکید قرآن و روایات قرار گرفته، از جمله دعاهای سودمندی است که به مؤمنان توصیه می‌شود در این روز و همچنین طولانی مدت بخوانند و به آن عمل کنند.

دعای روز شانزدهم ماه رمضان، که به عنوان دعای ندبه مشهور است، به صورت زیر است:

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فيهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ، وَ قِيامِي فيِهِ قِيَامَ الْقَائِمِينَ، وَ نَبِّهْنِي فيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلِينَ، وَهَبْ لِي جُرمي فِيهِ يا إلهَ الْعَالَمِينَ، وَ وَفِّقْنِي فيهِ لِلْاتْبَاعِ سُنَّةِ نَبِيِّكَ الْمُخْتَارِ صَلَّيَ اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ حَقِّقْ لِي فيهِ مَا وَعَدتَّنِيِ يَا وَعِدَ الصَّادِقِينَ.

ای خدا وانمود كن در اين روز روزه‌ام را مانند روزه‌ي روزه‌داران و برپاي بودنم در اين روز را برابر برپاي بودن نمازگزاران قرار ده و در این روز مرا از خواب خفتگان و بيخبران بيدار ساز و دلم را در اين روز، ای خداوند جهانيان مدافع حقيقت به من همانند اخاذان تقوا و متقاضيان حسنات و نيكوكاران بينش عطا فرما و در اين روز مرا براي پيروي از سنّت پيامبر مختارت، چگونه هدايت كرده‌اي، هدايت حقيقي نما و در اين روز به من حقيقت دهد، آنچه را كه به من گفته‌اي، همانند وعده ای درست كه به اهل وعده‌ی صادق مي‌دهي.

دعای روز شانزدهم رمضان با تلاوت، تفکر و عمل به محتویات آن، فرصتی برای پیوستن به جمع روزه‌داران و افزایش استقامت و تقواست. این دعا بیانگر خواص و ارزش استقامت، نیازمندی به بیداری همه شب و استفاده بهینه از نیمه شب، حقیقت‌پرستی واتباع سنت پیامبر می‌باشد. از این جهت، مقاله‌ای درباره اهمیت محتویات و ارزش این دعا و نکاتی که در آن ذکر شده‌است، می‌تواند مفید و جالب باشد.

در مقاله می‌توان به شرح دعای روز شانزدهم رمضان، تفسیر و شرح معانی آن، توصیه‌هایی برای عمل به این دعا، تأکید بر خواص و منافع استقامت در دین و زندگی و همچنین ارتباط این دعا با سیره پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت می‌پردازید. همچنین می‌توانید در مورد تاثیر و اهمیت نگهداری از صلواتی که در این دعا آمده، بحث کنید و مقاله را با توصیه‌هایی برای پیروی از این دعا و بهره‌برداری بهینه از رمضان به پایان برسانید.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram