آیا میدانید: که اولين مردماني که نخ را کشف کردند و موفق به ريسيدن آن شدند ايرانيان بودند ؟
logo

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان


دعای مورد نظر را انتخاب کنید

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان
دعا:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ.
اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبـةَ الرّاغبینَ.
معنی فارسی:
خدایا، مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی ات وامگذار و با تازیانه های انتقامت عذاب مکن و از موجبات خشمت دورم بدار،بحق احسان ونعمتهای بی شمار تو ای حد نهایی علاقه واشتیاق مشتاقان.

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان یکی از دعاهای مورد عنایت الهی است که در این روز و در زمان افطار مورد توصیه قرار داده می‌شود. این دعا با مضمونی قوی و غنی مربوط به شهادت امام حسن مجتبی (ع) و وظایف قائم آل محمد (عج) است.

دراین مقاله قصد داریم به توضیحاتی درباره معانی و فضیلت این دعا بپردازیم.

ابتدا باید اشاره کرد که وقوع عصر تیراندازی در جوار کربلا؛ مقتل امام حسن مجتبی (ع) یکی از فاجعه‌های بزرگ تاریخ اسلام است. این درگیری نیروهای ولایی‌ها و نیروهای اموی در سال 50 هـ.ق روی داده است. امام حسن با وجود فهم آشکاری که از نتیجه این درگیری داشت، برای جلوگیری از جان‌باختگی بیشتر و خونریزی بیشتر قبول کرد که به تسلیم بشود و به دستور امام زمان (عج) از مقام خود کنار بکشد.

دعای روز ششم ماه رمضان بر پایه تجربه این فاجعه‌ها و شهادت امام حسن (ع) استوار است. با نگاهی عمیق به مضامین و مفهوم این دعا، می‌توان به اهمیت و ارزش پنهان‌دارانه آن در فضیلت و خصوصیت این روز پی برد.

این دعا با یادآوری مجروحیت‌ها و آزارهای ناشی از حوادث ناخوشایند، فکر می‌کند که همان گونه که امام حسن (ع) به تسلیم رفت تا بیشترین خونریزی و جان‌باخت را جلویی دهد، همه ما نیز باید در مواجهه با سختی‌ها، کششگری‌ها و تنش‌ها تسلیم خویش را نشان دهیم و همواره کشش به مقام طاهرانه‌ی ائمه معصومین (ع) را در دل خود گرفته باشیم.

در این دعا، همچنین خطاب به امام زمان (عج) صورت گرفته است. امام زمان (عج) که تنهاست و در زمان غیبتش در تمام حوادث و مشکلات به برکت و قدرت خود، به پایمال‌کنندگی مشکلات و مصائب کهنه جامعه را برعهده می‌گیرد و با افزایش معرفت و قدرت رهبری بر زمین، نابودی عناصر فاسد را به تسلیم می‌برد.

در نهایت، دعای روز ششم ماه مبارک رمضان با صداقت و وجدان خود بیان می‌کند که به امام حسن (ع) و سایر شهدای عشق، استادانه و میهنی ادای احترام شرع‌پذیرم.

بنابراین، دعای روز ششم ماه مبارک رمضان در اصل یادآوری‌ای است از شهادت امام حسن (ع) و تسلیم خویش او در مقابل سختی‌ها و تنش‌های زمان خویش است. همچنین، یادآوری ارتباط مستقیم ما با امام زمان (عج) و نیازمندی به ولایت و اطاعت از این شخصیت عظیم است.

نظرات
توجه: شماره موبایل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود
توجه: ایمیل وارد شده در وب سایت نمایش داده نمیشود

twitter facebook linkedin whatsapp telegram